Jag har en Epson 4900 (A2) skrivare som jag nu måste slänga. Den är 5 år gammal, Bläcket har torkat i skrivarhuvudet, en reperation kostar minst 10.000.
Stefan H
Få inte panik! Jag skulle aldrig slänga en Epson-skrivare bara för att jag fått stopp i ett skrivhuvud! Vad har du att förlora på att försöka själv? Du kan ju vinna 10 000:- med rätt liten insats.
Med det sagt så verkar det som om denna A4900 typ av skrivare verkligen inte varit så lyckad. På Amazon hade av 57 avlämnade användarrecensioner hela 42 landat på en stjärna av fem!!!
Det är ju ändå en skrivare för drygt 20000 spänn, så det är ju rätt oförståeligt att de varit så dåliga, men vissa Epson-modeller har uppenbarligen varit mer drabbade än andra (även R3000 har ju många haft problem med). Med det sagt så skulle jag aldrig ge upp en sådan utmaning.
Jag fixade skrivhuvudet själv på min R1800 för ett antal år sedan och så besvärligt var ju inte det och nu vet jag lite bättre. Detta skrivhuvud hade patronerna sittandes ovanpå skrivhuvudet och jag monterade bort hela skrivarhuvudet och rengjorde det. Idag skulle jag inte gjort det utan istället börja göra rent de munstycken som piercar patronerna. Förlorar man hela färgkanaler så är det dessa som spökar - annars printar åtminstone delar av en färg. Om man skaffar en 2,5ml spruta+en liten plastslangstump och sedan sprutar in AJAX fönsterputs outspädd, så löser det bläcket fantastiskt bra (testa gärna direkt på någon gammal bild och se själva. Det är helt grymt effektivt. Använd INTE Isopropanol för det löser alltså INTE bläcket trots att det ofta rekommenderas på nätet).
På större skrivare som A4900 brukar bläckpatronerna sitta i ett patronfack i själva chassiet istället. Då blir det lite mer komplicerat för då måste man både göra rent "piercingmunstyckena" och sedan också spruta in AJAX direkt ner i anslutningarna på skrivarmunstycket för varje färg man har problem med. (Glöm inte att lägga absorberande material under skrivhuvudet. För mig har det ofta varit Photoblack som varit värst både i min R1800 och min SC-600.
På piercingmunstycket finns för övrigt flera små hål och där kan man ha nytta av små borstar som man använder för att borsta mellanrum mellan tänderna (ta de finaste som apoteken har). Kör ner dessa i respektive hål och rensa.
Undvik att i desperation köra upprepade "head cleanings" om det inte funkar efter max två-tre körningar för då behövs nog AJAX trots allt. Det blir mycket billigare än att tvätta munstyckena med svindyrt bläck. Byt sedan ut de patroner som strular vid behov så att det inte kommer in dåligt bläck i systemet igen efter du gjort rent. Man kan även lägga lite AJAX på de "paddar" som finns under munstycket i parkeringsläget över natten. När man är klar torkar man upp vätskan.
Läste några recensioner på Amazon:
"Total Complete Piece of Garbage"
By FrankyForkFingers, Feb 7, 2017
I had an Epson 4880 that worked great for about 8 years. It finally started having some issues so I bought the Epson 4900 (the 4880 had been discontinued). At this writing the 4900 is dead after about 6 months of use. And it wasn't a fun 6 months. Basically we had to nurse it along just about every day to get it printing. A dozen different errors, paper wouldn't feed, errors saying heads clogged even though they printed fine. At one point Epson came out and replaced about half the printer with new parts. Worked about a week or so. Now it is dead again and Epson says I have voided my warranty by using 3rd party inks. There is actually a federal law that makes that practice illegal. It is the Magnuson-Moss Warranty Act of 1975. Told Epson about this and they said they know about it but they still won't fix the printer. Piece of garbage."
"dead in less than two years"
By Robert M MacInnis, Nov 7, 2016
I wish this printer hadn't died after only 23 months. Pretty short lifespan for a $2500 machine"