Annons

Storlek från iPhone 4s, klippa eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

rasalghul

Ny medlem
Tänkte skriva ut ett gäng foton tagna med min iPhone 4s.

"Originalstorleken" på ett fotografi är ju 10x15 men iPhonens bilder är 10x13.
Ska man klippa ner dem till 10x15 eller bevara dem? Ska man klippa ner vissa som det
passar bättre på och bevara andra, ser det konstigt ut i ett fotoalbum?

Och en sista fråga, "Instagram-effekten" eller originalet?

Tack på förhand

Proportionerna på bilderna på från iPhone är 3:4, och 10x15 pappersbilder är 2:3.
Vill du skriva ut på 10x13 papper så får du oxå beskära, i ena/båda kortändan.
För 2:3 får du beskära iPhonebilden på långsidorna.

Tänkte skriva ut ett gäng foton tagna med min iPhone 4s.

"Originalstorleken" på ett fotografi är ju 10x15 men iPhonens bilder är 10x13.
Ska man klippa ner dem till 10x15 eller bevara dem? Ska man klippa ner vissa som det
passar bättre på och bevara andra, ser det konstigt ut i ett fotoalbum?

Och en sista fråga, "Instagram-effekten" eller originalet?

Tack på förhand

Vill du beskära bilderna till 2:3 (10x15cm), gör det, men om du inte har lust, skriv ut på 10x15 så hela bilden ryms med, och skär bort de vita kanterna. Borde inte vara svårare än så. Det brukar se bäst ut om alla bilder är i samma format, men om du har stående och liggande bilder blandat är det nog ingen större skillnad om du har vissa beskurna och andra obeskurna. Du gör som du tycker.

Angående "instagram-effekt" eller inte, så är väl svaren "det beror på" och "välj det du gillar bäst". Personligen skulle jag dock undvika instagram-effekter på bilder där innehållsvärdet och är det viktigaste, inte bildens formvärde (estetiska innehåll). Familjebilder skulle jag därför inte lägga någon effekt på utan bara bildbehandla dem för att framhäva motivet så bra som möjligt, ta bort oönskade färgstick osv. Om 30 år när man tar fram albumet igen tror jag att man mer uppskattar bilder med ett naturlig utseende än såna med en massa pålagda retroeffekter som bara råkar vara poppis just nu.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar