Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stort zoomomfång?

Produkter
(logga in för att koppla)

ziggydude

Avslutat medlemskap
Jag är ute efter ett bra allroundobjektiv till min D50 att ersätta mitt 18-55 med. Jag har kollat på Nikon 18-200/3,5-5,6 med inbyggt VR, men den är ju verkligen snordyr.

Jag gillar tanken på att ha ett så brett zoomomfång som möjligt, inte nödvändigtvis ända upp till 200 men det är ju trevligt. Samtidigt har jag inte råd att betala mer än 4000 och för de pengarna får man ju varken VR eller bra ljusstyrka. Har kollat på en massa andra alternativ, bland annat Tamrons 18-200 och 28-75.

Någon som har några förslag? :)

Du får nog glömma kombinationen VR/ljusstyrka + stort omfång och lågt pris.
Om du vill ha stort zoomomfång så kanske det är läge att kolla in nya Nikkor 18-135/3,5-5,6? Den är visserligen rätt ljussvag, men den kan nog vara rätt trevlig tror jag. Kommer att kosta runt 4000:-, så det passar ju fint.
I samma prisklass om omfång finns även Sigma 18-125 som fått mycket bra kritik.

Makten skrev:
I samma prisklass om omfång finns även Sigma 18-125 som fått mycket bra kritik.

Kör Sigma 18-125 och tycker att det är ett mycket trevligt allround objektiv. Inte det allra ljusstarkaste och saknar den allra sista super-skärpan, men jag har aldrig sett en zoom i den prisklassen som är bättre... Ska du ha det sista i ljusstyrka och skärpa så får du antingen gå ner i omfång rejält eller gå upp i pris lika rejält. Eller som Cyberphoto skriver: "Vi har gjort ett mindre test på detta objektiv och blev positivt överraskade, skärpan var betydligt bättre än vi förväntat oss, speciellt bra mellan 18- 100 mm. Faktiskt bättre än vissa andra och dyrare vidvinkelzoomar med kortare zoomomfång. Kan inte få annat än utlåtande än mycket prisvärt.".

Kollade in Nikons 24-120 och det verkade ha fått bra recensioner här på FS.

Jag är inte sådär jättestadig på handen och tar många bilder "på språng", så VR-funktionen är väldigt attraktiv för mig. Med min 4000-kronorsbudget får jag nog finna mig i 3,5-5,6 i ljusstyrka men då blir det nog ett blixtköp nästa månad. :)

Annars har jag kollat på Nikons 18-200 med VR, hur ser andrahandspriset ut på den?

ziggydude skrev:
Kollade in Nikons 24-120 och det verkade ha fått bra recensioner här på FS.

Jag är inte sådär jättestadig på handen och tar många bilder "på språng", så VR-funktionen är väldigt attraktiv för mig. Med min 4000-kronorsbudget får jag nog finna mig i 3,5-5,6 i ljusstyrka men då blir det nog ett blixtköp nästa månad. :)

Annars har jag kollat på Nikons 18-200 med VR, hur ser andrahandspriset ut på den?

Nikons 24-120 har fått väldigt blandade recensioner runt om i världen, mest dåliga är jag rädd, om du köper ett sådant begagnad så bör du försöka hitta ett som är tillverkat nyligen dom äldre har fått väldigt dålig kritik.

Nikons 18-200VR skall vara betydligt bättre i allafall, men du kan nog glömma att hitta en sådan begagnad, det är långa köer för att få tag i ett nytt.

kent.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar