Annons

Storleken Har Betydelse

Produkter
(logga in för att koppla)

JSL

Aktiv medlem
Efter allt med förstorning och olika täckning undrar jag om någon sitter på kunskapen om hur pass stora och ljusa SLR-digitalarnas sökare är.

Jag har bland annat jämfört Canon 300D, D70, D200 och upplever att sökaren blir bätttre i samma ordning. Hur ligger t.ex. Canons andra kameror i detta spann ?

Sorry missade tråden, även om bara Canon är där.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=55669&goto=newpost

/Johnny

Senast ändrad:
Om du med Canons kameror i detta spann menar 350D, 20D och 30D så skulle jag säga att sökarna i 20D och 30D är aningen bättre än i D70, men betydligt sämre än D200, medan 350D är ungefär likvärdig. Jag tycker dock inte heller att sökaren i 300D skiljer sig så mycket från D70.

Nej sökaren skiljer sig inte mycket mellan 300D och D70, men jag upplevde ändå D70:n som aningen bättre. Jag har dock inte jämfört bägge samtidigt med likvärdiga objektiv (gör ju ganska stor skillnad).

Jag tycker personligen att skillnaden mellan de uppräknade kamerornas sökare är förhållandevis försumbar, om man då bortser från D200 så klart. Små skillnader finns men är det verkligen något att fundera på?

De kameror med APS-C som har bättre sökare är D200, KM D7D, D5D samt Pentax modeller. KM & Pentax har haft bra sökare sedan de började att tillverka DSLR, Nikon har vaknat & Canon bör nog göra det också. Bra & bra, allt är relativt då det fortfarande är så att dessa sökare i storlek inte har en chans mot en bra ASLR-sökare men då pratar vi ju 24x36 förstås...

Jag har själv inte kikat in i D200 men däremt D2X & om de sökarna är jämförbara (vilket jag tror) så är dom helt jämförbara med sökaren i min D7D.

//Larsa

Visst är det så att de mindre sökarna inte är så spännande på något sätt, jag är bara nyfiken på hur stor skillnad det är mellan olika system/modeller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar