Annons

Studioblixtar och fond, tips behövs för en liten hemmastudio..

Produkter
(logga in för att koppla)

martinlarsson

Aktiv medlem
Tänkte ge mig in i djungeln med studiofotografering och tänkte skaffa mig ett enkelt kit från kaffebrus. Min budget är rätt så begränsad, så jag tänkte bara börja med en bakgrund. Vilken färg skulle ni rekommendera? Det blir mest porträtt av människor och hundar till att börja med.

Undrar också om det räcker med kitet på 2 x 110ws för att plåta människor, vill gärna ha möjligheten att köra helkroppsbilder, men troligen inte mer än max 2-3 personer. Är det stor vits i att gå upp till 2 x 150ws eller kanske t.o.m. 2 x 200ws istället? Om jag skaffar 2 x 200ws blir det inga pengar över just nu för att skaffa paraply och beautydish (bara softboxarna som följer med), men det är kanske vits att skaffa starkare blixtar till att börja med och skaffa paraply och beautydish senare istället?
 
Ska du ta gruppbilder så är det inte fel med lite högre effekt på blixtarna.
 
Tänkte ge mig in i djungeln med studiofotografering och tänkte skaffa mig ett enkelt kit från kaffebrus. Min budget är rätt så begränsad, så jag tänkte bara börja med en bakgrund. Vilken färg skulle ni rekommendera? Det blir mest porträtt av människor och hundar till att börja med.

Undrar också om det räcker med kitet på 2 x 110ws för att plåta människor, vill gärna ha möjligheten att köra helkroppsbilder, men troligen inte mer än max 2-3 personer. Är det stor vits i att gå upp till 2 x 150ws eller kanske t.o.m. 2 x 200ws istället? Om jag skaffar 2 x 200ws blir det inga pengar över just nu för att skaffa paraply och beautydish (bara softboxarna som följer med), men det är kanske vits att skaffa starkare blixtar till att börja med och skaffa paraply och beautydish senare istället?

Vit bakgrund tycker jag att det är det mest användbara.

/Janne Höglund
 
Vitt kan du med ljuset få till i de flesta gråtoner.
Samtliga dessa bilder är alla plåtade mot vit fond, men olika mycket ljus på fonden;

http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=115

/Janne
Såg nu att en bild har jag använt grå fond till och en blå fond!

Ok, men för t.ex. denna; http://www.modellbilder.se/userdata/pics/thumb/284000/284344t-owj.jpg så är det alltså en vit bakgrund, men modellen är belyst så att nästan allt ljus faller på henne, vilket tonar ner bakgrunden rejält? Blir det mer användbart att jobba med starkare blixtar för att få till denna effekt?
 
Ett tips är att köpa tillbehör så som beautydish och paraply etc på ebay. Jag har köpt paraplyer därifrån, med frakt inräknat, för lite dryga 50-lappen...
 
Hej jag kan ju känna att ska du bara köpa 2 blixtra så är det ju inte så bra med vitbakgrund för om du vill ha den vit måste du nästan alltid ha 2 st blixtra på bakgrunden och dom ska du ju sätta mer ljus på en moidellen typ 1 steg ljusare. Hur stort är rummet du ska fota i känns som det stora problemet i små utrymmen är att det bli ofta för starka blixtra. Sen hade jag nog satsat på begnade elinchrom i stället för kaffe brus för det är så mycket bättre för dig i framtiden det säljs ofta mägnder begnat med elinchrom grejjer så då kan man göra fynd
 
Hej jag kan ju känna att ska du bara köpa 2 blixtra så är det ju inte så bra med vitbakgrund för om du vill ha den vit måste du nästan alltid ha 2 st blixtra på bakgrunden och dom ska du ju sätta mer ljus på en moidellen typ 1 steg ljusare. Hur stort är rummet du ska fota i känns som det stora problemet i små utrymmen är att det bli ofta för starka blixtra. Sen hade jag nog satsat på begnade elinchrom i stället för kaffe brus för det är så mycket bättre för dig i framtiden det säljs ofta mägnder begnat med elinchrom grejjer så då kan man göra fynd

Ok. Rummet är ungefär 5x4 meter, 2,5 till tak och jag tänkte använda hela det utrymmet. En lösning jag funderat på också är att jag har 2 st. blixtar som jag använt till kameran, och att man kan använda dom via radiosändare för att fylla på för t.ex. bakgrund... Börjar bli avancerat för mig när man pratar 3-4 ljuskällor :) Jag skall slänga ett öga efter beg. prylar också, är väl en del folk som uppgraderar, och då kanske en 200-300ws studioblixt är ett bra beg. alternativ...
 
Jag tycker att 3 ljus källor funkar bra. Vit bakgrund då har du 2 på bakgrund en på modellen. Mörk bakgrund 1 st på modell fram ifrån en på bakgrund med raster så du får den cirkeln och sen ett hår ljus bakifrån. Så 3 funkar för det mässta. Ja håll koll på elinchroms d lite dom bruka inte vara så dyra och säljs ofta i kitt med stativ och soft boxar eller paraply och det kan man göra mycket med
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.