Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar, vilken? svara snabbt

Produkter
(logga in för att koppla)

rsdea

Medlem
Har du pengarna är det alltid trevligt med starkare blixt - 400ws. Fungerar bättre vid helkropp. En snabb skillnad är att Kaffebrus skickar med en Skyport = trådlös triggning av blixtarna.

Det kan skilja i vilka tillbehör som följer med, och även om dessa är av samma typ, så kan de vara ganska olika (olika stadiga stativ med olika längd, olika väskor etc). Du får försöka att fråga ifall detta inte framgår direkt. När det gäller Rajala så är det förmodligen bäst ifall du kan gå in i någon av deras butiker, eftersom det verkar som att de har svårt att hinna med att svara på mejl ibland. Kanske kan telefon fungera bättre.

Det billigare paketet har inte "it" i produktnamnet, vilket antyder att det är förra versionen utan inbyggd radiokontroll.

på elinchromes hemsida står det att det ingår trådlös sändare ? men det kanske inte gäller alla som säljer paketet ?

http://www.elinchrom.com/sets.php?cat=14&base_set=98#choice

Men dom borde väl gå att styra ändå med min Canon 7d trådlöst ??

Nej, det är inte samma standard. Din kamera kan bara styra Canons blixtar, du behöver Elinchroms sändare och mottagare för att styra blixtarna. I "it"-modellen är mottagaren inbyggd i blixthuvudena.

Senast redigerad av en moderator:
Nej, det är inte samma standard. Din kamera kan bara styra Canons blixtar, du behöver Elinchroms sändare och mottagare för att styra blixtarna. I "it"-modellen är mottagaren inbyggd i blixthuvudena.

Så om jag skulle handla paketet på Rajala så lär jag köpa till sladd eller radio sändare för att kunna använda dom ? Hur fungerar fotocellen på dom då ?

Svara snabbt.......

...vad är det, "rsdea"? Nåt fosök att komma före i kö´n?
Lita på att FS behandlar DIN fråga ut ifrån samma aktualität som alla andra frågor.

Hör! jag vet inte vilka grejer du sammanliknar från Rajala, Kaffebrus och andra; men jag sammaniknar själva; och frågar aldrig andra om värderingar-------dom kann ha andra värderingar........

Så om jag skulle handla paketet på Rajala så lär jag köpa till sladd eller radio sändare för att kunna använda dom ? Hur fungerar fotocellen på dom då ?

Du styr den ena blixten via sladd eller trådlöst, och den andra blixten triggas via sin fotocell när den första blixtrar.

Lita på att FS behandlar DIN fråga ut ifrån samma aktualität som alla andra frågor.

Hör! jag vet inte vilka grejer du sammanliknar från Rajala, Kaffebrus och andra; men jag sammaniknar själva; och frågar aldrig andra om värderingar-------dom kann ha andra värderingar........

Okej sorry att jag trängde mig i kön. Men det var så att jag satt och skulle beställa en sak på kaffebrus när jag såg samma sak på Rajala betydligt billigare. så jag ville veta snabbt om det va samma sak vilket framkom snabbt att det inte va , så tack för snabb hjälp av dom som skrev snabbt. Sen tycker jag att det är ganska smart att fråga andra om värderingar ang studio saker som jag inte kan mycket om. Vet att det finns många här som kan det ! var pga det som jag vart medlem här för att lära mig.

Detta är ett typexempel på den tråkiga sidan av FS.....

Alltför ofta läser man spydigheter och besserwisser-svar då någon frågar nåt.
Många (de flesta!) här på FS verkar vara jättetrevliga och bra, men sen finns det en skara från "klubben för inbördes beundran", och de personerna förstör så mycket här.

Jag är själv rätt grön på foto, men man drar sig för att fråga nåt här då man läser på forumet vad andra får för typ av svar. Bättre att låta bli, och inte lära sig istället.....

Detta är ett typexempel på den tråkiga sidan av FS.....

Alltför ofta läser man spydigheter och besserwisser-svar då någon frågar nåt.
Många (de flesta!) här på FS verkar vara jättetrevliga och bra, men sen finns det en skara från "klubben för inbördes beundran", och de personerna förstör så mycket här.

Jag är själv rätt grön på foto, men man drar sig för att fråga nåt här då man läser på forumet vad andra får för typ av svar. Bättre att låta bli, och inte lära sig istället.....

Varför låta någon enstaka surgubbe hindra dig ifrån att fråga om råd? Finns alltid liknande personer överallt, och är alltid lätt att ignorera. Det är ju hans problem om han aldrig vill be andra om råd för de kan ha olika åsikter.

Grundläggande frågor som man själv kan ta reda på genom att läsa runt någon minut, kan ju verka onödigt. Men knappast nog för att vara spydig och otrevlig. Då kan man lika gärna skippa att läsa inlägget! Syftar inte på just denna fråga eftersom köpråd alltid är välkommet och kan leda till diskussion.

Nä ni Nichlas och Tony.....

Varför låta någon enstaka surgubbe hindra dig ifrån att fråga om råd? Finns alltid liknande personer överallt, och är alltid lätt att ignorera. Det är ju hans problem om han aldrig vill be andra om råd för de kan ha olika åsikter.

Grundläggande frågor som man själv kan ta reda på genom att läsa runt någon minut, kan ju verka onödigt. Men knappast nog för att vara spydig och otrevlig. Då kan man lika gärna skippa att läsa inlägget! Syftar inte på just denna fråga eftersom köpråd alltid är välkommet och kan leda till diskussion.

Jag är ingen surgubbe. Jag svarar och hjälper, om jag kann; alla som frågar på FS.
När jag ser en TS som innleder en tråd såhär: "Studioblixtar, vilken? svara snabbt"; då rycker jag ut direckt......men, det visade sej at TS inte als var i en nödsituation.........

Har jag rätt? Annars, hugg huvudet av mej....men snabbt; innan någon annan gör det till et lägre pris.................

Det enklaste är ju som vanligt att låta bli att svara om man inte gillar en tråd ...

Har man mottagare i alla blixthuvuden så kan man ju köra med dom, i en del fall går det väl också att styra ljusstyrkan via radio då.

Jag har äldre blixtar och då blir det billigast med en sändare/mottagare + fotocell på dom andra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar