Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Smaken är ju som baken men de flesta porträttfotografer och modemagasin föredrar stooora pupiller.

Bara i "Amerika" där alla har stora bruna eller svarta ögon! Om modellen har vackert blå ögon så gör dom allt för att iris skall synas!

Maxieboy skrev:
Bara i "Amerika" där alla har stora bruna eller svarta ögon! Om modellen har vackert blå ögon så gör dom allt för att iris skall synas!
I "Amerika" finns bara blåögda supersnygga blondiner som alla fotografer vill se deras pupiller stora som pingisbollar. Men i Skåne vill de ha små pupiller så modellerna ser ut som en knarkare.

Skämt o sidan så finns det vetenskapliga test som visar att de flesta människor föredrar stora pupiller. Stora puppiller får man av välbehag och mörker medans starkt ljus och obehag ger små.

beror i och för sig mer på vilken sorts droger, eller? har fått för mig att vissa typer ger dig små medans andra stora... vad det nu har med modellfoto att göra?

fridhamre skrev:
beror i och för sig mer på vilken sorts droger, eller? har fått för mig att vissa typer ger dig små medans andra stora... vad det nu har med modellfoto att göra?

Hahaha jo precis vad nu det har med modell foto att göra... Mycket möjligt men har för mig att de stora pepillerna uppkommer av effekten av det stirrande egenskapen man får av vissa droger tex om man röker brunt.

Beldau skrev:
Hahaha jo precis vad nu det har med modell foto att göra... Mycket möjligt men har för mig att de stora pepillerna uppkommer av effekten av det stirrande egenskapen man får av vissa droger tex om man röker brunt.
Jo, det har ju mycket med modellfoto om du läser tråden från början. För de flesta modellfotografer vill skapa bilder som gör modellen så vacker och attraktiv som möjligt. En del tror RAW-format löser detta medans andra snackar om ljus,smink och retuschering. Om man anser att små eller stora pupiller ger en mer attraktiv modell så kan man ju styra detta vid fotograferingen eller efteråt i tex Photoshop.

Sedan är det som jag skrev förut att de flesta saker som ger välbefinnande (inklusive alkohol och droger) ger stora pupiller MEN det finns undantag precis som Oskar skrev. Heroinchick är ju ett begrepp inom mode och heroin är en drog som ger kalla stirrande ögon med små pupiller.

Det är väl bara drogberoende modeller som får kalla stirrande ögon med små pupiller. Jag tycker inte det ser så bra ut med stora svarta tomma ögon på amatörmodeller. Därför försöker jag hellre få fram de naturligt vackra ögonen. Modet växlar och snart är det ena ute och det andra inne... men det skiter jag fullständigt i.

Angående visico studioblixt köpte jag ett set om 2 st 300W från kaffebrus. Har testkört dem lite och själva blixtarna verkar bra. Men, en sak är INTE bra: Blixthuvudet faller framåt. Alltså jag har monterat en 60 cm Beautydish på en blixten och blixthuvudet faller då framåt av tyngden. Det där handtaget som man ska dra åt för att få blixthuvudet i en viss vinkel är inte tillräckt effektivt. Ska ringa kaffebrus i morgon och höra om det verkligen ska behöva vara på det viset. Beautydishen är inte så tung, tycker jag, att blixthuvudet ska falla framåt av tyngden. Någon fler än jag som har det problemet?

Har en liten fåga bara.
Det är ingen skillnad på de kaffebrus.se säljer och de photax.se säljer?

Det skiljer sig runt 1 000 kr, samt att på kaffebrus skriver de excel 300+ istället för bara excel 300 som på photax.se. Sen så har väskan på bilderna från kaffebrus blåa remmar tillskillnad från photax gråa. :S

Kan det skilja sig något mellan de två butikerna mer än priset?

Nu provade jag attm ontera Beautydishen på andra blixten och på den funkar det bra. Alltså, är det nåt fel på ena blixtens handtag som man ska dra åt.

Bifogar en bild på de två olika blixtarna.

Ena handtaget (det som inte funkar nåt bra) är det vänstra och det går att dra upp alldeles för mycket.

Bilagor

• visico-1.jpg
    visico-1.jpg
    22.5 KB · Visningar: 402
Beldau skrev:
Går det inte att dra åt gängan eller något, Ingen mutter eller skruv som du kan dra åt på andra sidan av handaget?

Nej, på andra sidan är bara en blank "knopp". Så, vad jag kan se går det inte att dra åt. Men, om nån har nåt knep så vore det kanon.

FredrikArvidsson skrev:
Nej, på andra sidan är bara en blank "knopp". Så, vad jag kan se går det inte att dra åt. Men, om nån har nåt knep så vore det kanon.

Det går inte att ta av blixten sen vrida om den ett varv och sen sätt på blixen efter det och se om den stannar på samma plats som den andra?

Ang problemet med blixten... går det inte att DRA ut handtaget från stativet och rotera??? Lite luddigt men om du tänker att du DRAR i samma axel som den är fäst...

så funkar de flesta andra liknande paket.

Beldau skrev:
Det går inte att ta av blixten sen vrida om den ett varv och sen sätt på blixen efter det och se om den stannar på samma plats som den andra?

Jo jävlar - nu funkar det!!!!
Man kan dra ut handtaget och vrida det ett varv och då funkar det alldeles utmärkt.

Tack MArtin för att du hjälpte mig att få ordning på grejorna!

Vad glad jag blir!

Satt precis och filade på ett mejl till Kaffebrus. Men, när jag fick se ditt inlägg beslutade jag mig för att se om det gick att göra som du föreslog.

Nu kan jag varmt rekommendera dessa blixtar! Funkar kanon! Och Kaffebrus är väldigt bra att ha och göra med också. Snabba och smidiga leveranser.

Nån frågade vad som skiljer mellan Photax och Kaffebrus set. Beställer du från kaffebrus får du en radiosändare och mottagare på köpet. Sen skiljer väl sig softboxarna åt också. Själva blixtarna är nog likadana, tror jag. Stativen som man får från kaffebrus är väldigt stabila och bra.

hailstorm skrev:
Ang problemet med blixten... går det inte att DRA ut handtaget från stativet och rotera??? Lite luddigt men om du tänker att du DRAR i samma axel som den är fäst...

så funkar de flesta andra liknande paket.

Japp, se mitt inlägg har ovanför. Det var så man skulle göra.

Tror dock det är likadana softboxar i paketen för de ser helt identiska ut så vitt jag kan se. Hur tycker du att delaran sitter? Var väll någon annan som klaga på att softboen och lite annat satt lite skakigt. Man vill ju inte dega 1000 kr exra bara för sändrare och mottagere... dock om det är kraftigare stativ eller något så är det värt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.