Annons

Storlek på D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mimmirey

Medlem
Jag är 13 år, och har därför ganska små händer. Har just för stunden en Nikon D50, men har länge velat byta kamera. Jag har fått ett erbjudande att köpa en begagnad D200 + 2 objektiv och andra små grejer för 2000 kr, vilket jag tycker är ett väldigt bra pris. Men jag är inte riktigt säker på storleken, ungefär hur stor och hur mycket väger en D200, kan den passa en 13 åring? Det skulle kännas lite onödigt att köpa en kamera som är för stor för en.

/Mimmi

Det är ett väldigt bra pris så kolla så den inte är stulen. Enda sättet att veta hur stor den är och om den passar är att hålla i den. Ingen annan här vet om du tycker den är lagom, det vet bara du.

Håller med Bara att slå till skulle ja göra vare sig den e för stor eller inte du växer ju... o sen e storleken en vane sak jag har väldigt små händer o använder mig utav en D200 med batteri grepp o tycker den e jätte skön att hålla i.

Den är inte stor, men tyngre och gedignare än din D50, troligen är den perfekt för dina händer, själv tyckte jag den var för liten för mina dasslock utan batterigrepp. Köp för tusan, priset är ju rena rånet....

/kent

KÖP!!!
Ska inte du ha den så säg till så tar jag den!!
Du kommer att gilla den skarpt, ett steg i rätt riktning för dig!

Men jag är inte riktigt säker på storleken, ungefär hur stor och hur mycket väger en D200, kan den passa en 13 åring?
Visst är kameran stor, mer än en centimeter bredare respektive högre än den du har nu. Och rejält tung -- 300 g mer än D50. Om det innebär att den är för stor för dina händer kan nog ingen veta förrän du provat.

Men det är en riktigt bra kamera och, som flera andra påpekat -- priset är löjligt lågt. Jag hoppas att det är någon du känner väl som är säljaren, för annars är det nog något skumt med affären.

Jag tycker definitivt att du ska köpa (om säljaren är någon du litar på) och prova kameran ett tag. Du kommer att få tillbaka pengarna om du säljer den.

Först frågade jag mig själv: Vad ska en 13-åring med en 12000 kronors kamera till? Sen såg jag priset. För 2000 kr hade jag slagit till direkt! Åtminstone sålänge säljaren är något att lita på. Hade jag inte känt säljaren mycket väl hade det garanterat varit något fuffens med affären, som tidigare nämnt. Så - köp bara om du känner säljaren väl och vet att han är att lita på. Även om du känner säljaren så skadar det inte att fråga varför han säljer, i vilket skick kameran är i osv. Även om 2000 kr är väldigt billigt så ska du naturligtvis inte betala för en kamera som är sönder eller kraftigt defekt. Lyssna på oss äldre, vi som har åtminstone lite livserfarenhet :)

Ang. storleken så har jag aldrig kännt på en D200, däremot är min D80 lagom stor för mig, som är en fullvuxen kille på 24 år med riktiga dasslock till händer. D200 är ju både större och logiskt också tyngre, så den kan mycket väl vara lite osmidig för ett trettonårigt flickebarn, speciellt tillsammans med ett tungt zoom-objektiv.

Senast ändrad:
Är du 13 så är du dessutom förmodligen så gott som fullvuxen om 2-3 år. Jag släpade runt på en Nikon F2 eller FM2 med winder. Det är ganska rejäla klossar. Det går med vilja.

D200 är stor och tung jämnfört med D40 och andra små DSLR men därimot gedigen och en bättre kamera. Men kostar den 2000 är det formodligen något skumt på gång. Så var försiktig, träffa inte säljaren själv och betala inte utan att få varan i handen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar