Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Student + presskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Rena

Aktiv medlem
Hej!

Är student på universitet, dock inte något med foto eller jounalistik.
Har läst på BLFs hemsida att man som student kan bli medlem.
Är det någon som vet om man som studentmedlem också kan skaffa sig presskort?
Skall börja fota lite på konserter och studentarrangemang med min nya utrustning som snart skall beställas.
 
Du måste vara student på en journalistutbildning. Det är underförstått.

Det finns flera trådar på FS om att man faktiskt klarar sig utan presskort om man frågar snällt och är ute i god tid. Ännu lättare blir det om man har en uppdragsgivare som en webbtidning eller fanzine.
 
Presskort!

Det finns andra vägar att gå. Jag är inte helt säker men enligt uppgift ska man kunna få presskort via Syndikalisterna. Vilka regler de har osv har jag dock ingen aning om!
 
Re: Presskort!

Jens Magnusson skrev:
Det finns andra vägar att gå. Jag är inte helt säker men enligt uppgift ska man kunna få presskort via Syndikalisterna. Vilka regler de har osv har jag dock ingen aning om!

Det är nog inte så enkelt som att man "får" presskort av Syndikalisterna. Syndikalisterna är en fackförening som organiserar människor av alla yrkesgrupper, även journalister och fotografer. Genom detta har man rätt att utfärda pressleg till dessa grupper.

Citat från deras sida:
"SAC har (precis som Svenska Journalistförbundet) rätt att utfärda presslegitimationer för medlemmar som arbetar som journalister."

För att få detta pressleg måste man uppfylla vissa vilkor.

Ytterligare ett citat från sidan:
"För att skaffa presslegitimation kontaktar du ditt LS som ger dig en blankett som du ska fylla i. På blanketten ska ditt LS intyga att du är betalande medlem. Du behöver även ett arbetsgivarintyg eller annat som kan styrka att du har din huvudsakliga inkomst från journalistisk verksamhet, ett personbevis från skattemyndigheten, samt en giltig legitimation (pass eller id-kort).
SAC utfärdar även studerandepresslegg för dig som studerar till journalist."

Ta det inte som en pekpinne utan som information :) Mer finns att läsa på www.sac.se

/c
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.