Annons

Studio i hemmet, hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Efter att ha funderat och tänkt har jag kommit fram till att köra studio i hemmet.
Har tidigare kikat på Lastolites portabla bakgrunder men då jag inte kan ha några större avstånd mellan modell och bakgrund är jag rädd att bakgrunden ska se skrynkligare ut ju mer tiden går då man packar upp och ner denna hela tiden.
Därför är jag nu inne på att köpa en vit rulle och hänga upp i taket och veva ner vid fotograferingar.

Tips tack! Vad behövs och vart hittar jag alla tillbehör?

Funderar även på att ha iaf 1 färg till på rulle, hur hänger man det i så fall?

Bifogar här en bild, den gröna visar vart jag hade tänkt hänga fonden. Hade tänkt gömma kedjorna bakom bokhyllan i hörnet. Dock står bordet och bokhyllan inte i linje men kan man gömma kedjorna bakom ändå tror ni?

Mycket frågor men behöver all hjälp jag kan få.
 

Bilagor

  • studion.jpg
    studion.jpg
    53.5 KB · Visningar: 1,600
Om du köper Autopoles som är stativ som du trycker fast mellan golv och tak, så kan du köpa till fondhängare till dessa då kan du ha tre rullar fondpapper samtidigt som du hissar upp och ner.

Dessa kan du ju då också plocka ner lätt när du inte använder dom + att de kan tas med om du ska fota nånting nån annanstans.

Manfrotto tillverkar dessa, o de kan köpas på de flesta välsorterade fotobutiker ex, swefo.se, yfo, kameradoktorn mfl
 
Problemet är att vi inte bor så stort och det blir svårt att skuffa in det någonstans när man inte har det uppe, därav att jag tänkte köpa något permanent som man sedan iså fall kan komplettera med ännu fler bakgrunder när man har större plats.
Det jag vill köpa nu är främst vit och ev. brunt.

Vi har dessutom bara ca 2,40 i takhöjd så jag får inte plats med hur många fonder som helst.
 
valet av antalet fonder är ju frivilligt, du kan ha bara en eller två också med autopoles, min tanke var att det är lätt att sätta upp och lätt att flytta med sig om man inte bara vill fota på samma ställe.

Det finns ju även fondhållare som skruvas direkt i vägg / tak om du vill ha en fast installation.

Kolla in manfrotto de har det mesta i stativ/hållar väg.
 
Ne jag tror inte det blir aktuellt, med tanke på att jag ändå inte har bil så lär jag knappt släpa med mig bakgrunderna någonstans. Folk får komma till mig helt enkelt.
Kollade kaffebrus upphägningsmekanismer, men fattar inte riktigt vad jag behöver.
Min fond ska ju hänga i taket i mitten av ett rum, dvs jag kan inte fästa ngt i en vägg utan taket och på sidorna. Går det?
 
hej

jag har photax bakgrundsstaiv, det billigare, de har två. Fördelen med det billigare är att röret är telekopiskt, dvs du kan anpassa bredden, det lite dyrare har ast längd.

Jag har satt två brädor lite diskret på väggen sen, sedan lägger jag dit en eller två tvärslår då jag behöver hänga rekvesita.
 

Bilagor

  • fs1.jpg
    fs1.jpg
    12.2 KB · Visningar: 1,545
Problemet är att vi har projektor duk och en smal lång tv bänk under med 100 sladdar bakom, svårt att flytta den. Sen är avståndet mellan vägg och soffa för litet för att kunna rulla ut en bit.
Rummet är 3,5 på brädden.
 
Vi köpte Manfrottos väggfästen, två pappersdukar (svart och vitt) på 2.75x11 meter och expandrar till att veva upp och ner med. Det funkar bra, men det beror ju alltihopa på hur mycket plats man har. Särskilt bra är det om man har lite plats bakåt. Vi hamnar ofta i köket om man vill köra tele!

Hälsningar, Thorsten
 
Nu vet jag ju inte vilken färgsättning du/ni använder i utrymmmet?

Men jag tycker själv att grova takbjälkar ser snyggt ut. Gärna såna svartbetsade balkar. Så varför inte bygga en låda tvärs över rummet 20-25cm bred och hög. Lock med gångjärn i bakkant och någon "fiffig låsanordning.

Sedan fixar ni lite tunn panel att klä in lådan med i lämpligt träslag, betsar efter tycke och smak. Gillar dock själv murriga och mörka detaljer.

Sedan "bara" skjuta bakgrunden över ett rör och häng in dem på krokar i lådan. Då kan du ha två rullar hängande färdigt, utan att behöva göra för breda balkar.

OBS! förmodligen lite bökigare att rulla upp än köpesgrejjer, men istället väldigt diskret. Om jag hajjar ritningen så skulle det förstärka känslan av rumsdelning till matsalsbordet.

Ännu en ide...
 
Hrm, problem 2, Har kollat runt lite på fästen men jag behöver ett fäste som man fäster antingen i taket eller på sidorna på väggen. Vad hittar jag detta?

Då jag inte har en vägg bakom fonden så har jag inget där jag kan fästa i (eh, smart va? Haha)
 
Vad är det för väggar?

Går ju att sätta två krokar och spänna upp rullen med ett rep. Inte så permanent och stiligt, men jättebilligt.
 
Betong... rep? Njae känns så där, ska ju gå smidigt att rulla ner.

Bakgrunds stativ är ju ett alternativ, men som sagt har små utrymmen så vart gömmer man 1,2,3 stora rulla med fonder när man inte fotograferar?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.