Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

felder

Ny medlem
Undrar om man har någon nytta av 1.4 i ljusstyrka vid studio fotografering eller klarar man sig lika bra med 5,6 ?

Behöver nytt objektiv till min 350 d.

Jag använder mest ca f8 . Men för en del porträtt, där jag vill ha kanske bara ögonen skarpa, så går jag ner till f2 ibland, speciellt om jag försöker härma gamla hollywoodbilder och så. Problemet då är mer att det är svårt att få ned blixtstyrkan tillräckligt mycket för att ha så stor öppning på objektivet.

Du klarar dig säkert galant med 5.6 för 99% av situationerna.

Jag använder nästan uteslutande det billiga ( en tusenlapp ) Canon 50mm 1.8 , både för helkropp och porträtt.

Ljusmängden är ju inget problem i en studio men 1,4 kan vara mycket bra om du vill ha det korta skärpedjupet och den vackra oskärpan dessa objektiv ofta ger.

Undrar om man har någon nytta av 1.4 i ljusstyrka vid studio fotografering eller klarar man sig lika bra med 5,6 ?

Behöver nytt objektiv till min 350 d.

Misstänker att du funderar på 50/1,4 som är ett mycket prisvärt och bra objektiv. Den stora bländaren, 1,4 , gör det mycket lätt att focusera manuellt med ljus o fin sökarbild.

Gillar du kort skärpedjup är ljusstyrka på f 1,4-1,8 ett krav, se här;
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821391.htm?set=mp

Ljusstyrka 5,6 låter däremot som någon billig ljussvag zoom??
Titta hellre på en zoom med ljusstyrka 2,8 eller 4 om din budget tillåter!

Personligen så föredrar jag i 99 fall av 100 objektiv med bra ljusstyrka.
( Fall nr 100 är om jag ska gå en längre sträcka, eller tid, och inte vill bära tyngden av det ljusstarka objektivet)

Plåta På!

/Janne Höglund.

Misstänker att du funderar på 50/1,4 som är ett mycket prisvärt och bra objektiv. Den stora bländaren, 1,4 , gör det mycket lätt att focusera manuellt med ljus o fin sökarbild.

Gillar du kort skärpedjup är ljusstyrka på f 1,4-1,8 ett krav, se här;
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/821391.htm?set=mp

Ljusstyrka 5,6 låter däremot som någon billig ljussvag zoom??
Titta hellre på en zoom med ljusstyrka 2,8 eller 4 om din budget tillåter!

Personligen så föredrar jag i 99 fall av 100 objektiv med bra ljusstyrka.
( Fall nr 100 är om jag ska gå en längre sträcka, eller tid, och inte vill bära tyngden av det ljusstarka objektivet)

Plåta På!

/Janne Höglund.

Hmm, det där hundrade fallet?? Hur stor och tung är igentligen canon ef 50 1,4? Ungefär som en kittzoom 18-55.

Problemet med bländare 5,6 är att det är relativt litet ljusinsläpp.
Autofokusen kan få problem då man ju normalt inte har fullt inställningsljus på modellen.

/Hasse

Hmm, det där hundrade fallet?? Hur stor och tung är igentligen canon ef 50 1,4? Ungefär som en kittzoom 18-55.

Objektivet är litet, smidigt och bra. En av mina favoriter som jag använder mycket. Skaffa det och ta porträtt med kort skärpedjup i befintligt ljus.

Däremot är det inte så lätt att få skärpedjupet kort i studio oavsett ljusstyrka. Att backa och använda tele finns det inte alltid plats för, och att fota på 1,4 är svårt med studioblixtar. Jag kan själv inte ställa ner dem tillräckligt, vilket stör mig oerhört. Det har slutat med att jag ställt upp ISO, fotat i enbart inställningsljuset och fått de korta skärpedjup som jag vill ha. Känns lite bakvänt när jag har bra ljus att tillgå.

Är det någon som har något bra tips för att försvaga blixtljuset? Vita lakan framför softboxarna? Stora gråfilter på blixtarna? Jag har varit inne på gråfilter på optiken, men då blir det svårt att lägga fokus rätt.

Men för att återgå till din fråga. Njae, jag tror inte du kommer få någon praktisk nytta av ljusstyrkan om du fotar med studioblixtar, men du kommer ha nytta av ljusstyrkan på annat sätt. Köp.

Jag håller med tidigare inlägg ang. Canon 50/1.8.
Det är ett objektiv som jag använder absolut mest i studiofoto när jag vill ha autofokus. Det måste vara det mest prisvärda objektivet i Canons sortiment!

Problemet är som sagt var att minska blixtljuset tillräckligt.
En lösning är at köpa ND-filter på rulle. Förvånansvärt billigt.
Jag har köpt från www.mediateknik.se för några år sedan.
Finns 0.3 0.6 och 0.9

Objektivet är litet, smidigt och bra. En av mina favoriter som jag använder mycket. Skaffa det och ta porträtt med kort skärpedjup i befintligt ljus.

Däremot är det inte så lätt att få skärpedjupet kort i studio oavsett ljusstyrka. Att backa och använda tele finns det inte alltid plats för, och att fota på 1,4 är svårt med studioblixtar. Jag kan själv inte ställa ner dem tillräckligt, vilket stör mig oerhört. Det har slutat med att jag ställt upp ISO, fotat i enbart inställningsljuset och fått de korta skärpedjup som jag vill ha. Känns lite bakvänt när jag har bra ljus att tillgå.

Är det någon som har något bra tips för att försvaga blixtljuset? Vita lakan framför softboxarna? Stora gråfilter på blixtarna? Jag har varit inne på gråfilter på optiken, men då blir det svårt att lägga fokus rätt.

Men för att återgå till din fråga. Njae, jag tror inte du kommer få någon praktisk nytta av ljusstyrkan om du fotar med studioblixtar, men du kommer ha nytta av ljusstyrkan på annat sätt. Köp.

Hmm, tänker bara högt. Skulle det inte funka lika bra att sätta något gråfilter på kameran istället för på blixten? Som man gjorde på kameran förr när man ville ha långa tider trots mycket ljus?

Hmm, tänker bara högt. Skulle det inte funka lika bra att sätta något gråfilter på kameran istället för på blixten? Som man gjorde på kameran förr när man ville ha långa tider trots mycket ljus?

Visst funkar det, men när man både får en mörk sökarbild och kort skärpedjup blir det inte så lätt att lägga skärpan exakt där man vill ha den.

Jo men problemet då är just autofokusen som blir lidande.

Jag använder gråfilter som tar både två o tre f steg, helt problemfritt är det ju inte men tar man bara det lite lugnt så funkar det bra.
Sänka tempot måste du ändå göra när du jobbar vid f 1,2-f 2,0.
Vid f 1,2-1,4 spelar det ingen roll hur mycket man sänker tempo vid fotograferingen, det blir många bilder med skärpa på fel ställe ändå.
MEN de bilder där skärpan sitter :).......

/Janne

ANNONS