Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storformatsskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

FilipLundiin

Avslutat medlemskap
Jag hade kanske tänkt att köpa en storformatsskrivare! Men jag tänkte höra lite med er eftersom jag inte riktigt har någon koll vad man måste ge för att få en helt OK skrivare. Skulle gärna vilja skriva ut bilder stora som a1 papper och kanske även på canvas. Någon som vet vad en sådan ungefär ligger på i pris?


/Filip
 
Kanske är ett sent svar men här har du två exempel som jag själv kollat på (priser exkl moms)

Designjet Z2100 och Designjet Z3100 båda från HP. De ligger mellan 21-65.000 beroende på vilken storlek och vilken noggrannhet du vill åt.

Om du letar efter en "helt ok" skrivare och vill kunna skriva ut på Canvas samt inte behöver större än A1 så borde den mindre Z2100 räcka.
Den har 610cm bredd på utskriften och ligger på ca 21.000kr

För svartvita foton eller bilder som innehåller mycket gråskolor så kommer du nog vilja ha en Z3100 istället (vid professionellt bruk) och en sådan med samma bredd ligger på ca 42.000.

Du kan säkert hitta bättre priser, dessa var bara prisexempel.
 
Jag har använt mig av både de ovan nämnda HP skrivarna och Epsons x800 serie (i mitt fall mest 4800) och jag kan helt klart rekommendera att du INTE väljer HPs skrivare. De är skit helt enkelt, går sönder ofta och stöds heller inte av alla rippar som t.ex imageprint, i alla fall inte sist jag kollade. Leta istället efter en beggad Epson 7800 eller 9800 om du är ute efter stora utskrifter. 4800 klarar upp till A2, vilket räcker långt det med.
Men jag vill bestämt varna för HP skrivarna, rikigt junk tycker jag efter att ha använt dem ett tag. Har haft min 4800 sen 2006 och printar mycket - aldrig några som helst problem med den.
 
Vet en del som använder sig av skrivarna jag rekommenderade och har absolut inte hört något sånt som du säger. De säger att kvaliten är hög, speciellt på utskrifterna men även på maskinen.
I köpet ingår också att det kommer hem till dig (eller ditt företag) och reparerar om något går sönder, senast dagen efter du ringer (ett år i orginaldealen men går att köpa till år).

Absolut inget fel i Epson, snarare tvärtom så det är inte det jag menar men HP skrivarna är absolut inte dåliga skrivare och om man ska jämföra med en begagnad skrivare så hade valet för mig varit enkelt. (Men sen är jag också väldigt skeptisk till att köpa begagnat).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.