Annons

studioblixtar eller sb600?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
nu har jag ett dilemma.
ska ta de från början. jag har en sb900 och har kommit fram till att en blixt är för lite för studio foto. så nu är frågan. min budget är tajt:
är de bättre att jag köper en till blixt en sb600 eller ska jag sattsa på cyberphotos billiga studio kit?
tar gärna imot förslag och råd av er...vad blir bäst. kan seja att jag inte har någon studio så när jag ska plåta så måste jag ta med mej utrustningen till modellen eller hem till mej. vad blir bäst?
har inte råd med en sb900 och sb700 säljs inte än, vad ska jag göra?
 
nu har jag ett dilemma.
ska ta de från början. jag har en sb900 och har kommit fram till att en blixt är för lite för studio foto. så nu är frågan. min budget är tajt:
är de bättre att jag köper en till blixt en sb600 eller ska jag sattsa på cyberphotos billiga studio kit?
tar gärna imot förslag och råd av er...vad blir bäst. kan seja att jag inte har någon studio så när jag ska plåta så måste jag ta med mej utrustningen till modellen eller hem till mej. vad blir bäst?
har inte råd med en sb900 och sb700 säljs inte än, vad ska jag göra?

Jag kan bara tipsa utifrån min egen begränsade erfarenhet av studiofoto:
Personligen använder jag enbart blixtar eftersom de måste fraktas dit jag råkar kunna fota (har ingen egen studio). Jag kan även jobba utomhus utan att behöva några externa strömkällor.

Enda(?) nackdelen är ju att de käkar batterier. En/flera softbox/paraply är också att rekommendera.

/Peter
 
Personligen använder jag enbart blixtar
/Peter

Ja det är klart man använder blixtar.



Men frågan är ju: Studioblixtar eller hotshoe blixtar.

Jag har samma funderingar som trådskaparen.

O jag kan säga att jag börjar med min SB600 o tänkte köpa en beg SB800.
Allt avgörs ju av dina planer. Har du stora planer på studiofoto?? Eller blir det ibland?

Du kommer väldigt långt med SB blixtarna tror jag. De är ju väldigt smidiga att ta med.

Jag själv ska beställa softbox för min sb600. Det finns hos tex scandinavianphoto.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=7923639 (finns billigare utan väskor o stativ)
Men ska du köpa studioblixtar senare så blir det nya softboxar. O till studioblixtarna finns ju större softboxar o tillbehör.

O Nikon blixtarna ger nog jämnare resultat för har läst att de billigaste blixtkiten är billiga av en orsak såklart. Många är nöjda med dem, men lika många säger köp kvalitet från början.
 
Jag har kört med 4 st sb 800 länge och dom funkar utmärkt i dom flesta lägen
kan vara att man missar en och annan bild pga att nån inte löser ut av olika anledningar.
nu har jag köpt 3 st studio blixtar som jag använder när jag har gott om plats annars är ju dom små väldigt smidiga på onlocation.

nästan alla bilder jag har på min sida är med sb 800. www.fotografmagnusson.se

men tror inte det är billigare med små blixtarna det plockar batterier hela tiden även om man kör med uppladdningsbara.

Mikael






nu har jag ett dilemma.
ska ta de från början. jag har en sb900 och har kommit fram till att en blixt är för lite för studio foto. så nu är frågan. min budget är tajt:
är de bättre att jag köper en till blixt en sb600 eller ska jag sattsa på cyberphotos billiga studio kit?
tar gärna imot förslag och råd av er...vad blir bäst. kan seja att jag inte har någon studio så när jag ska plåta så måste jag ta med mej utrustningen till modellen eller hem till mej. vad blir bäst?
har inte råd med en sb900 och sb700 säljs inte än, vad ska jag göra?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.