Annons

Storlek och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Pensionären

Avslutat medlemskap
Antagligen en trivial fråga från en oerfaren - men ändå. (Man kan vara oerfaren även om man har fyllt 70!).

I min ungdom stod jag i källaren och kopierade svartvitt. Det var spännande att se bilden växa fram i skålen. Då lärde jag mig att ju större kopia jag gjorde, desto sämre blev skärpan.

Med den digitala tekniken verkar det vara tvärtom - i varje fall om jag ska lägga ut bilden på webben. När jag tar en bild med min kamera blir den fin och skarp när jag öppnar den i datorn så att den täcker hela skärmen.

Sedan förminskar jag den (med Photoshop Image/Image size) till 600 bildpunkters bredd för att lägga den på webben (jag redigerar en lokal pensionärsförenings webbplats) och då blir skärpan sämre.

Är detta "naturnödvändigt" eller beror det på att jag använder ett "klantigt" (dvs "mindre intelligent") sätt att förminska bilden? Borde jag ha gjort på något annat sätt?
 
Att en bild blir mindre skarp vid nedskalning är naturligt, eftersom en pixel i den nedskalade bilden är en interpolering av flera pixlar från originalbilden. Och ju mer en bild förminskas desto mer skärpa förloras. För att motverka detta bör man alltid skärpa bilder efter förminskning, och det finns många olika sätt att göra detta på.

Jag kunde tyvärr inte hitta någon bra genomgång av slutskärpning på svenska. Fotosidan har en serie om skärpning, men de är bara tillgängliga för PLUS-medlemmar. Men här är en sida som jag tycker förklarar det bra på engelska.
 
Sedan förminskar jag den (med Photoshop Image/Image size) till 600 bildpunkters bredd för att lägga den på webben (jag redigerar en lokal pensionärsförenings webbplats) och då blir skärpan sämre.

Är detta "naturnödvändigt" eller beror det på att jag använder ett "klantigt" (dvs "mindre intelligent") sätt att förminska bilden? Borde jag ha gjort på något annat sätt?

Vilken metod använder du? Från och med Photoshop CS6 så tror jag defaultvärdet är "Bicubic Automatic" vilket ofta gör ett uselt jobb på de förminskningar du är ute efter. Testa vanlig Bicubic eller Bicubic Smoother. Sedan lägger du bara på lite skärpa, oskarp mask med 0.3 radie. Borde bli OK resultat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.