Annons

Storlek på studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Har en fråga om hur stor studio man behöver som porträttfotograf för att det ska fungera bra.
Är det någon som har en relativt liten studio och känner att det funkar bra ändå,hur liten i så fall?
Klarar man sig med en takhöjd på 270cm?
Tacksam för svar=)

Ska man arbeta med studiofotografering måste det vara trevligt med ett skensystem i taket för softboxar osv. Då kan det ju behövas en del i takhöjd.

Jag har ca 255cm i tak i studion och det funkar utmärkt till porträtt.
Ytan i rummet där jag plåtar är ca 3,80 x 6,20.
Det känns lite smalt ibland men funkar bra.
Har faktiskt lyckats få in sju personer på en gruppbild.
Jesper

Min studio är drygt 6x6m och ca 2,5m på högsta stället (brutet tak). Det räcker rätt bra även om jag gärna hade haft några meter till på längden för att kunna få lite mer avstånd mellan modell och bakgrund.

/Micke

Olika..

Jag har använt en studio på 3,7x3,7 meter och 2,35 i takhöjd. Nästan alla bilder på min hemsida är tagna där:
http://bildsidan.se

Det var lite trångt, men som tur är kunde man backa ca en meter ut ur dörren in till rummet. Vid gruppbilder syntes softboxarna ibland på sidorna i bilden, så man fick retuschera lite.

Vi ska precis byta lokal och där kommer det vara 5,5 x 8,5 meter.. Känns mycket bättre, speciellt eftersom man kan placera modellerna längre framför bakgrunden, och variera ljuset bättre genom olika avstånd på blixtarna. Och dessutom kommer blixtarna rymmas på sidan av de 3 meter breda bakgrunderna.

Visst skulle man kunna önska sig högre takhöjd, men det har aldrig varit några problem för mig.

Ska man ha litet bör man nog inte köpa för kraftfulla blixtar, och det fungerar oftast bäst med svartmålade väggar, tycker jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar