Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storindustri

Produkter
(logga in för att koppla)

Jottas

Aktiv medlem
Det krävs en mycket skicklig försäljare att sälja en sak som man redan har och och dessutom är av sämre kvalité... Men det är ju precis det som hänt de senste 10 åren inom fotografi! Konsument DSLR har inte utvecklats och har heller inte fått förbättrad teknisk kvalite utan tvärtom.

Det är plastigare än någonsin. Det är ju såklart inte enbart fotoindustrin som utvecklats åt det hållet utan det gäller det mesta, tv, dator och i stort hela teknik/elektronik industrin.

Detta teknik-skifte har bara inneburit en stor intäkt för de bolag som tillverkar kamerorna i det här fallet. Också de som har angränsande områden såsom datorer, bildskärmar och skrivare. Tekniken har inte kommit till för oss fotografer utan för att det var ett tillfälle att omsätta mer pengar.

För om man ser på det så har inget blivit till det bättre. Vi köper en ny kamera långt innan den har förbrukats mekansiskt, fast vi hade en kamera tidigare som både fungerade och gav bättre kvalité. Nej utvecklingen har inte gått framåt i egentlig mening. Visst det har tillkommit mer pixlar och det har blivit bättre processorer för bättre bilhantering. Men ingenting som inte redan fanns! Bildsensorerna fanns ju redan långt tidigare i videokameror.

Optiken var redan lika bra som den är idag på -70 och -80talet. Man hade kunskap och teknik för att göra optik som står sig än idag 20-25 år senare. Visserligen har vissa modeller fått en uppdaterad antiref. behandling, men också den fanns tillgänlig då! Min gamla Leica 28/2,8 (-82) slår de flesta av dagens objektiv i detta avseende.

Vissa använder miljöargument för att vi ska annama digitltekniken, eller pris på förbrukning. Men om man tittar på båda dom argumenten så är det ju precis tvärtom. Det är sämre för miljön att tillverka sådana vansinniga mängder av produkter som vi inte finns nog köpare för att köpa och använda råvaror som bara blir mindre från år till år. Och de utsläpp och påverkan på miljön som det har.

Billigare är det ju heller inte.

Nej jag är inte alls övertygad om att det här är en utveckling vi behöver.

Nej, jag tror inte en EOS DCS 3 var bättre än vad dagens EOS 1D Mk4 är. Kanske den mekaniska byggkvaliteten var likvärdig, men inget annat var bättre då. Dessutom har ju utvecklingen lett till att högkvalitativa tekniska produkter har blivit tillgängliga till allt fler, tack vare lägre priser. Detta gäller också för objektiv, skarpa, välbyggda gluggar finns numera till rimliga priser.

Dom riktigt bra gluggarna kostar lika mycket eller mer idag än vad de gjorde tidigare. Och likaså så kostar ditt exempel 1d mk4 lite över 50.000! En eos 1v kostar ny ca 21000, och då har du inte ens fullsensor. Nej jag köper inte att det är billigare och tillgängligt till fler, bara fler som lägger mer pengar på foto pga aggresiv marknadsföring. Instegsmodellerna kostar ju minst 6-7000kr och då hade du en riktigt bra analog kamera.

Objektiven har inte blivit bättre, möjligen vissa zoomar som har gått framåt men inte på det stora hela.

Och jag menar fårstås det analoga, inte tidigare digitala.

5D Mk2 kostar också 21.000 och har fullsensor om man vill jämföra. Jag tycker det bara är positivt att så många har möjlighet att ägna sig åt en så rolig och utvecklande hobby som foto, tack vara den digitala tekniken. Aldrig tidigare har ju så många haft foto som hobby som nu, och det beror inte på aggresiv marknadsföring, utan helt enkelt på att det är så enormt kul. Sen är det väl bra att några fortfarande vurmar för det analoga, men det ena behöver väl inte utesluta det andra, eller hur?

Fast Jonnie wurmade inte FÖR det analoga.
Uttrycker mer åsikten att det är djävligt dyrt med digitalt och det håller jag med honom om.

Jag har fortfarande inte tagit mig råd att ta steget.

Jag uppfattade det väl inte direkt så, utan mer att tekniken inte har utvecklats, att storindustrin tjänar stora pengar och att den ökande populariteten är ett resultat av aggresiv marknadsföring.
Du kan köpa en digitalkamera som tar fantastiska bilder för under tusenlappen, och få bilderna på papper för under 1 kr/st. Det är inte dyrt. Skall man ha det bästa är det dyrt, jag håller med, men så har det alltid varit.

Aldrig tidigare har ju så många haft foto som hobby som nu, och det beror inte på aggresiv marknadsföring, utan helt enkelt på att det är så enormt kul.

detta köper inte jag! Jag tror visst att många upptäckt fotografi som kul hobby, men _väldigt_ många köper dyr semiproffsDSLR som statuspryl! Så visst har Jottas en fet poäng.

F.ö. är det väl bara Canon som tjänar pengar just nu, förmodligen är det inte ens kameradivisionen som drar in vinsten där. Både Nikon och Sony förlorar pengar, Pentax antagligen likaså.

detta köper inte jag! Jag tror visst att många upptäckt fotografi som kul hobby, men _väldigt_ många köper dyr semiproffsDSLR som statuspryl! Så visst har Jottas en fet poäng.

Självklart är det så, men det gäller ju inte bara inom foto. Jag ser inget fel i det, man får väl köpa vad man vill för egna pengar.

Sen är det väl bra att några fortfarande vurmar för det analoga, men det ena behöver väl inte utesluta det andra, eller hur?

Men det är ju precis det som det gör! Titta bara på hur "filmdöden" breder ut sig. Idag så nästan måste du köpa en ny kamer och har du ine råd att köpa en fullformat så måste du köpa objektiv till den också.

