Annons

"stress"

Produkter
(logga in för att koppla)

RobinSundin

Aktiv medlem
Jag skulle vilja få en bildserie som jag kan kalla "stress". jag har tänkt så att jag vill ha svartvita bilder och att att det ska vara som fartränder bakom modellen som går förbi, men modellens kropp ska vara helt klar och skarp...hur ska jag göra? // Robin
 
robinandersson skrev:
Jag skulle vilja få en bildserie som jag kan kalla "stress". jag har tänkt så att jag vill ha svartvita bilder och att att det ska vara som fartränder bakom modellen som går förbi, men modellens kropp ska vara helt klar och skarp...hur ska jag göra? // Robin

second curtain flash. en snabb burst i slutet av exponeringen kommer ge just denna effekt.
 
Det Micke försökt säga på fikonspråk är att du ska använda blixt på andra ridån, dvs ställa in kameran så den släpper på blixten just innan slutaren stänger sig. I inställningarna på kameran heter det rear eller slow rear på Nikon beroende på instälnningar, borde heta något liknande på Canon. Läs blixtavsnittet i manualen till kameran och blixtartikeln ovan så ser du hur det fungerar. Använd en relativt lång slutartid så får du fartoskärpan, blixten gör så att motivet fryser och blir skapt.
 
det här är också väldigt lätt att trixa fram i photoshop om du inte vill ha samma "glödande" känsla som blixt i andra ridån ger.

I det analoga kopierandet är det bara att räkna ut en delexponering och sedan knuffa på fotopappret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.