Annons

Storformatskrivare - Canon vs Epson och HP

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Epson har ju länge härskat på marknaden för storformatskrivare. Canon och HP har nyligen tagit upp striden. Med IPF 5100 respektive IPF 6100 tycks Canon ha bra motståndare till Epsons 4880 och 7880 inte minst prismässigt.

Citat från recension av Canon IPF 6100 på Good Gear Guide: "Last year, iPF5000 prints regularly came in at the bottom in our jury testing, but this year, prints from the Canon imagePROGRAF iPF6100 often tied or beat prints from the top Epson and HP printers. Colour fidelity was excellent, and fine detail, especially in the shadows, was reproduced exceptionally well. Black-and-white images were neutral, and looked good on every paper type we printed them on."

Någon här som har erfarenhet av och jämfört dessa märkens senaste storformatskrivare?

Proffsfoto testade 3 stora skrivare fran dessa märken.Pa färgbilder var det dött lopp men i sv vitt sa var epson vassast.
En skrivare som är riktigt prisvärd är epsons 13800 den är riktigt bra.
Oavsett märke sa det viktigaste är att antingen ha ett bra rip program(tex imageprint fran colorbyte) eller proffsprofiler till dom papper man ska jobba med.
ps är i tyskland o dom har inga prickar över viss bokstäver.
mvh ove

www.luminous-landscape.com gör de en del tester. Finns dock inget på Canons och Epsons nyaste uppgraderade varianter. Sedan beror det ju på lite vilken storlek på utskrifterna du är ute efter. A2, A1 eller rent av A0 (ca 40" och uppåt) eller rent av 60"?

Det finns dock några användbara generaliseringar som jag tycker står sig ganska bra. Cannon prispressar rejält för att slå sig in på marknaden. Dessutom gör de ruskigt snabba skrivare. Epson har länge legat i topp, och kanske blivit lite för bekväma där. Just för tillfället har de nog blivit lite tagna på sängen och i det närmaste omsprungna av konkurrenterna. Ser dock ut som om de har lite nya modeller på gång med större förbättringar än på xx80 uppgraderingarna. De har dock länge gjort skrivare i absolut toppklass. Hp släppte ju i början av året en serie grymma skrivare z2100/z3100 som bildkvalitetsmässigt legat i topp, och dessutom användarvänliga på en helt ny nivå. Och med modeller med inbyggd kallibrering med 2 klick. Hp:s antibronzingteknik har ju också varit bra.
Sedan kan man väl säga att de skrivare som har dedikerade RGB färger utöver cmyk-varianterna tycks kunna återge blå toner mycket bättre än epsons blålila återgivning. Kan kanske vara nog så viktigt för t ex landskapsfotografer.
Bara lite av det jag tyckt mej hitta i mina undersökningar.

snap skrev:
Proffsfoto testade 3 stora skrivare fran dessa märken.Pa färgbilder var det dött lopp men i sv vitt sa var epson vassast.
En skrivare som är riktigt prisvärd är epsons 13800 den är riktigt bra.
Oavsett märke sa det viktigaste är att antingen ha ett bra rip program(tex imageprint fran colorbyte) eller proffsprofiler till dom papper man ska jobba med.
ps är i tyskland o dom har inga prickar över viss bokstäver.
mvh ove

Hur stor skillnad gör dess RIP-program egentligen på bildkvaliteten? De är ju inte billiga!

Jag kan bara svara i Epsons fall, eftersom det är vad jag använder. Om du använder seriöst byggda ICC-profiler så ser det riktigt bra ut om du printar via Photoshop och original drivrutinen, iaf om bildens omfång och dynamik är någorlunda "normal" (läs välexponerad och väljusterad).

Vill du få ut det allra bästa ur din skrivare så är du hänvisad till en RIP. Du får helt enkelt bättre gradation och tonomfång när du gör på detta sätt. Självklart förutsätter även detta att profilerna är välbyggda och att du vet hur RIP:en ska hanteras.

Andra fördelar med en RIP är bl.a att den optimerar bläckmängden på ett positivt sätt, du spara alltså upp till 30-40% bläck per print, samtidigt som du slipper bronzing- och metamerism effekter. Andra fördelar är att du slipper göra en mängd inställningar i drivrutinen för varje print, RIP:en sköter detta åt dig. Dessutom kan man i vissa RIP:ar även samla på sig utskrifter som placeras ut och skrivs ut efter hand när "pappret" är fullt. Även hot-folders finns ofta tillgängligt (droppa bildfilen i en mapp så letar RIP:en i mappen och printar när något nytt dykt upp.)

För dig som bryr dig om vad du printar så är valet lätt; köp till en RIP och bli maximalt nöjd. De två vanligaste RIP:arna i fotovärlden är ImagePrint respektive ColorBurst.

Hoppas att inlägget hjälper dig :)

En av fördelarna med en RIP som t ex colorbyte, har jag läst är att man kan få ett bättre arbetsflöde om man skriver ut mycket, t ex övervägande komersiellt. Sedan verkar det som om tillverkarnas egna styrpogram har förbättrats avsevärt och haft nästan samma fantastiska utveckling som hårdvaran. Därmed är det inte lika avgörande med en extern RIP längre. Men som sagt det finns fördelar. Bläckbesparingen är jag inte så övertygad att det är ett tungt argument. Bläcket kostar inte så värst mycket till de riktigt stora skrivarna. 44" som jag har räknat på går bläcket på ca 10kr/kvm om jag inte missminner mig. Det är mer mediat som kostar. Ska man skriva ut på högkvalitetsmedia som Hanemüle eller liknande så kostar det flera gånger mer per kvm än bläcket.
Om man sparar 35% och skiver ut 1000kvm per år så blir den totala besparingen 3500kr. Tänker man på att RIPen kostar ca 10.000 så tar det 3 år att få tillbaks de pengarna.
En relativt stor fördel med t ex colorbyte är att man har tillgång till ICC profiler till de flesta media på marknaden. Vill man testa olika media kan man tjäna in kostnaden på RIPen nästan bara på att slippa göra egna eller köpa. Dessutom kan man med den ordna så att man kan ha epsons båda svarta (blanksvart och mattsvart) i samtidigt. Vissa av epsons kan inte ha bägge i samtidigt i originalutförande och då kan det ta upp till 30min att byta och kosta några hundralappar i bläck som måste tryckas ut ledningarna innan man kan köra igång igen.

Det är inte bara Canon och HP som hunnit ikapp och börjat utmana Epson, utan det har hänt en hel del med såväl skrivare, bläck, skrivarpapper och skrivarnas drivrutiner de senaste åren/året.

De som inte hängt med i teknikutvecklingen (eller saknar egna erfarenheter att referera till) kanske inte alltid uppfattat dessa snabba förändringar...

När det gäller Epsonskrivarna, så går det knappast att jämföra förra generationens Ultrachromebläck med dagens K3-bläck och de nya skrivardrivrutinerna.

Gårdagens teknik och olinjära drivrutiner krävde separata utskriftlösningar (läs RIP:ar) för att överhuvudtaget kunna skriva ut neutrala svartvita utskrifter. Idag får man ett resultat från Epsons 'Advanced B&W-drivers' som är så nära neutralt man kan komma utan dyra RIP-lösningar.

Epsons proskrivare förefaller numera individuellt väl kalibrerade. I många fall är det så bra att standardprofiler från olika tillverkare står sig väl mot specialgjorda 'custom profiles'. Så var det inte för bara några år sedan.

Visst kan man fortfarande krama ur en sista gnutta utskriftskvalitet med en specialgjord pappersprofil och/eller en separat RIP-lösning, men jämfört med hur mycket bättre det blev för bara något år sedan, så är det mycket skrik för lite ull, som kärringen sa när hon klippte grisen...

Sedan kommer de som betalat tiotusentalskronor för profileringsutrustning och olika RIP-lösningar alltid att argumentera annorlunda, men gör dig själv en tjänst och testa innan du fläskar ut alla stålarna, tro mig, skillnaden är numera minimal!

SixBySix skrev:
www.luminous-landscape.com gör de en del tester. Finns dock inget på Canons och Epsons nyaste uppgraderade varianter. Sedan beror det ju på lite vilken storlek på utskrifterna du är ute efter. A2, A1 eller rent av A0 (ca 40" och uppåt) eller rent av 60"?

A2 eller kanske A1 är aktuellt för mig när vi skall dra igång vår lilla fotoverksamhet (porträtt, bröllop osv) nästa år. Jag har en skrivare för A3+ idag. Min känsla är att de flesta privatkunder faktiskt inte vill ha större förstoringar än 30x40 cm eller möjligen 50x70 cm. Det går ju att beställa större förstoringar om så skulle behövas.

Vad gäller A1 är det nog ganska dött lopp mellan HP z3100 24", Canon ipf6100 och Epson 7880. De har alla sina för och nackdelar som gör att en modell kanske passar just dig bättre, men an annan kanske väljer ett annat märke. I slutänden är dock alla maskinerna suveräna. Skrivarna har blivit så bra nu att jag misstänker att man till och med i viss mån skulle klara sig bra med de lite enklare modellerna som t ex HP z2100 eller Canon 610. De har färre färgpatroner. Men Efter att ha jämfört ipf610 med en tolvfärgs ipf5000 kunde jag knappt se någon skilnad alls. Det skiljer dock inte så mycket i pengar i denna prisklass.
Titta gärna på uppgifterna om utskriftshastighet (vid bättre kvalitetsinställningar).

Jag har kört Canon W7200 Dye 91cm bred ganska länge nu. En helt fantastisk maskin när det gäller färgomfång och snabba utskrifter, naturligtvis på bekostnad av färgbestsändighet. Jag laminerar det mesta i den storleken så det har funkat bra andå.
Min erfarenhet är att profileringen gör det mesta av slutresultatet oavsett skrivare.

Jag har också en nyinköpt HP 3100, 12 patroner, med inbyggd fotospektrometer och här börjar det bli riktigt skoj. Mycket nöjd med resultatet. Låg förbrukning på bläck, enkel att kalibrera för varje papperssort. Går lite sakta för den som skriver ut mycket men det stör inte mig. Inbyggd 40gb hårdisk för lite historik
Gav 30 blankt ex moms (61cm), vilket jag tycker är överkomligt med tanke på resultatet.
Rip har jag klarat mig utan.

Studerar man profilerna från respektive skrivare förvånas man storligen över Dye bläckets goda egenskaper när det gäller färgomfång. Arbetar man med reklam och utskrifter som inte behöver hålla en livstid är dye maskinerna ett bra alternativ.
Behöver inte rengöras lika ofta, sliter mindre på skrivhuvud etc.

Jerry

Har testat alla 3 märkena

Lite sent att svara nu, men kanske någon annan får upp tråden i sin google search.

Jag har provat skrivare med både Epson, HP och Canon teknik.

Epson
Var hopplös då färgen satte igen skrivhuvudet ganska snabbt om den stod oanvänd en stund. Sedan gick det åt mycket bläck för att få den ren igen. Huvud och bläckpatron är oftast separata så det gick att byta ut bara huvudet om så behövdes. Dock inte värt priset.

HP
Extremt dyrt bläck. Vi gjorde ett utvecklingsprojekt med HP en gång i tiden. De erkände att deras affärside är inte skrivare över huvud taget, det är att sälja bläck. De sålde faktiskt skrivarna med förlust för att låsa in kunden att använda deras bläck. Här är dock skrivhuvudet inbyggt i bläckpatronen, så ny patron = nytt fräscht huvud. Går åt en del bläck vid rengöring.

Canon
Detta är det märke jag fastnat för. Skrivaren kan stå oanvänd i ett år, slå på och skriv ut utan problem. Priset på bläck är överkomligt och underhållet är minimalt.

Lite sent att svara nu, men kanske någon annan får upp tråden i sin google search.

Jag har provat skrivare med både Epson, HP och Canon teknik.

Epson
Var hopplös då färgen satte igen skrivhuvudet ganska snabbt om den stod oanvänd en stund. Sedan gick det åt mycket bläck för att få den ren igen. Huvud och bläckpatron är oftast separata så det gick att byta ut bara huvudet om så behövdes. Dock inte värt priset.
Vilken generation av Epsons skrivare talar du om? Har hänt rätt mycket på den fronten under de senaste fyra-fem åren. Ska inte säga att det varit problemfritt, men går att få igång. Ett problem är vår torra inomhusluft. Ingen skrivare mår bra av torr luft.

Vilken generation av Epsons skrivare talar du om? Har hänt rätt mycket på den fronten under de senaste fyra-fem åren. Ska inte säga att det varit problemfritt, men går att få igång. Ett problem är vår torra inomhusluft. Ingen skrivare mår bra av torr luft.

Håller med - det är mycket bättre nu. Jag har väl haft min SC-P600 (A3+) precis 2 år nu och den har varit klart enklare att hantera än min gamla Stylus R1800. Men även den fungerade länge (sex - sju år) innan den gav upp.

Jag har haft ett stopp i Photoblack-kanalen och det är ju lurigt eftersom den färgen ligger ytterst när man gör nozzle check (såg inte att den inte funkade först i testet men väl i bilden förstås) och jag tappade alltså hela den färgen när det blev helt stopp i patronens piercingmunstycke som patronen tätar mot. Detta skedde för bara någon månad sedan annars räcker det oftast md att man bara skriver ut ett nozzle check någon gång ibland om man inte använder den längre perioder.

Håller också med alfin om att svart-vitt blir riktigt bra numera med de nya bläcken (som har tre varianter av grått mot svart numera) och den vanliga drivrutinens advanced B/W. Överhuvudtaget är det ju dynamiken med de nya bläcken som jag tycker är den stora grejen med de nya Epson-fotoskrivarna. Men visst är det så att det kan vara en fördel att få nya munstycken med varje ny färgpatron men baksidan är väl i så fall att man istället får större levande massa i skrivhuvudena om patronerna ska sitta i detta. Det borde ju öka risken för förslitning i mekaniken och större risk för onödiga vibrationer och skakningar på sikt.

Jag har en Epson 4900 (A2) skrivare som jag nu måste slänga. Den är 5 år gammal, Bläcket har torkat i skrivarhuvudet, en reperation kostar minst 10.000.
Stefan H

Jag har en Epson 4900 (A2) skrivare som jag nu måste slänga. Den är 5 år gammal, Bläcket har torkat i skrivarhuvudet, en reperation kostar minst 10.000.
Stefan H

Få inte panik! Jag skulle aldrig slänga en Epson-skrivare bara för att jag fått stopp i ett skrivhuvud! Vad har du att förlora på att försöka själv? Du kan ju vinna 10 000:- med rätt liten insats.

Med det sagt så verkar det som om denna A4900 typ av skrivare verkligen inte varit så lyckad. På Amazon hade av 57 avlämnade användarrecensioner hela 42 landat på en stjärna av fem!!!

Det är ju ändå en skrivare för drygt 20000 spänn, så det är ju rätt oförståeligt att de varit så dåliga, men vissa Epson-modeller har uppenbarligen varit mer drabbade än andra (även R3000 har ju många haft problem med). Med det sagt så skulle jag aldrig ge upp en sådan utmaning.

Jag fixade skrivhuvudet själv på min R1800 för ett antal år sedan och så besvärligt var ju inte det och nu vet jag lite bättre. Detta skrivhuvud hade patronerna sittandes ovanpå skrivhuvudet och jag monterade bort hela skrivarhuvudet och rengjorde det. Idag skulle jag inte gjort det utan istället börja göra rent de munstycken som piercar patronerna. Förlorar man hela färgkanaler så är det dessa som spökar - annars printar åtminstone delar av en färg. Om man skaffar en 2,5ml spruta+en liten plastslangstump och sedan sprutar in AJAX fönsterputs outspädd, så löser det bläcket fantastiskt bra (testa gärna direkt på någon gammal bild och se själva. Det är helt grymt effektivt. Använd INTE Isopropanol för det löser alltså INTE bläcket trots att det ofta rekommenderas på nätet).

På större skrivare som A4900 brukar bläckpatronerna sitta i ett patronfack i själva chassiet istället. Då blir det lite mer komplicerat för då måste man både göra rent "piercingmunstyckena" och sedan också spruta in AJAX direkt ner i anslutningarna på skrivarmunstycket för varje färg man har problem med. (Glöm inte att lägga absorberande material under skrivhuvudet. För mig har det ofta varit Photoblack som varit värst både i min R1800 och min SC-600.

På piercingmunstycket finns för övrigt flera små hål och där kan man ha nytta av små borstar som man använder för att borsta mellanrum mellan tänderna (ta de finaste som apoteken har). Kör ner dessa i respektive hål och rensa.

Undvik att i desperation köra upprepade "head cleanings" om det inte funkar efter max två-tre körningar för då behövs nog AJAX trots allt. Det blir mycket billigare än att tvätta munstyckena med svindyrt bläck. Byt sedan ut de patroner som strular vid behov så att det inte kommer in dåligt bläck i systemet igen efter du gjort rent. Man kan även lägga lite AJAX på de "paddar" som finns under munstycket i parkeringsläget över natten. När man är klar torkar man upp vätskan.

Läste några recensioner på Amazon:

"Total Complete Piece of Garbage"
By FrankyForkFingers, Feb 7, 2017

I had an Epson 4880 that worked great for about 8 years. It finally started having some issues so I bought the Epson 4900 (the 4880 had been discontinued). At this writing the 4900 is dead after about 6 months of use. And it wasn't a fun 6 months. Basically we had to nurse it along just about every day to get it printing. A dozen different errors, paper wouldn't feed, errors saying heads clogged even though they printed fine. At one point Epson came out and replaced about half the printer with new parts. Worked about a week or so. Now it is dead again and Epson says I have voided my warranty by using 3rd party inks. There is actually a federal law that makes that practice illegal. It is the Magnuson-Moss Warranty Act of 1975. Told Epson about this and they said they know about it but they still won't fix the printer. Piece of garbage."

"dead in less than two years"
By Robert M MacInnis, Nov 7, 2016

I wish this printer hadn't died after only 23 months. Pretty short lifespan for a $2500 machine"

Senast ändrad:
Få inte panik! Jag skulle aldrig slänga en Epson-skrivare bara för att jag fått stopp i ett skrivhuvud! Vad har du att förlora på att försöka själv? Du kan ju vinna 10 000:- med rätt liten insats.

Med det sagt så verkar det som om denna A4900 typ av skrivare verkligen inte varit så lyckad. På Amazon hade av 57 avlämnade användarrecensioner hela 42 landat på en stjärna av fem!!!

Det är ju ändå en skrivare för drygt 20000 spänn, så det är ju rätt oförståeligt att de varit så dåliga, men vissa Epson-modeller har uppenbarligen varit mer drabbade än andra (även R3000 har ju många haft problem med). Med det sagt så skulle jag aldrig ge upp en sådan utmaning.

Jag fixade skrivhuvudet själv på min R1800 för ett antal år sedan och så besvärligt var ju inte det och nu vet jag lite bättre. Detta skrivhuvud hade patronerna sittandes ovanpå skrivhuvudet och jag monterade bort hela skrivarhuvudet och rengjorde det. Idag skulle jag inte gjort det utan istället börja göra rent de munstycken som piercar patronerna. Förlorar man hela färgkanaler så är det dessa som spökar - annars printar åtminstone delar av en färg. Om man skaffar en 2,5ml spruta+en liten plastslangstump och sedan sprutar in AJAX fönsterputs outspädd, så löser det bläcket fantastiskt bra (testa gärna direkt på någon gammal bild och se själva. Det är helt grymt effektivt. Använd INTE Isopropanol för det löser alltså INTE bläcket trots att det ofta rekommenderas på nätet).

På större skrivare som A4900 brukar bläckpatronerna sitta i ett patronfack i själva chassiet istället. Då blir det lite mer komplicerat för då måste man både göra rent "piercingmunstyckena" och sedan också spruta in AJAX direkt ner i anslutningarna på skrivarmunstycket för varje färg man har problem med. (Glöm inte att lägga absorberande material under skrivhuvudet. För mig har det ofta varit Photoblack som varit värst både i min R1800 och min SC-600.

På piercingmunstycket finns för övrigt flera små hål och där kan man ha nytta av små borstar som man använder för att borsta mellanrum mellan tänderna (ta de finaste som apoteken har). Kör ner dessa i respektive hål och rensa.

Undvik att i desperation köra upprepade "head cleanings" om det inte funkar efter max två-tre körningar för då behövs nog AJAX trots allt. Det blir mycket billigare än att tvätta munstyckena med svindyrt bläck. Byt sedan ut de patroner som strular vid behov så att det inte kommer in dåligt bläck i systemet igen efter du gjort rent. Man kan även lägga lite AJAX på de "paddar" som finns under munstycket i parkeringsläget över natten. När man är klar torkar man upp vätskan.

Läste några recensioner på Amazon:

"Total Complete Piece of Garbage"
By FrankyForkFingers, Feb 7, 2017

I had an Epson 4880 that worked great for about 8 years. It finally started having some issues so I bought the Epson 4900 (the 4880 had been discontinued). At this writing the 4900 is dead after about 6 months of use. And it wasn't a fun 6 months. Basically we had to nurse it along just about every day to get it printing. A dozen different errors, paper wouldn't feed, errors saying heads clogged even though they printed fine. At one point Epson came out and replaced about half the printer with new parts. Worked about a week or so. Now it is dead again and Epson says I have voided my warranty by using 3rd party inks. There is actually a federal law that makes that practice illegal. It is the Magnuson-Moss Warranty Act of 1975. Told Epson about this and they said they know about it but they still won't fix the printer. Piece of garbage."

"dead in less than two years"
By Robert M MacInnis, Nov 7, 2016

I wish this printer hadn't died after only 23 months. Pretty short lifespan for a $2500 machine"

Jag har kört med Ajax tidigare under skrivarhuvudet över natten, funkar faktiskt, dock inte nu längre. Efter upprepande rengöringar
brukar skrivaren fungera, så är inte fallet längre. Efter en veckas vila för skrivaren och man skriver ut en provsida, är den helt blank.
inte ett streck på sidan.

Så här har det varit mer heller mindre i över ett år, nu är jag trött på fanskapet ...... men jag vet inte om jag vågar köpa en ny Epson!

Jag har kört med Ajax tidigare under skrivarhuvudet över natten, funkar faktiskt, dock inte nu längre. Efter upprepande rengöringar
brukar skrivaren fungera, så är inte fallet längre. Efter en veckas vila för skrivaren och man skriver ut en provsida, är den helt blank.
inte ett streck på sidan.

Så här har det varit mer heller mindre i över ett år, nu är jag trött på fanskapet ...... men jag vet inte om jag vågar köpa en ny Epson!

Men pröva det jag föreslog. Ta bort patronerna och rensa de små kanalerna i "piercingmunstyckena". Jag tror det är där ditt huvudproblem sitter och inte i själva munstyckena. Tappar man hela färgkanaler så är det så.

Köp de minsta borstarna de har på apoteket för borstning mellan tänderna. Spruta sedan ner AJAX direkt i dessa munstycken och rensa dem.

Det är alldeles för många pengar för att kasta den innan du testat detta också tycker jag. Men i övrigt kan jag ju hålla med. Det är en jäkla humörsänkare med problem som dessa.

Lycka till behöver du väl också!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar