ANNONS
Annons

Storformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Just det gör ju inte så mycket då slutaren är en fristående del från objektivet och kan därför köpas för sig
Frågan är om det finns någon slutare som är tillräckligt stor och som kan användas tillsammans med ett objektiv som inte är avsett för en vanlig storformatskamera. Oavsett så har jag väldigt svårt att tro att det är ett alternativ för trådskaparen, med tanke på dennes uppenbara brist på kunskap i ämnet (jag kan alldeles för lite själv, som du märker).

Frågan är om det finns någon slutare som är tillräckligt stor och som kan användas tillsammans med ett objektiv som inte är avsett för en vanlig storformatskamera. Oavsett så har jag väldigt svårt att tro att det är ett alternativ för trådskaparen, med tanke på dennes uppenbara brist på kunskap i ämnet (jag kan alldeles för lite själv, som du märker).

Tror inte heller att det är ett realistiskt alternativ för TS. Av vad jag förstått så är det väldigt dyrt att finna en slutare som passa just detta objektiv, man måste säkert modifiera optikplattan också... Jag kan inte heller så mycket men vet att jag en dag kommer att inhandla en storformatskamera så det är lika bra att läsa på innan, så man vet vad man ger sig in på. :)

Tror nog att du själv sitter med en snart nog....

Jobbade mycket med storformat från 1980 till 2003 som yrkesverksam fotograf. Hade då en SINAR med olika bakstycken.

För att lära mig ordentligt hur en SINAR (eller andra märken) fungerar hade jag möjlighet att få vara i Schaffhausen i Schweiz under en vecka där vi fick träna och jobba med deras olika kameror. Mycket bra utbildning som jag hade nytta av i det fortsatta jobbet med storformatskameror. Detta var alltså innan alla digitala bakstycken kom.

Så jag skulle vilja föreslå trådskaparen att försöka hitta en bra fotokurs i närheten där han bor om just att jobba med en storformatskamera. Lönar sig på sikt kan jag garantera!

Detta fantastiska verktyg som en storformatskamera ger en möjlighet att se ex.vis dior på 4x5" eller större, kan aldrig ersättas av en aldrig så bra digital systemkamera. Grejen är ju också att man kanske bara tar 2-3 bilder per dag, men då är dom genomtänkta och bra också. Alltså, ingen sprutmålning!

Den största anledningen jag ser till att använda storformat är att man kan framkalla en ruta i taget. Då slipper man vänta tills hela rullen är slut, och så kan man anpassa exponering och framkallning för varje enskilt motiv. Därtill kan man förstås använda en kamera med förställningsmöjligheter, men det finns även för mindre format.

Rent skärpedjupsmässigt har jag svårt att tro att någon verkligen "behöver" kortare än det som ges av de största mellanformaten. Faktum är ju att storformatobjektiven oftast är mycket ljussvagare, så det verkar mest bli snyggare bakgrundsoskärpa och bättre skärpa.

Ett objektiv som skulle kunna få mig att prova storformat är Zeiss 135/3,5 Planar för 4x5". Det motsvarar ungefär ett 35/0,9 på småbildsformatet och har ingen motsvarighet i mellanformat. Det närmaste man kan komma där är nog Pentax 67 75/2,8 AL, som motsvarar ungefär 35/1,4. Fast säkerligen med jävulskt mycket bättre skärpa vid full öppning än vad småbildsobjektiv klarar.

Vill jag ha kortast möjliga skärpedjup så använder jag ett 105/2,4 till Pentax 6x7-formatet. Det funkar fint att fota handhållet med, vilket är värt mycket.
Självporträtt vid full glugg: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Pentax 67II/img001-3.jpg
Fråga mig inte hur jag lyckades sätta skärpan:)) Framkallningen är dessutom riktigt usel (stående), så ignorera den med. Fönstret är max en meter bakom mig, vilket säger en del om oskärpans utbredning.
Ännu mer spännande är det att använda kort skärpedjup på långa avstånd: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Pentax 67II/img005-2.jpg

Till Speed Graphic verkar det iallafall fungera bra. Om jag vill få ett sådant här (film)resultat - http://www.thiaps.com/wigger.jpg - räcker det då att jag har ett negativ ifrån Fuji FP-100C45 instant film, eller måste jag ha något speciellt Polaroid-bakstycke? Fattar för det andra inte hur något som kommer ur en Polaroid kan vara ett negativ heller?
Undar också forfarande vart man kan köpa filmkassetter till en 4x5 med? (vill helst ha endast en svart ram kvar ifrån kassetten när den är framkallad, ingen text som Kodak/filmtyp/osv på med andra ord)

Scheimpflugprincipen

Förställningsmöjligheterna har nämnts några gånger, och märket Sinar har dykt upp nästan lika många gånger. Det kan vara bra att veta att Sinar skiljer sig från alla andra kameror på en viktig punkt när det gäller förställningen:
Vridningen av bakstycket på Sinar är asymmetrisk, och den sker utefter två axlar som är utmärkta på mattskivan. Det gör att man väldigt lätt kan bestämma var skärpan ska läggas om man använder bakstycket för att kontrollera skärpeplanet, eftersom man först ställer skärpa i den ena axeln, och därefter väljer ut en punkt någonstans på mattskivan för att lägga skärpa efter motivet.

Sinar är betydligt mer lättarbetad än de flesta andra storformatskameror, och den kostar också mer än de mer portabla kamerorna. Sinars slutare är separat, och den kan användas på andra kameror. Den är tillräckligt stor för det mesta i optikväg.

När man vill lägga skärpan utan att det påverkar bildens perspektiv eller storleken på detaljer i motivet vrider man främre standarten med objektivet, och därför behövs optik med betydligt större bildcirkel än filmformatet. Därför är objektiven oftast vidvinkliga, som Symmar eller Angulon och liknande konstruktioner. Symmetriska objektiv kan ofta användas på två sätt, dels ihop, dels bara den bakre halvan, som har dubbla brännvidden.

Jag har lagt ett kanske lite tydligare exempel på Scheimpflugprincipen på Wikimedia Commons: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Scheimpflug_principle_in_practice.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar