Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strömförbrukning med olika objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

sandstream

Aktiv medlem
Köpte nyligen ett Canon EF 100-400/4.5-5.6 L IS och tycker att batteriet räcker till mycket färre bilder än med tidigare mindre objektiv (70-200). Ligger det någon sanning i det?

Har provat att stänga av IS men kan inte påstå att jag märker någon skillnad. Har ett helt nytt Canon originalbatteri till min 350D.

Ja, IS-gyrot slukar en del ström. Dessutom skiljer sig strömförbrukningen naturligtvis på hur långt som objektivet måste fokusera.

Vikten på glasen spelar också roll, lång brännvidd och stor bländare = hög strömförbrukning. Kanske även USM motor eller liknande snabb fokuserning.

Senast ändrad:
Jag vet inte, men det känns inte alls otänkbart att ring-USM är billigare i drift än de andra metoderna, då växellådorna som behövs till de övriga motoralternativen innebär lägre verkningsgrad.

Att hålla igång IS ett tag är förstås mer krävande än att inte göra det. Jag har dock inte alls upplevt dålig drifttid på en laddning, men nu har jag förstås dubbla BP-511A i min kamera, så det är kanske därför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar