Annons

Studioblixt med vanlig blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

Janne H skrev:
10 behövs inte men några vettiga alternativ..

Ja om så är fallet så har JAG verkligen lärt mig någe nytt idag! Nyttigt med debatt!

Passar den till Canon utan problem?

Fullt stöd för cannons nya ETTL2.
 
hailstorm skrev:
om du har någon lite dyrare ex-blixt kan du nog fjärrstyra... iaf 1 blixt. sedan kan du köpa slavtriggers till resten...

Jag har 420 ex, men jag förstår inte hur du menar? Det går juh inte att styra den trådlöst utan såndär sändare. Men finns det ingen sladd man kan dra från blixtskon till den för att komma undan billigare?
 
trasselfluff skrev:
Jag har 420 ex, men jag förstår inte hur du menar? Det går juh inte att styra den trådlöst utan såndär sändare. Men finns det ingen sladd man kan dra från blixtskon till den för att komma undan billigare?

trist att den inte går att styra trådlöst... var typ 100 på att det skulle gå.

på din 10d torde du ju ha pcsyncuttag och då kan du ju dra en sådan till din blixt...
hama tillverkar sådana.
canons egna kostar typ mer än det smakar...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

hailstorm skrev:
Fullt stöd för cannons nya ETTL2.

Häftigt, även om ¨inställningsljus¨ för mig är sådant som lyser hela tiden när man jobbar och inte bara massa småblixtar någon sekund.

Man lär sig någe nytt varje dag.
 
hailstorm skrev:
trist att den inte går att styra trådlöst... var typ 100 på att det skulle gå.

på din 10d torde du ju ha pcsyncuttag och då kan du ju dra en sådan till din blixt...
hama tillverkar sådana.
canons egna kostar typ mer än det smakar...

Ja det är trist. :(

japp, men finns det nån bild på en sån sladd? Det borde alltså vara en sladd med en sync kontakt på en änden och en blixtsko på andra :p jag förstår inte hur man annars ska kunna kopla in den i 420, in. :S
 
Alex, vore jag du skulle jag köpa en beggad 420EX eller en 550EX samt en ST-E2. Då har du allt trådlöst och kan styra alla blixtarna lite som du vill från ST-E2. Allt trådlöst med IR.
Din 420 har inte städ för att sända, bara ta emot dessa signaler. Däremot har 550 och ST-E2 detta.
Sladdar snubblar du bara på.
 
Här är en blixtfot som skruvas fast på exempelvis ett stativ. Sen är det bara att peta in pc-sladden i kontakten på sidan.
 

Bilagor

  • adapter med pc-kontakt.jpg
    adapter med pc-kontakt.jpg
    37.6 KB · Visningar: 802
Powershooter skrev:
Alex, vore jag du skulle jag köpa en beggad 420EX eller en 550EX samt en ST-E2. Då har du allt trådlöst och kan styra alla blixtarna lite som du vill från ST-E2. Allt trådlöst med IR.
Din 420 har inte städ för att sända, bara ta emot dessa signaler. Däremot har 550 och ST-E2 detta.
Sladdar snubblar du bara på.


Jo visst vore det det bästa, men jag har inga pengar för det nu. Men jag har tänk om det här går:
http://www.cyberphoto.se/bilder/hama6950.jpg
Den från kameran till min 420 sen sätter man fast den där lösa blixtskon i blixtsko hållaren som är fäst i staviet och paraplyet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6079
Funkar det? :p
 
trasselfluff skrev:
Jo visst vore det det bästa, men jag har inga pengar för det nu. Men jag har tänk om det här går:
http://www.cyberphoto.se/bilder/hama6950.jpg
Den från kameran till min 420 sen sätter man fast den där lösa blixtskon i blixtsko hållaren som är fäst i staviet och paraplyet:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=6079
Funkar det? :p

det borde funka.
Sedan är det ju bara att köpa till en förlängningskabel med 1han och 1honkontakt... tror jag iaf.
 
Senast ändrad:
divander skrev:
Här är en blixtfot som skruvas fast på exempelvis ett stativ. Sen är det bara att peta in pc-sladden i kontakten på sidan.

Okej, alltså jag sätter fast min 420 i den och sätter den på stativ och paraply, sen pc kabel till min kamera. Så borde det funka! är den där blixtfoten universal så den passar alla blixtar?
 
Ska man använda en vanlig blixt tillsammans med paraply och kunna utlösa den med vilken kamera som så borde denna lösning vara den ultimata...
En led med fäste för paraply-pinnen och på det en slavsensor som tänder blixten mha kamerablixten, om man inte vill slå kamerablixten så är det bara att byta ut slavsensorn mot en radioutlösare som man pluggar i kameran.
 

Bilagor

  • blixtlösning.jpg
    blixtlösning.jpg
    44.6 KB · Visningar: 635
-Danneman- skrev:
Ska man använda en vanlig blixt tillsammans med paraply och kunna utlösa den med vilken kamera som så borde denna lösning vara den ultimata...
En led med fäste för paraply-pinnen och på det en slavsensor som tänder blixten mha kamerablixten, om man inte vill slå kamerablixten så är det bara att byta ut slavsensorn mot en radioutlösare som man pluggar i kameran.

exakt så där vill jag ha det! Någon som kan lista vad jag behöver exakt för och göra det? (lär ju bli hel fel om jag själv ska försöka hitta grejerna) =) har en Canon 20D och en Sigma DG500
 
trasselfluff skrev:
Okej, alltså jag sätter fast min 420 i den och sätter den på stativ och paraply, sen pc kabel till min kamera. Så borde det funka! är den där blixtfoten universal så den passar alla blixtar?

Den passar alla blixtar som har vanlig fot. Om du använder två blixtar behöver du bara dra sladd till den första och sätta den andra på med slavtändare på.
 

Bilagor

  • slavtändare.jpg
    slavtändare.jpg
    43.1 KB · Visningar: 625
En grej som är kul med den här typen av blixtkonfigurationer är att det går utmärkt med blixten för 50kr som ligger i lådan med blandad elektronik på loppmarknaden. Bara den har en fot, fungerar och går att styra manuellt (vilket de flesta klarar).
 
Jag kör med Canon 10D och om jag trycker in FE-lockknappen så skjuter kameran av en blixt som löser ut slavblixten, sedan slår kameran bara en blixt så då går det hur bra som.
I värsta fall byter man bara ut slavsensorn mot en radioutlösare och då är det som om man körde med synk-kabel istället och då existerar ju inte det problemet.
Är det någon som är intresserad av lösningen som illustrerades på min bild så är det bara att höra av sig på mailen så ska jag hjälpa er.

Och nej, förblixten går inte att stänga av vad jag vet... Annat än att luras på ovanstående sätt...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.