Annons

Studioblixt med vanlig blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
divander skrev:
Den passar alla blixtar som har vanlig fot. Om du använder två blixtar behöver du bara dra sladd till den första och sätta den andra på med slavtändare på.

snälla robin utveckla lite... förstod inte det där med att bara använda 1 slavtändare...
 
|| Så ||

Nu har jag alltså kommit fram till en billig lösning som finns att köpa på cyberphoto.se

- Jag vill alltså kunna skjuta 3 blixtar samtidigt
- Jag vill inte betala multum


|| Så ||

För alla kameror som har pc-kontakt på kameran behövs inte någon adapter att stoppa i blixtskon men för min 350d måste jag ha en sådan.


|| Det du behöver är ||

Hama Flerblixtsadapter 6963:
för att enkelt kunna styra 3 blixtar samtidigt från din pckontakt. (1 hane till 3 honor typ som greningsuttag till vägguttaget).

Förlängningskablar (Hane till hane):
Det måste man lösa med hjälp av 2 kablar.
Jag ska använda Hama blixtkabel 6975 vilket ger mig 5m kabel och ser ut såhär hane--->hona. För att sedan få det att funka behöver vi en Hama blixtkabel 6980 för att då en hane--->hane kabel.

nu har vi från pcsync -->hane-->hona-->hane-->hane-->
in i blixt.

Sådärja. 3 st blixtar kan nu monteras och ställas in manuellt.


|| Inköpslista ||

1st blixtskoadapter 6951
2st hama blixtkabel 6975 (5m)
1st hama blixtkabel 6979 (10m)
3st hama blixtkabel 6980 (hane hane)
1st hama flerblixtsadapter 6963 (för 3 blixtar)

SUMMA: 750kr.
 
hailstorm skrev:



|| Inköpslista ||

1st blixtskoadapter 6951
2st hama blixtkabel 6975 (5m)
1st hama blixtkabel 6979 (10m)
3st hama blixtkabel 6980 (hane hane)
1st hama flerblixtsadapter 6963 (för 3 blixtar)

SUMMA: 750kr.


Funkar detta med D70 och SB800/600? Visst kör jag trådlöst när det går, men ibland vill man ha blixtarna långt bort, eller runt hörn t.ex.
 
Jag tror det blir enklare med

1st. Hama Blixtskoadapter 6951 för synkuttag i kamerans blixtsko. 85kr

1st. Hama Blixtkabel 6979 10m från kameran till den närmaste blixten. 133kr

1st. Hama Blixtskoadapter 6952 med kabel i den första blixtens fot. 124kr

2st. Hama 6967 blixtsko med fotocell/slav till de två andra blixtarna. 249kr

Någon tia dyrare men det kommer bara bli en kabel att snubbla på. Den första blixten tänder de andra två med blixtljuset.

Samma lösning fungera till de allra flesta kameror och blixtar. Plockade priser och nummer från Cyberphoto, men har lite dålig koll på vad alla kablar och adaptrar heter. Men jag tror att jag fick ihop det rätt. Kolla i det kommande numret av "Allt om digitalfoto", där beskriver jag det lite mer utförligt.
 
divander skrev:
Jag tror det blir enklare med

1st. Hama Blixtskoadapter 6951 för synkuttag i kamerans blixtsko. 85kr

1st. Hama Blixtkabel 6979 10m från kameran till den närmaste blixten. 133kr

1st. Hama Blixtskoadapter 6952 med kabel i den första blixtens fot. 124kr

2st. Hama 6967 blixtsko med fotocell/slav till de två andra blixtarna. 249kr

Någon tia dyrare men det kommer bara bli en kabel att snubbla på. Den första blixten tänder de andra två med blixtljuset.

Samma lösning fungera till de allra flesta kameror och blixtar. Plockade priser och nummer från Cyberphoto, men har lite dålig koll på vad alla kablar och adaptrar heter. Men jag tror att jag fick ihop det rätt. Kolla i det kommande numret av "Allt om digitalfoto", där beskriver jag det lite mer utförligt.

denna ide tänder jag på direkt. MYCKET SMART =9

men du... varför funkar den där slavtändaren inte med canons exblixtar?

&

Blixtskoadapter 6952:
"Blixtadapter med blixtkabel. För användning av blixt på kamera utan blixtsko eller kamera med blixtsko som saknar synkkontakter. Också lämplig när du vill använda blixten löst på sidan om kameran. Observera att kontakten är av standardtyp. Om kameran endast har specialanslutning passar inte denna produkt, såvida inte adapter finns tillgänglig"

ska man alltså stoppa denna under blixten och sedan direkt till förlängningskabeln?
 
Den adapter som jag har ser lite annorlunda ut, men jag tror att den här ska fungera och i så fall sätter du den under blixten och trycker i färlängningssladden i den.

Jag är inte alls hemma på hur Canons blixtar fungerar, men det kan ju vara att de slår iväg en liten blixt innan den "stora" (när bilden tas). I så fall kommer de andra blixtarna fyras av när förblixten går.

Om den funktionen inte går att stänga av så är en annan variant att köpa en enklare standardblixt och koppla pc-sladden till den och slavtändarna till ex-blixtarna.
 
Funktionen modelling light på Canons blixtar är INGEN HÖJDARE direkt. Det är 1 sekunds snabbt strobbande av blixtarna som mer stör än igentligen visar hur det blir. Har man den tiden på sig att ljussätta kan man nästan lika gäran ta ett kort och sedan kolla på displayen, då får inte den man fottar spatt av strobbandet om det är en människa iaf. Dessutom sparar man på blixtarnas batterier som annars kan dras ur snabbt om man kör för mycket.

Modelling light på små-blixar anser jag vara en nödfunktion och inte är att jämföra med äkta inställningsljus.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

Janne H skrev:
Har man jobbat med studioblixtar i 25 år så vet man hur bra det funkar att jobba om en inställningslampa går sönder, inge kul.. :-(

Plåtar man digitalt, i studio, så kan man klara sig utan inställningsljus om man har en dator kopplad till kameran och kör ett "remote capture"-program. Då får man bilden på datorns skärm direkt och kan bedöma hur ljuset föll.

Lite som att använda polaroidbakstycke, men snabbare.

PD
 
Fast det är ju klart mer snabbjobbat med inställningsljus, även om man i regel kan klara sig utan om man måste.
 
En annan fråga:
Vad behöver man för ledtal typ för sin lilla hemmastudio?

Typ tänkte mig 1huvudljus, 1fyllnads och 1hårljus.
på hårljuset torde man klara sig rätt bra med något väldigt lågt men hur är det med de andra 2?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

PMD skrev:
Plåtar man digitalt, i studio, så kan man klara sig utan inställningsljus om man har en dator kopplad till kameran och kör ett "remote capture"-program. Då får man bilden på datorns skärm direkt och kan bedöma hur ljuset föll.
PD

Visst funkar det rent teoretiskt men att jämföra detta med att i praktiken plåta med inställningsljus :-( Jobbar man med paraplyer och liknande som sprider ljuset okontrolerat vida omkring ...kanske?
Men jobbar man däremot med mer riktat selektivt och skulpterande ljus då är det absolut inget bra alternativ!

Jag plåtar daligen direkt in i burken, men går en inställningslampa sönder då byter jag den omedelbart. Det lovar jag :), det är en otrolig skillnad att se vad jag gör nu och att se vad jag gjorde nyss!
 
hailstorm skrev:
Typ tänkte mig 1huvudljus, 1fyllnads och 1hårljus.
på hårljuset torde man klara sig rätt bra med något väldigt lågt men hur är det med de andra 2?

Jag tycker bättre om att bara köra huvudljus, reflexskärm och hårljus/motljus.

2-3 st Elinchrom 100BX räcker utmärkt.

www.aifo.se
 
Jag är ingenen hejare på Canons grejer, men det ser ut som att den sladden är en ttl-sladd. Vill du flytta blixten från kameran och behålla all automatik och ttl-mätning är det nog rätt sladd. Vill man däremot använda blixtarna som "studioblixtar" (med vilka varken automatik eller ttl-mätning fungerar) fungerar en enkel adapter (från ex. Hama) som ger ett pc-uttag och vanlig pc-sladd. Det ser inte ut som om Canons sladd har något pc-uttag.
 
Robin:

Om blixtarna i fråga har pcuttag behöver man väl inte en adapter Hama Blixtskoadapter 6952 eller har jag förstått det helt fel?

&

Jag tänkte köpa billiga nissin-blixtar från photax med inbyggd slavsensor och ledtal 12.

Nissin Digislave 1.0
http://www.photax.se/kmrt/slavblixt/slavblixt.htm

Om jag vänder dessa inåt mot paraplyet kommer de lösas ut ändå av blixten som sitter mitt emot (i det andra paraplyet)?

Om inte kanske man kan köpa en slavtändare som går att vända på och stoppa den i ena blixten som lyser ut och får den andra att lysa ut...

Fungerar det direkt eller måste jag ha adapter eller funkar det inte alls eller funkar det direkt?
 
Istf att hålla på och oroa sig för ETTL och förblixtar, varför inte bara helt enkelt mäta ljuset med en handhållen mätare och ansluta blixt via vanlig hederlig PC-synk? Blixtarna kommer ju ändå att köras med manuella inställingar inte sant?

Det verkar lite onödigt bökigt att behöva rigga med småblixtar och behöva grubbla över att lösa ETTL-problem.
 
Johan Okker skrev:
Istf att hålla på och oroa sig för ETTL och förblixtar, varför inte bara helt enkelt mäta ljuset med en handhållen mätare och ansluta blixt via vanlig hederlig PC-synk? Blixtarna kommer ju ändå att köras med manuella inställingar inte sant?

Det verkar lite onödigt bökigt att behöva rigga med småblixtar och behöva grubbla över att lösa ETTL-problem.

var det där menat åt mig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.