Annons

Studioblixt med vanlig blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan Okker skrev:
Det var nog en mera allmän kommentar/fundering kring de problem ETTL verkar orsaka i de sammanhang som beskrivits i tråden.

imo finns inga problem med det...
behövs ju inte stöd för automatik...
manuellt är ju gött =)
 
Någon som vet om det är Hane / Hona till bixt kontakten på 20D´n? Och vilket paraply skylle ni rekomdendera för porträtt utomhus? vitt? guld? etc?
 
det är nog en hane du ska ha.

och vitt ska tydligen vara mest lättjobbat.
guld och silverparaplyn torde gå att simulera i datorn med wbn.
 
Vitt ger ett jämnare ljus som är lättare att handskas med. Blanka silver och guldreflektorer ger ett "livligare" ljus som kan vara lite krångligare att hantera.
 
Jag funderar på att skaffa en stor softbox till min SB-800 men vill också i framtiden kunna använda den till riktiga studioblixtar, några förslag eller tips på vad jag bör tänka på med softboxar/speedrings?

B&H Photo säljer en speedring (länk nedan) för att fästa softboxar vid blixtskoblixtar som Nikons SB serie, någon som vet vilken sorts softboxar man kan fästa i en sådan? (vet att folk i USA använt Alien Bee softboxar med den) och kan en softbox som är kompatibel med den adaptern också användas med de vanligare studioblixtmärkena?

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=13778&is=REG
 
Jag tror att Photax har en bouncer som ska fungera med de flesta blixtar. Det skulle inte förvåna mig om den fungerar till en liten batteridriven blixt. Jag tror att den har samma fäste som ett paraply och i så fall borde en ledad paraplyhållare som du sätter blixten fungera.
 
Tack för tipset. Tog en sväng förbi Kameradoktorn och såg att de hade en sån paraplysoftbox från Lastolite kvar, tydligen en utgående modell vilket innebar 10% rabatt. Köpt! ;)
 
divander skrev:
Jag är ingenen hejare på Canons grejer, men det ser ut som att den sladden är en ttl-sladd. Vill du flytta blixten från kameran och behålla all automatik och ttl-mätning är det nog rätt sladd. Vill man däremot använda blixtarna som "studioblixtar" (med vilka varken automatik eller ttl-mätning fungerar) fungerar en enkel adapter (från ex. Hama) som ger ett pc-uttag och vanlig pc-sladd. Det ser inte ut som om Canons sladd har något pc-uttag.

har nu kollat upp det och det går inte. Canons ex-blixtar löser inte ut med mittenkontakten som vanliga standard-blixtar gör... de löser ut med 1 av de 4 små stiften som sitter på sidan. Detta funkar således icke.

MEN: Vet någon om sigma-blixten löser ut med mittenstift?
 
hailstorm skrev:
har nu kollat upp det och det går inte. Canons ex-blixtar löser inte ut med mittenkontakten som vanliga standard-blixtar gör... de löser ut med 1 av de 4 små stiften som sitter på sidan. Detta funkar således icke.

MEN: Vet någon om sigma-blixten löser ut med mittenstift?

Har nu kollat upp och svarar på min egen fråga.

För att få det att funka får du inte ha någon kontakt med de 4 stiften (tejpbit) och irögat får inte se så det måste du tejpa över med tex svart tejp eller liknande... sedan funkar det.
 
En Sigma EF-500 DG Super monterad på ett byggstrålkastarstativ som kan bli ganska så högt. Brukar kosta runt 150-200:- inklusive lampan. Paraplyet i stativet kommer framöver att bytas ut.Allt utom blixten kan köpas på Clas Ohlson.

Blixten går att slava från kameran, antigen med hjälp av en likadan blixt till eller med den inbyggda blixten som dämpas bort så den inte skvätter in ljus på motivet. Jag satte en svart filmrulle framför och lät lite ljus ta sig ut, så att den når Sigmablixten.

Kameran är en Canon 300D och den skickar en förblixt innan exponeringen som tyvärr löser ut huvudblixten för att sedan sända ut den riktiga blixten som triggar en ouppladdad Sigma. Problemet löses enklas genom att göra en blixtljusmätning med knappen "*" innan exponeringen och vänta några sekunder med att exponera bilden, så blixten hinner ladda upp sig.
 

