Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Fruktstund

Aktiv medlem
Hej, om jag bara vill ha en schysst stor bakgrund till att fota saker, tillräckligt stor för att fota mäniskor. Jag tänkte mig ett vitt skynke bara, vilken sorts tyg är bäst då? nått som inte blir överexponerat eller så.
 
är också intresserad av det... vart kan man även
köpa riktiga såna där "skynken" / tygväggar eller
vad det nu kan heta :)

skulle ju vara bra om det går att använda lakan
eller nåt sånt... fast ljuset lär nog inte fungera
så bra i sånt tyg...
 
Studiobakgrund i tyg brukar det kallas och finns hos välsorterade fotohandlare. Har sett olika varianter i Photax katalog, på Scandinavian Photo och B&H men skulle gissa att även Cyberphoto och större butiker som Kameradoktorn och YFO har.

Men visst kan du använda vanligt tyg. Det finns många som tillverkar egna studiobakgrunder, ofta genom att måla eller färga tyger.

Själv har jag en billig i grå fleecetyg. Ganska lätt och blir inte skrynkligt men är tyvärr ganska skrymmnande. Nackdelen är att vanligt tyg inte görs i särskilt breda stycken och att sy ihop kan ge fula skarvar/sömmar som syns. Min bakgrund funkar till porträtt upp till halvfigur. Vid helfigur får man vara noga med placeringen eller så får man ta fram beskärings-/kloningsverktygen i PS.

Edit: Tillägg om tyg; Svart sammet brukar användas för att "suga" upp ljus, dvs som bakgrund när man vill få den så svart som möjligt.
 
Om ni tänkt er en "vit" bakgrund hade jag nog rekomenderat vitt papp/kartong. Finns i tre meters bredd (nog smalare oxå). Vet att dom har på yfo och scandinavian.
Skrymmande men det blir bra resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.