Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studio fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

mickearvid

Aktiv medlem
Hej

Om man vill fota lite porträt bilder hemma, vad behöver man (för den fattige) ?

Jag har en eos 350D, har 2 objektiv som jag är väldigt nöjd med ,(canon 50 mm 1.8F, Thamron 17-50mm 2.8F).

Saknar stativ och extärn blix, men är på G att inhandla en riktig blixt, en speedlight 430ex, kan man snickra ihop en liten studio med detta ?

Bara en undran.

Ljus....

Kamera och objektiv är helt OK. Du får inte väsentligen bättre bilder med mindre än att du uppgraderar till en 5D och t ex 24-70 L (summa 40 tusen kronor....)

Men; strunt i stativet: du kommer inte att använda det för studio.

Däremot: satsa på två blixtar!!! Det är ljusår skillnad mellan en o två ljuskällor. Men börja gärna med 430EX och en kabel så du inte har den på kameran. Köp så en reflexskärm (tex vit frigolit på byggmarknaden).

Sedan när du har tjänat ihop 5000 kronor på ditt fotograferande (... ?? ....) så köper du en 580EX som kan vara Master och 430EX blir då Slave. Dvs du fjärrstyr 430EX med 580 EX.

Lycka till!

Hej på er.

Så en bakgrun de kan man skapa med eget tyg eller blir det bara "skitkasst" ?

Får väll testa lite, men det känns som en blixt skulle passa bra, får se när dom pengarna dyker upp.

// Micke

Hejsan, är hyfsat ny på detta också. Men jag var på IKEA och köpte fyra meter tyg i natur/beige och fyra meter av ett spetstyg, skruvade upp en gardinstång på väggen och har hängt upp det där. Bakgrunden blev bra (har tyvärr inte bild i datorn ännu). Ett tips jag fick av min far var att förvara tyget ihopskrynklat för att det är väldigt svårt att ha det helt skrynkelfritt. Nästa problem för mig är få ihop det med blixtar men än så länge klarar jag mig faktiskt med spotar från taket och blixten på kameran, efter lite inställningsändringar.

Min första studio bestod av en lampa på 1000 Watt och en vit pappersbakgrund.

Till lampan byggde jag en låda. Lådan klädde jag invändigt med aluminiumfolie och framsidan förseddes med ett par lager lakanstyg.

Utöver denna gjorde jag en reflexskärm av en skiva på vilken jag limmade aluminiumfolie och klädde med lakanstyg.

Med dessa gjorde jag bilder som är minst lika bra som de jag har fotat med dyra pro-grejer. Med enkla medel och fantasi kommer man långt.

Hej på er.. tack för era svar.

Per , har du några bilder som du fotade med din eget händigt snickrade utrustning ?

Bara nyfiken. Var inne och kollade på dina Bilder, väldigt fina.

// Micke

Fortsätter i samma ämne!

Jag är helt grön på allt vad studiofotografering heter förutom lite gettovarianter jag gjort med mina TTL SB-800 blixtar. Fotar digitalt med Nikon D200.

Har just köpt hus och tänkte ha lite bakgrunder och några enklare studioblixtar i källaren. Vad rekommenderar ni? Har kollat på Boströms (http://www.bostroms.nu) på deras billigaste alternativ: Walimex, Studioset 2x100Ws, stativ och paraplyer för 2595:-

Är det komplett skräp eller funkar det ok för enklare grejer och framförallt funkar dom till min D200?

Sen har jag kollat på deras Lastolite pappers-bakgrunder. Någon som har erfarenhet av dessa?

Tacksam för lite råd!

www.kaffebrus.com har ett set för 1995:- inkl frakt ( 2 110 w/s blixtar, 2 paraplyer, 2 stativ ). Mycket prisvärt. Har det själv som komplement.

Med en billig IR sändare ( 300 spänn ca ) som sätts på kameran så kan man enkelt trigga blixtarna utan kablar och annat.

Pappersbakgrunder skiljer rätt lite från märke till märke vad jag märkt.De kostar runt 700 kronor för en rulle 2,70x11 meter.

Min första "studio"-session var med en 500 watts glödlampa och en dia-projektor. Men det gick det med =)

Nån som testat trigga blixtar med kamerans inbyggda blixt istället för sändare? Blixten på de flesta kameror borde vara betydligt klenare än studioblixtar, så den borde inte påverka resultatet specielt mycket även om man inte sätter något framför den. Själv tänkte jag testa dels att sätta en softskiva framför men även att sätta en skiva så den inte alls slår mot objektet.

Jag har inte provat med den inbyggda pop-upen men med den externa blixten på och det funkade inte alls... jag behövde en slutartid på ca 1sek för att få in pyttelite ljus, förstår inte varför det blev så? Jag håller mig till radio sändare/mottagare:)

Ofta har den inbyggda blixten eller blixt på kameran, en förblixt som triggar de externa blixtarna, som då inte kommer med i bild.
Man måste avaktivera förblixten ( preflash ).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar