Annons

D70S bättre än D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer med föregående talare. D70 är fortfarande en kanonkamera. Oavsett D200. Men min erfarenhet är att man alltid ska plåta nef med D70. jpg är inte så kul med den kameran.

Visst sjutton är D200 bättre på det mesta, men en jättestor fördel för D70 är den mycket bättre batterikapaciteten. Ska man till fjälls osv är batterigreppet ett måste på D200 och då är det plötsligt en tung proffskamera man ska släpa på.

D70 har sina brister - främst sökaren, men ska man inte göra större bilder än A3 funkar den finfint i de flesta lägen.
 
Men det blir tungt (och dyrt) med många batterier;-)

Visst. D200 är en suverän, underbar kamera. Men är man van vid den oändliga batteritiden på D70 tjurar man lite över just den detaljen....
 
Per skrev:
Har läst en del, bla den här tråden, men är fortfarande lite rådvill;

Jag köar för D200, men börjar luta mer åt en D70s - inte bara för att den är 10000 kr billigare och desutom går att få tag på, utan för att den kanske är en bättre kamera för mig?

Fotar mest natur, och en hel del på resor och fjällvandringar. Landskap och macro, ett nyt tele för däggdjur ska det oxå bli. Det som verkar vara D70s fördel;

* mindre och ffa lättare (jag tillhör inte dem som tycker att tyngd i sig är positivt)
* 1/500 blixtsynk - toppen för upplättningsblixt om man är ute utan externblixt?
* Bättre batterikapacitet - värdefullt inte minst till fjälls.
* Har D70'n möjligen lägre brus på höga ISO oxå?

Fotar mest på skoj, en och annan bild hamnar i enklare trycksaker, men knappast i storlekar över A4.

Vad tror ni, gör jag fel i att avstå från vettig sökare, tätningar och allt annat trevligt som D200 erbjuder? Blir jag nöjd med en D70S?
( :) hopplösa frågor, jag vet)


/Per
Den större sökaren borde vara värdefullt vid macrofoto, plus tidigare nämnda spegeluppfällning. I övrigt kan jag säga att bägge kamerorna har varit i min ägo, D200 idag och D70 s tidigare. Mina intryck är att det inte i något sammanhang finns fördelar med D70 bortsett ifrån något lägre vikt, visst är batterikapaciteten också bättre med D70 men ett extra batteri känns inte som någon överdriven eftergift. D200:an slår D70 på fingrarna sett till autofocus, exponering, dynamiskt omfång, sökare, inställningar, snabbhet, kompabilitet ( klarar ais-gluggar med bibehållen matrix), brusegenskaper ( bättre än vad många säger), byggkvalite, finish, de extra pixlarna kommer väl till pass vid beskärning av just macrobilder. Det finns säkert fler egenskaper som talar till D200:ans fördel än de jag nyss sämnt. För mig är det som att jämföra Nikon F100 med Nikon F80 dvs att storebror är lite bättre på allt bortsett ifrån att han är större. Därmed inte sagt att D70s är en dålig kamera för det är den verkligen inte, den är dock chanslös i jämförelse med D200.
 
Senast ändrad:
Per skrev:
tack, det där med avsaknad av spegeluppfällning hade jag missat!
/Per

D100 klarar spegeluppfällning. Med tanke på vad du fotar tror jag inte att du lär lida nämnvärt av dess klena buffer.


Passar förresten de sökarförstorare som finns för D70 /50 även till D100?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.