Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strulande avtryckare

Produkter
(logga in för att koppla)

jn4u

Aktiv medlem
Jag har en Canon 50D som är 3år nu. Den har börjat strula. Den fungerar när man trycker ned den halv-vägs, men när man skall trycka av bilden måste man trycka väldigt hårt för att den skall reagera. Och ibland händer inget.

Den har inte gått så många exponeringar och den är annars i bra skicka. Är det någon som har lagat en liknade kamera med samma problem?

Känns lite meningslöst att lägga ut flera hundra på att en laga kameran då jag har två andra hus. Denna använder jag bara uteslutande till fågel för cropfaktorn.

Går det byta själv?
 
Jag har en Canon 50D som är 3år nu. Den har börjat strula. Den fungerar när man trycker ned den halv-vägs, men när man skall trycka av bilden måste man trycka väldigt hårt för att den skall reagera. Och ibland händer inget.

Den har inte gått så många exponeringar och den är annars i bra skicka. Är det någon som har lagat en liknade kamera med samma problem?

Känns lite meningslöst att lägga ut flera hundra på att en laga kameran då jag har två andra hus. Denna använder jag bara uteslutande till fågel för cropfaktorn.

Går det byta själv?

Samma sak hände på min 40D för några år sedan. Har för mig att det gick på en tusing att byta. Jag lämnade in den. Har för mig att det var inom ett år efter inköp så jag fick det på garantin, men kommer inte ihåg så noga.
 
Troligtvis kommer tryckknappen behöva bytas. Men tanke på att köper 40D lika billigt som att laga min kamera gjorde jag på följande sätt. Kanske det hjälper någon.

Blåste ur knappen så gott jag kunde med tryckluft och sedan sprutade jag ni CRC Electronic Cleaner. Skakade och skruva de tryckte.Höll kameran upp och ned för att det skulle rinna in i knappen. Det krävdes 3 omgångar med vänta emellan. Men nu fungerar kameran som "vanligt" igen. Frågan är om det bara är temporärt.

Hade säkert varit mera värt att att skicka in kameran i det långa loppet. Men jag har bara denna kamera som reserv hus och för hastigheten på serietagningen.
 
Eller så gör du så:
http://www.youtube.com/watch?v=CAWGScQeC5g

Funkade för mig på min 20D, inga delar behövs bytas ut. Sen funkade avtryckaren som ny :) (den funkar fortfarande, 3 år senare). Det finns säkert andra mer exakta guider på hur du demonterar själva kameran.

Men du måste avgöra om du vågar skruva i den och om det lönar sig att testa göra själv utifrån värdet på den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.