Självklart är det så, men det gäller ju inte bara inom foto. Jag ser inget fel i det, man får väl köpa vad man vill för egna pengar.

Fast så enkelt är det ju inte. Marknaden tillhandahåller prylar som dom vill att vi ska köpa, och bara för att man kan köpa något så är det inte bra för utveckling och miljö osv. Jag menar att det inte alls gynnar fotografin som det är nu.

Men det är ju precis det som det gör! Titta bara på hur "filmdöden" breder ut sig. Idag så nästan måste du köpa en ny kamer och har du ine råd att köpa en fullformat så måste du köpa objektiv till den också.

"Filmdöden" är ett faktum, det har du rätt i. Men den analoga fotografin har trots allt så stor attraktionskraft för tillräckligt många, att den kommer att överleva. Och du "måste" inte köpa ny kamera. Men att försöka "stoppa utvecklingen" har sällan varit en framgångsrik strategi.

Fast så enkelt är det ju inte. Marknaden tillhandahåller prylar som dom vill att vi ska köpa, och bara för att man kan köpa något så är det inte bra för utveckling och miljö osv. Jag menar att det inte alls gynnar fotografin som det är nu.

Vad tror du skulle gynna fotografin (och miljön) på ett bättre sätt? En uppriktig och seriös fråga!

"Filmdöden" är ett faktum, det har du rätt i. Men den analoga fotografin har trots allt så stor attraktionskraft för tillräckligt många, att den kommer att överleva. Och du "måste" inte köpa ny kamera. Men att försöka "stoppa utvecklingen" har sällan varit en framgångsrik strategi.

Men det är ju det som jag försöker säga att det kanske inte är så många som funderar över utvecklingen av fotografin. Det är ju faktiskt VI som köper prylarna som driver det hela. Jag efterlyser lite kritiskt tänkande och inte byta sin digitala systemare när den kommer i en ny färg eller någon annan obetydlig "förbättring"! Det gäller ju inom alla områden.

Utvecklingen kanske inte är bra!?

Filmen kommer nog inte att överleva i det långa loppet pga att det handlar om stora bolag som inte i slutändan bryr sig om de produkter de säljer bara om vad dom tjänar. Nu har man satt kursen och få alla att köpa en kamera till och det är det som är lönsammast. Borträknat Leica kanske men jag får lite känslan av att det börjar bli samma där...

Vad tror du skulle gynna fotografin (och miljön) på ett bättre sätt? En uppriktig och seriös fråga!

Ja först och främst att man tänker efter en och två gånger innan man producerar en ny produkt. Är den så mycket förbättrad att den gynnar framtiden också. För det är ju ett faktum att det tär på miljön att gräva hål och hämta alla möjliga mineraler och metaller för att göra kameran.

Var det verkligen digitala kameror i massor som vi behövde? Jag och många med mig har använt en film som passade mitt behov, men har nu för fjärde gången tvingats byta film tex.

Den analoga utvecklingen var mer sund iaf ett tag tillbaka, för det fanns inte riktigt den mentaliteten som vi har nu.

Jag betraktar fotografi som konstform i många fall och visst kan man må bra av lite förändring. Men jag tror inte att man helt ska förändra grunden för fotografin, vilket jag tror håller på att hända.

Jag tycker det är lite lustigt att man inte på 50år lyckades göra en bättre färgfilm än kodachrome, bara för att det har gått några år så kanske allt inte ska ändras eller "utvecklas".

Många av de bästa bilderna är tagna före det digitala och jag tror det har en orsak.

Senast ändrad:
Ursäkta, men jag har aldrig sett en kodachrome bild med bra färgåtergivning. Vad är det som är så fantastiskt med den filmen?

Även stora bolag behöver bry sig om sina produkter, det är A och O, annars kommer de inte att vara stora bolag särskilt länge till. Här hjälper ingen markndsföring i längden, har man inga bra produkter så är det kört. Finns hur många exempel som helst i historien på det. Leica är absolut inget undantag, har samma avkastningskrav som vilket annat företag som helst.
Visst håller jag med dig om att vi inte behöver byta ut fungerande prylar bara för att det kommer en liten uppgradering. Där bör vi alla tänka till lite. Men tänk globalt, miljontals människor världen över, som har fått möjlighet att köpa en kamera och upptäcka en härlig hobby. Inte är det en dålig utveckling.
Och handen på miljöhjärtat - inte är de analoga fotokemikalierna så miljövänliga. det gick väl an när vi i den rika världen höll på - hur skulle det se ut nu med miljarder fotografer?

Och handen på miljöhjärtat - inte är de analoga fotokemikalierna så miljövänliga. det gick väl an när vi i den rika världen höll på - hur skulle det se ut nu med miljarder fotografer?

Men jag tror att om man slår ut det mot den explosion av kameror och tillbehör som kommer ut att det är sämre. Sen tas det oftare omhand. Vart tar alla gamla kameror och objektiv vägen? Jo dom skeppas med datorer och telefoner till norra afrika och asien att tas omhand av fattiga som måste tjäna några slantar på metallåtervinning. Det är sannerligen inte bättre.

Men jag tror att om man slår ut det mot den explosion av kameror och tillbehör som kommer ut att det är sämre. Sen tas det oftare omhand. Vart tar alla gamla kameror och objektiv vägen? Jo dom skeppas med datorer och telefoner till norra afrika och asien att tas omhand av fattiga som måste tjäna några slantar på metallåtervinning. Det är sannerligen inte bättre.

Visst, det är ett problem idag. Hur löser man bäst det? Genom att förbjuda utvecklingen eller genom att utveckla vidare?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar