Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentfoto utomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

landen

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad att ta lite bilder på blivande studenter i börja av juni. Kommer förmodligen vara klassiska bilder utomhus/trädgård med mycket grönt och färger. Det jag har är en Nikon D50 med kitoptik 18-55mm samt ett fast Nikon 50mm 1,8. Möjligt att jag hunnit med att köpa mig en sb600/800 blixt till det att jag ska fota. Annars är det den inbyggda blixten som gäller. Eftersom jag hitills bara fotat sport så har jag nollkoll. Alla tips är välkomna!

är ingen expert på området men skulle personligen använda ditt fasta 50/1.8 samt kamera på stativ om det finns möjlighet till det

sedan kommer det största problemet bli solsken - och därmed mörka ögon/skuggor så enblixt som upplättning är inte fel men om du saknar det skulle jag försöka skaffa en reflexskärm (ganska dyra) eller om du saknar det apotekets räddningsfilt (grymt billig) eller liknande då det man är ute efter är en reflekterande yta som man kan placera lågt eller på backen för att få ljuset att reflektera upp på personerna underifrån och lätta upp eventuellt störande skuggor

troligen kommer du kunna få bättre tips och genomgångar här men detta var vad jag kom att tänka på så här på rak arm

Kör med 50:an, stor bländare, in med modellerna i skuggan.
Någon form av upplättning kan nog vara bra.

Jesper

Vad är fördelen med skuggan? Ska jag inte försöka dra nytta av solsken om jag kan, med tanke på den kassa blixten. Stativ är ju bra, kan jag nog fixa ett. En räddningsfilt kansk är ett prisvärt inköp =)

Sol är ju fint, men bara när den står lågt. Klockan 13.00 i juni tex står den högt och om inte studenternas mösskärmar skuggar halva ansiktet så blir det ändå skuggor i ögonen.

En reflexskärm kan råda bot på sånt, på enskilda personer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar