Annons

Studio och 7d picture style?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ripper

Aktiv medlem
Skall köra i studio med 7d och undrar vilken picture style man skall köra med?
Kör jpg och raw. Gör picture style någon skillnad på raw?
 
Så vitt jag vet ska det inte påverka rawfiler
varför vill du ha jpegs med picture style om du ändå ska fixa till rawfilerna till att se annorlunda ut?
 
Snabb

För att kolla på jpg sp jag vet vilken bild jag skall öppna i raw. Min dator tar 100år att öppna raw.
 
Picture Styel påverkar inte RAW-datat. Men vald bildstil ligger lagrad i RAW-filen så att exempelvis Canons egen RAW-konverterare använder vald picture style som "förval".
Du kan i den välja annan bildstil om du vill i efterhand. Eller justera alla egenskaperna manuellt - så klart.

Vad su ska använda för picture style i studio har jag inget bra förslag på.

Petter ...
 
Det är väl inte avhängigt så mycket på var man fotograferar som vad?

Men vet du inte själv så börja med standard.
 
För att kolla på jpg sp jag vet vilken bild jag skall öppna i raw. Min dator tar 100år att öppna raw.

Vad gör det för skillnad om bilden har effekter eller ej? du vet väl ungefär hur du vill ha dina bilder och motivet är ju detsamma.. kör flat, gallra i kameran och släng in dom du gillar.. för mig är det ju mest komposition, fokus, öppna ögon, rätt min osv som är det viktiga, allt annat kan man ju ändå ändra i lightroom eller dylikt.. så jag förstår inte varför du ser bättre vilka bilder som är bra för att du har effekter på dom? :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.