Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

berntg

Avslutat medlemskap
Jag är ombedd att ta studentfoto porträtt. Finns det någon som kan ge mig tips hur man gör ett bra jobb. Jag har ingen ateljé utan det ska vara naturligt ljus. Fotade mycket förr med en Minolta X-700 och är väldigt ringrostig. Funderar nu på en digital systemkamera. Vilka objektiv är lämpliga och andra tillbehör är bra att ha? Finns det någon bra webbsida eller bok?

BG

Låt mig först bara fråga, skall du använda den kameran eller skall du köpa en kamera ocskå? Isåfall vilket märke?

/L

Nikon D70s är en utomordentlig kamera för din typ av fotografering. Jag har själv en Nikon D100 med vertikalgrepp, vilket är lite bekvämare vid porträttfoton. Objektiv finns i massor och för att enkelt komma igång med fina bilder i både helfigur och porträtt så satsa på ett Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di för 3500:- Det ger mycket bra bilder för pengarna. Om du vill ha superkvalitet på dina porträttfoton så köp ett billigt Nikon AF 50mm/1,8 för ca: 1800:- oslagbart.

fota inte i mot ljus (vilket du reda borde veta)
Säg att till din model att göra vad Hon/Han känner för och ignorera dig så kan du fota bra avslappnade bilder.

Bjud på ett glas champagne (finns små söta flaskor som kostar en 50 spänn) så får du den riktiga student kännslan =)

få modellen att tycka att det är kul, och du som fotograf ska vara så optimistisk och uppmuntrande som möjligt..

Gör knäppa skojiga saker som passar studenter...

Chris (Som sprang omkring i skottsk nationaldräkt utan anledning på sin student. Nej jag har inget blodsband med usige beatha's hemmland)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar