Annons

Studioblixt med vanlig blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Kan man inte fixa en hygglig studioblixt för porträtt med en Nikon SB-800 på stativ med ett paraplyfäste på stativet? Finns det stativ för detta? Finns det paraplyfäste till vanliga stativ?
Kan man sätta en softbox över en vanlig kamerablixt som SB-600/800? Så fort det kommer till studiogrejer blir det så sabla dyrt - jag vill komma runt detta med "normala" lösningar. Har provat att studsa blixtarna i vitt papper, men det blir säkert bättre med paraply eller softbox.

//Lasse
 
Det finns hållare att sätta på ett vanligt stativ där du kan montera en fjärrutlösare och på den din blixt, hållaren har dessutom fäste för vanliga studioparaplyer så det blir precis som om du skulle haft ett vanligt studiokit fast med din nuvarande kamerablixt.
En universal softbox skulle säkert gå att montera med lite knåpande, bara att ta en 7mm rundstav och valsa till så den håller softboxen uppe.
Hör av dig för mer info och bilder.

//Danne
 
Senast ändrad:
Fett! Ska köpa!
Kan man inte köpa från killen direkt - måste man ta vägen via tradera?
Trigger vete sjutton om jag behöver, jag har en Nikon SB-800 och två SB-600, dessa går att fjärrstyra trådlöst. Borde funka även med paraply.
 
Senast ändrad:
dobos skrev:
Fett! Ska köpa!
Kan man inte köpa från killen direkt - måste man ta vägen via tradera?
Trigger vete sjutton om jag behöver, jag har en Nikon SB-800 och två SB-600, dessa går att fjärrstyra trådlöst. Borde funka även med paraply.


mjoorå... om du har stöd för det så är det bara att gasa på.
 
dobos skrev:
Kan man inte fixa en hygglig studioblixt för porträtt med en Nikon SB-800 på stativ med ett paraplyfäste på stativet? Finns det stativ för detta? Finns det paraplyfäste till vanliga stativ?
Kan man sätta en softbox över en vanlig kamerablixt som SB-600/800? Så fort det kommer till studiogrejer blir det så sabla dyrt - jag vill komma runt detta med "normala" lösningar. Har provat att studsa blixtarna i vitt papper, men det blir säkert bättre med paraply eller softbox.

//Lasse

Den stora fördelen med studioblixtar är ju inställningsljuset och alla olika reflektorer som byts enkelt tack vare bajonetfattningen på blixthuvudet :)
 
Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

Janne H skrev:
Den stora fördelen med studioblixtar är ju inställningsljuset och alla olika reflektorer som byts enkelt tack vare bajonetfattningen på blixthuvudet :)

såkallat modellljus finns på de flesta lite dyrare blixtarna...
 
Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

hailstorm skrev:
såkallat modellljus finns på de flesta lite dyrare blixtarna...

Modellljus???

Inställningsljus eller ledljus brukar vi prata om på svenska. Misstänker du är ute efter engelskans ¨modelling light¨...?

När det gäller studioblixtar så känner jag inte till något märke som saknar inställningsljus!
Batteriblixtar ja, men inte studioblixtar!!
 
I nästa nummer av "Allt om digitalfoto" tas precis det här upp. Kommer inte ihåg vilken dag den kommer, men det är någon gång den här eller nästa vecka.
 
Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

Janne H skrev:
Modellljus???

Inställningsljus eller ledljus brukar vi prata om på svenska. Misstänker du är ute efter engelskans ¨modelling light¨...?

När det gäller studioblixtar så känner jag inte till något märke som saknar inställningsljus!
Batteriblixtar ja, men inte studioblixtar!!

ahhhh... bara så du vet så tar fotografer inte kort... vi fotograferar... inser du hur löjlig du låter?

Att ha det som argument för att köpa dyra studioblixtar är rent löjeväckande imo...
 
dobos skrev:
Fett! Ska köpa!
Kan man inte köpa från killen direkt - måste man ta vägen via tradera?
Trigger vete sjutton om jag behöver, jag har en Nikon SB-800 och två SB-600, dessa går att fjärrstyra trådlöst. Borde funka även med paraply.

Det där låter ju riktigt intressant faktiskt.. men för att utlösa blixten så måste du väl avfyra en blixt från kameran för att smälla av externa blixten i paraplyet eller? då sabbar väl blixten på kameran rätt mycket?
 
quackpack skrev:
Det där låter ju riktigt intressant faktiskt.. men för att utlösa blixten så måste du väl avfyra en blixt från kameran för att smälla av externa blixten i paraplyet eller? då sabbar väl blixten på kameran rätt mycket?

de kan styras trådlöst från kameran...
så när han trycker ner avtryckaren så avfyras blixtarna... Mycket smart...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

hailstorm skrev:
ahhhh... bara så du vet så tar fotografer inte kort... vi fotograferar... inser du hur löjlig du låter?

Att ha det som argument för att köpa dyra studioblixtar är rent löjeväckande imo...

Tragiskt att du ger dig på att debatera sådant som du uppenbarligen har mycket ringa kunskap om, det gynnar ingen!

Har man jobbat med studioblixtar i 25 år så vet man hur bra det funkar att jobba om en inställningslampa går sönder, inge kul.. :-(
 
Jo, så här är det:
1. Det finns ett sorts ledljus med SB800/600 där man trycker in en knapp så lyser blixten "kontinuerligt" med ett pulserande ljus. Använder man SB800 som master till SB600 kommer även slaven att pulsera. På detta sätt kan man kontrollera hur ljuset faller.

2. Trådlöst är lite att ta i - det handlar inte om radio (typ Bluetooth) utan om ljus (vilket iofs är trådlöst, skit samma). Lite ljus måste mastern skicka iväg för att aktivera slavarna, men master kan ställas att själv inte avfyra. Det blir alltså inga störningar från mastern. Har man en modern Nikon kan jag inte annat än rekommendera SB800, den är jag mycket nöjd med. Jag vill tacka för alla tips, jag ska helt klart köpa ett kit som passar mina grejer. Jag plåtar IT-produkter av ganska ringa storlek, så detta passar bra.

//Lasse
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

Janne H skrev:
Tragiskt att du ger dig på att debatera sådant som du uppenbarligen har mycket ringa kunskap om, det gynnar ingen!

Har man jobbat med studioblixtar i 25 år så vet man hur bra det funkar att jobba om en inställningslampa går sönder, inge kul.. :-(

MEN GAH! det finns ju för sjutton på ett helt gäng vanliga blixtar också! jag har väl för tusan aldrig påstått något annat eller hur!?!?!?

du verkar vilja missförstå?

PÅ TEX Sigmas EF-500 dg super finns modelleringsljus.

Kan räkna upp 10 till om du vill.
 
trasselfluff skrev:
Går det att koppla i en slad från kameraskon in i den. Eller måste jag köpa en dyr sändare från canon för att jag ska kunna köra?? :S

om du har någon lite dyrare ex-blixt kan du nog fjärrstyra... iaf 1 blixt. sedan kan du köpa slavtriggers till resten...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Studioblixt med vanlig blixt?

hailstorm skrev:
PÅ TEX Sigmas EF-500 dg super finns modelleringsljus.

Kan räkna upp 10 till om du vill. [/B]

10 behövs inte men några vettiga alternativ..

Ja om så är fallet så har JAG verkligen lärt mig någe nytt idag! Nyttigt med debatt!

Passar den till Canon utan problem?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.