Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt alienbees?, finns i sverige? EU?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Dessa studioblixtar verkar ju för bra för att vara sanna, alienbees

Dessutom finns batteripack för en relaitvt billig penning när vi snackar portabel studio.

En del länkar till tester finns på featured.nu

Någon som vet om det finns nån importör i Sverige/EU för dessa? kanske fotosidan skulle börja importera...haha.. :)
 
Det går att beställa även sådana, specialbeställning. Annars om man kör med dereas batteripack så klarar laddaren 230V/50Hz.
 
Tror jag nog, men det var tydligen väldigt kritiskt med vilket transormator man använde sig av. Finns mer att läsa hos dem.
 
Tja,
under mina 25 år som blixtsäljare så stöter man ibland på studioblixtar från USA.Hitintills så
har kvaliteten/designen/utbytet på ljusformare
mm tillbehör varit minst sagt begränsad.
Att ha en dyr trafo emellan 110/230volt är ej
praktiskt genomförbart.O du,vem servar dom när
stativet rasat i backen och blixtrör och kondingar står som spön i backen.
Ett gott råd-Låt bli!!Köp blixtar från någon
etablerad euopeisk fabrik.Dom är faktiskt
ljusår före både när det gäller tekniska spec.
samt ljusformare.
 
Hasset skrev:
Tja,
under mina 25 år som blixtsäljare så stöter man ibland på studioblixtar från USA.Hitintills så
har kvaliteten/designen/utbytet på ljusformare
mm tillbehör varit minst sagt begränsad.
Att ha en dyr trafo emellan 110/230volt är ej
praktiskt genomförbart.O du,vem servar dom när
stativet rasat i backen och blixtrör och kondingar står som spön i backen.
Ett gott råd-Låt bli!!Köp blixtar från någon
etablerad euopeisk fabrik.Dom är faktiskt
ljusår före både när det gäller tekniska spec.
samt ljusformare.

Håller med dig i grundtanken, men jag förstår om det är lockande om priserna är det rätt.
Givetvis bör man ju också då ha värderat eventuella problem och vad de kan kosta.

Men att det inte skulle vara praktiskt genomförbart med en 230/115V-trafo förstår jag inte. Kostnaden är givetvis en sak, men tekniskt går det, eller?
 
Hasset skrev:
Tja,
under mina 25 år som blixtsäljare så stöter man ibland på studioblixtar från USA.Hitintills så
har kvaliteten/designen/utbytet på ljusformare
mm tillbehör varit minst sagt begränsad.
Att ha en dyr trafo emellan 110/230volt är ej
praktiskt genomförbart.O du,vem servar dom när
stativet rasat i backen och blixtrör och kondingar står som spön i backen.
Ett gott råd-Låt bli!!Köp blixtar från någon
etablerad euopeisk fabrik.Dom är faktiskt
ljusår före både när det gäller tekniska spec.
samt ljusformare.

Jag håller också med dig. Om man har pengarna att lägga ut för ett par 1000ws + mobilt aggregat så är man uppe 20k+ om inte 30+. Men om man kör med te.x Alienbees eller White lightning så kanske man klarar sig med 12-13k. Dem erbjuder en mängd med tillbehör (paraplyer/bouncer/raster...mm.)

Enligt många tester jag har läst så håller de bra kvalitet/färgtemp. Självklart skulle jag hellre ta ett kit med ProFoto 7b eller liknande men då var det priset igen...

Varför tar inte svenska handlare in dessa produkter?, är det för dålig efterfrågan?, det kan jag inte tänka mig. Men jag är ju inte i branchen. Men men...
 
Många saker blir dyrare i sverige för att handlarna vill sko sig(vissa av canons saker är mer än dubbelt så dyrt i sverige, och det är inte bara momsen som gör det), sen har du moms och alla andra skatter. Och sen ska man inte underskatta konkurans och sånt, det kan vara möjligt att Alienbees inte vill sälja till sverige. För liten total marknad, svårt att slå sig in med andra etablerade märken, osv.

Men visst, jag letar själv halvt om halvt tills i vår då jag funtar på att köpa in nåt paket.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.