Bilagor

  • img_0534a.jpg
    img_0534a.jpg
    26.5 KB · Visningar: 401
Skitsnyggt!

Vad är det för paraplyhållare du använt? är den helt hemmasnickrad eller har du utgått från något i Clas Ohlson sortiment?
Visst, det går att köpa en hållare från Hama, men jag hade tänkt att försöka fota med en liknande uppsättning redan om ett par dagar och tror mig inte hinna få tag på ett sådant fäste (om det inte finns i butiken hos scandinavian photo - ska nog ta mig en tur dit ned bara för att få klämma på lite fotoprylar)
 
Re: Skitsnyggt!

LillebrorGrimm skrev:
Vad är det för paraplyhållare du använt? är den helt hemmasnickrad eller har du utgått från något i Clas Ohlson sortiment?
Visst, det går att köpa en hållare från Hama, men jag hade tänkt att försöka fota med en liknande uppsättning redan om ett par dagar och tror mig inte hinna få tag på ett sådant fäste (om det inte finns i butiken hos scandinavian photo - ska nog ta mig en tur dit ned bara för att få klämma på lite fotoprylar)

Tack!

Jag tog en kaffestång,sån där till gardiner och klippte till i lagom längd där paraplyet sedan sticks ned. Går med valfritt rör av rätt dimension. Hittade sedan ett vinkeljärn och en krokformad moj, i vilken röret limmades fast med epoxylim. En tillklämning på mitten hindrar poaraplyet att gå för djupt. Kompletterat med M5, skruv och vingmutter, samt några andra plåtbitar som distanser för att få allt i rätt nivå. Med stativet följde 1/4" skruv två stycken som passar utmärkt i blixtens fot.

En motvikt för att minska belastningen i leden bör hängas på, det finns ett ledigt hål på armen.

Två kompletta stativ med paraplyer rymms i väskan jag fick med kamerastativet Manfrotto 055. Tänkte prova hela anläggningen i fält.
 
Senast ändrad:
Tack för tipsen

Det är sånt här som jag älskar med fotosidan, alla fyndiga tips och trix man kan lära sig. Måste genast ner i garaget och skruva lite på mitt gula byggbelysningsstativ!
mvh
Allan
 
Modifiering utförd av låsanordningen för tippleden. Friktionen var för låg och därför förstärkta jag friktionslåset med ytterligare en metallbit. Enklast är nog att se bilden hur det kan lösas. Det ger ökad friktion.


Biltema har paraplyer av rätt storlek för 39:-. Köp några stycken och klä dem med Akla första hjälpenfilt som finns på Apoteket för 42:-. Räcker till minst två paraplyer. Tänk på att kolla paraplyerna innan köp, eller köp några extra, de tyvå jag köpte var defekta. Det ena gick att laga det andra kastade jag.

Har även provat mina Sigma-blixtar i denna lösning och de ger tillräckligt bra resultat. Profilbilden är tagen med en studsad blixt i vitt paraply och en reflektor lyser upp andra kinden.

Ska försöka lära mig att blixtramed två blixtrar och se hur det fungerar inomhus och i fält.
 

Bilagor

  • stativmodiferat-a.jpg
    stativmodiferat-a.jpg
    28.2 KB · Visningar: 339
nu rotar jag i en gammal tråd :)
testat laborera med blixtljus från sidorna, testat handla lite småplock på tradera, t.ex en blixtsko som liknar den Divander la in bild på här.. från den har jag en 5meters pckabel till en annan blixtsko som sitter under min blixt.
Man får såklart köra inställningarna på kameran manuellt, och är man rookie som jag så är det lite knepigt, men man får prova sig fram, och det funkar ju när man kör digitalt. :)
http://hacked.free-bsd.org/gallery/bluedrips/merdroppar_224

har en 430EX och en eos 350d, testade droppbilder med ljuset snett bakifrån vilken blev rätt ballt..
5meterskabeln ropade jag in för 11:-, blixtskon som jag har under blixten fick jag med en blixtskena och en blixt för 60:-, blixtfoten med PC-kontakt jag satt på kameran hittade jag(!) ute.. fota med blixt blev ju efter detta laborerande helt plötsligt väldigt kul :) Ska nog satsa på en såndär förgreningsgrej och en kabel jag med så jag får iaf 2 blixtar..!

//Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.