Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio i hemmet, hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär, nu beställde jag bakgrundsexpander från kaffebrus. Pratade nyss med Aifo som talade om att Triple Hooks fungerar utmärkt i tak. Dock förklarade han att manfrottos grejer är gjorda för varandra men jag tror att kaffebrus bakgrundsexpander fungerar till manfrottos krokar. Sådan skillnad kan det väl ändå inte vara?

Nu till nästa problem. Bakgrunder. Lastolite eller Colorama ?
 
Nu vill maken att jag monterar allt på en skena så man kan dra bakgrunder + kedjor till sidan. Är detta möjligt. Någon som har liknande?
 
Det finns fler märken att välja på...

Hama har ett ganska stort sortiment på papper och borde gå att få hem hos de flesta handlarna.
 
Lina!

Gör en ritning över över hur du vill att din "studio" skall se ut och skriv ned funktionerna (bland annat det din make propsar på), ta sedan med hela balunsen till bysmeden så löser han garanterat ditt problem på stående fot genom att tillverka dig en fondhållare som är perfekt anpassad för just DITT behov.

Kostar eventuellt ett uns extra (beroende på hur pass bra hand du har med folk (och eventuellt på dina kunskaper i bakning ;)) men det blir garanterat mkt bättre än ett ihopplock av produkter som är anpassat för en funktion som inte stämmer riktigt med just DIN..

Bara en tanke från en som själv får hitta egna lösningar när "standard" inte passar...
 
Personligen skulle jag inte vilja ha en bakgrundshållare monterad i taket i mitt vardagsrum. I din situation hade jag valt en bakgrund som står av sig själv. Exempelvis en Lastolite på metallram som är lätt att vika ihop.
 
Ne egentligen inte jag heller, men vad gör man när man bor i en 2a på 65kvm ? Dessutom har vi ingen plats i lägenheten för att "gömma" 3 rullar fonder, då kan dom väl lika gärna hänga i taket? Att släpa upp och ner från vinden varje gång man ska fota går fetbort.

Syftar du på Lastolite hopfällbar bakgrund med släp, 1,8 x 2,1m + släp, svart/vit så kostar dessa 3500:- vilket också går fetbort.
 
Senast ändrad:
Oj! Kostar de så mycket. Det var länge sedan jag köpte min. De är annars väldigt praktiska. Bara att luta den mot något. Eftersom det är en fjäderram som spänner ut den blir den inte skrynklig. Den är även lätt att ta med under armen om man ska ut på uppdrag.

Kan du inte gömma bakgrundsrullen bakom soffan? Eller hänga upp den någon annanstans då den inte används.
 
Hrm, nej jag är inte säker på att jag hittat rätt. Det är dessa 059WM jag är ute efter. Men på Madeco hittar jag bara 059 . Antar att dessa 059 från Yfo är samma som Madeco. Dvs dessa saknar plattan jag skruvar i taket.
 
Aifo

Där köpte jag mina Manfrottoprylar. Tak/väggkrok, expanderset. Köpte även en motvikt att fästa längst ned på papperet. Den såldes väldigt sällan enligt Aifo, men jag tyckte det behövdes för att hålla rullen sträckt. Lite krånglig att montera/demontera dock.

Tror jag har liknande yta som du Lina, 2 rok med ett vardagsrum på 3,5x7,5m. Dock flyttar jag bort matgruppen och har fonden vid ena kortväggen (har ett matbord med lös glasskiva). Plastkedjan från Manfrotto har fungerat helt klanderfritt, gömmer den vanligtvis bakom den dörr.

Se bifogad testbild :)
 

Bilagor

  • studio_400.jpeg.jpg
    studio_400.jpeg.jpg
    69.3 KB · Visningar: 389
Lägg en remsa tape på kortsidan och på långsidan 2-4 meter lång så är risken betydligt mindra att du river sönder pappen av misstag.

Du fotograferar ju inte kanten normalt så det brukat inte vara några problem.

Brukar använda gaffatape, eller silvertape som den även kallas.
Fördel att man då även kan tejpa fast bakgrunden mot golvet då man ju då fäster tapen på golvet och på tejpen som är fäst på papperet.
 
PerFogelberg skrev:
Silverfärgad gaffer tape är fult. Mycket snyggare med vit eller svart. Finns någon budgetvariant på Clas Ohlson som är dålig. Tesa tycker jag är bäst.

Per, jag tycker du ska byta användarnamn till
Per "GAFFA" Fogelberg. ;)
Mats, som vet att du GILLAR gaffertape. (inget fel med det)

För övrigt tycker jag Dan´s lösning ser proffsig ut med tanke på utrymmet och med motvikten gör det sig mycket lättare att rulla ut BG. Dessutom, vad händer när man rullar upp en pappersBG, jo den rullar ut sig själv om man inte låser den i upprullat läge. Inte lätt att göra i takhöjd.
Vad kostar motvikten och hur lång är den. Hur fäster man den?
 
Tack Mats för dina ord. :)
Motvikten gick på 270:-
Kärnan är två aluminiumrör som monteras samman till drygt 2,7m längd. Över denna viker jag 2-3 centimeter av fonden. Sedan fixeras det med ett "halvrör" i plast som snäpps över fondkant+kärna. Även halvröret är delat i två längder.
Mycket smidigt när det är på plats. Lite bökigt när man flyttar över det till en annan fond. Mina nypor är lite klena för att sprätta av plaströrshalvorna, brukar få ta en mejsel och bända upp i ena änden för att få tag.
 
Re: Aifo

danneman skrev:
Där köpte jag mina Manfrottoprylar. Tak/väggkrok, expanderset. Köpte även en motvikt att fästa längst ned på papperet. Den såldes väldigt sällan enligt Aifo, men jag tyckte det behövdes för att hålla rullen sträckt. Lite krånglig att montera/demontera dock.

Min studio är äntligen klar!! Blev kanon bra, en fråga bara. Köpte du även dina tak fästen på aifo? Kollade nämligen runt på deras site men hittade inga. Beställde från Finland och det blev snordyrt. Vad gick dina på?
 
Ok, kul att det blev lyckat.

Beställde mina grejer via telefon. Först visste de inte själva på Aifo ifall krokarna även gick att takmontera men kom på det efter en stund.

170kr gick de på. Expendersetet drygt 800:-.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.