Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

xxx

Guest
Hej!

Under den senaste tiden har jag blivit mer och mer intresserad av att testa någon form av storformatskamera (ju större negativ desto bättre). Jag har därför tre frågor:

1) Finns det någon storformatskamera som är någorlunda billig att få tag i begagnad. Helst av allt är jag intresserad av negativstorleken 18x24 men även mindre är givetvis intressant! Någon som har erfarenheter av äldre begagnade storformatare? Helst ska det vara någon som inte är alltför svåranvänd men gärna ha bladfilmsbakstycken (så att man slipper springa in i mörkrummet med den efter varje kort) - däremot behöver det inte finnas några speciella finesser på den som vridbara objektiv- eller filmplan etc.

2) Jag har en "Nr 3A Pocket Kodak" från slutet av 1920-talet. Det är alltså en bälgkamera med fyra bländarsteg (1-4) som man ursprungligen skulle ha rullfilmen A122 (9 cm bred film) till. Bildstorleken torde bli 8,5x14 cm. Problemet är att det är en rullfilm i original till filmen men kanske går den att bygga om på något sätt? Tips och idéer tas emot med stor tacksamhet!

Med vänlig hälsning
Fredrik Skott
 
Det finns mycket information att hämta på följande länk. Det är en hemsida om storformat och under "Questions & Answers forum" finns världens bästa forum för storformatsfotografer. Sidan är:

http://www.cs.berkeley.edu/~qtluong/photography/lf/

Om du läser igenom sidan samt browsar lite i forumet finns säkert den info som du söker.

/Erik
 
Hej Fredrik
Storformatskameror 18 x 24 är sällsynta. De fordrar utan undantag speciella stativ där basen fär själva kameran är ett kraftigt rör 5 -7 cm i diameter. på detta sätter man en främre platta för objektiv och en bakre som filmhållare. Däremellan en bälg. Detta är basutförandet. Normalobjektivet har en brännvidd på omkring 350 mm men du kan inte använda 35 mm tele utan det är speciell optik som tecknar ut hela formatet. Du får räkna med att kameran väger omkring 12 kilo och dimensionera stativet därefter. Skall du gå ut med utrustningen så kalkylera med en vikt på minst 35 kg. Det börjar bli ont om bladfilm i denna storlek men givetvis finns det, fast du får räkna med att urvalet är begränsat. Bladfilmsadaptern rymmer endast en bild, skall du ta flera bilder så är det flera bladfilmshållare som gäller, alternativt mörkrumssäck/mörkrumstält. Titta efter Linhof Cardan Color 18 x 24, eventuellt Sinar. Jag vet inte säkert men någon annan tillverkare som fortfarande är igång har knappast funnits i modern tid. Kan du tänka dig något så futtigt litet som 9x12 blir allt betydligt mycket enklare, då finns "klappkamerorna" som man kan få med sig enkelt utan bärhjälp, i regel är bladfilmshållarna gjorda för 2 bilder/styck (vändbara) och tillgången till begagnade är betydligt större. Dessutom finns hållare för rullfilm till dessa (6x9, 6x12) Förställbarhet (tilt,shift av såväl objektiv som filmplan kommer du inte undan. Kamerorna är inte användbara i någon större utsträckning utan dessa finesser.
Us
 
Tack!

Hmmm... Kanske har du rätt. 18x24 verkar vara ett besvärligt format. När det gäller mindre storformatare (9x12). Har du något bra tips på begagnade kameror i en vettig prisklass?

/ Fredrik
 
En kamera som har lyfts fram mycket den senaste tiden i forumet som jag tidigare hintade om är en kinesisk kamera som heter Shen-Hao. De tillverkar fältkameror som är mycket prisvärda. Kolla på:

http://www.shen-hao.com/

Deras värstingmodell HZX45-Ⅱ har bra med förställningsmöjligheter, utbytbar bälg, lång bälg, prisvärda tillbehör mm. Visst, det finns bättre ihopsatta kameror som Wista, Gandolfi, Enony mfl men sen kostar de ungefär tre gånger så mycket. Badger Graphic importerar dem till USA och deras pris är $625, moms och frakt lär tillkomma om man vill ta dem till Sverige. Om man har möjlighet att själv (eller vän) åka till ShangHai så kan man ta hem dom betydligt billigare. Det sämsta är att det inte finns någon svensk återförsäljare. Photax tog hem några Shen-Hao av en enklare modell men fann den kvalitetsmässigt underlägsen deras Wistakameror, vilket inte är så konstigt emedan Wista kostar så mycket mer. Om du nöjer dig med en något enklare Shen-Hao med färre rörelser framför allt på den bakre standarten har Photax fortfarande några i lager som de säljer för 5500kr, objektiv tillkommer.

Annars är det begagnatmarknaden som gäller, och den svenska dito är inte stor, i alla fall inte för fältkameror. Det är ytterst få som dyker upp. Däremot är bänkkamerorna fler, de har oftast används proffesionellt till produktfoto, arkitekturfoto etc och mindre och lättare modeller kan gott användas äver för fältbruk.

Jag köpte loss en Sinar C/F från ett konkursutförsäljare till ett bra pris. Sinar är storformatarnas motsvarighet till Nikon och Hasselbad. Utmärkt Schweizisk kvalitet och en bakåtkompabilitet till 50-talets prylar. Nackdelen är att den inte är så portabel som jag önskar att den vore, men så har jag inte hittat den rätta ryggväskan till den ännu.

Jag tycker att det första valet du ska göra är om du vill ha en fältkamera eller bänkkamera (monorail). Fältkamerorna är mer portabla medans bänkkamerorna har mer förställningsmöjligheter. Valet beror främst på vilka motiv du fotar samt hur du rör dig.

Jag är betecknar mig som nybörjare på fältet, men lär mig dag för dag. Det vore roligt om fler fick upp intresset för att använda stora negativ så kanske vi skulle kunna få upp intressant diskussionstrådar i forumet.

/Erik
 
En 8"x10"-kamera (18x24 finns väl inte längre... eller möjligen är det samma sak) behöver inte alls väga 12 kilo. Här är en som väger 4 kilo:
http://www.canhamcameras.com/8x10lightweight.htm
8x10 är mest intressant om man vill göra kontaktkopior. "Mainstream" är 4"x5". 9x12cm är den gamla europeiska motsvarigheten... det är samma kameror men filmutbudet är något mindre.
Filmhållare för 8x10 tar två blad, precis som 4x5-hållare. Kolla här t.ex: http://www02.bhphotovideo.com/defau...8___TOFH81___REG___CatID=33___SID=ECCDEA94F00
 
Hej!

Tack för alla tips och råd! Tänkte också höra om det är någon som vet om det finns gamla (läs antika) storformatskameror som är något att ha eller som det går att bygga om (se fråga nr. 2 ovan).

Hälsningar
Fredrik
 
Photax säljer ju också storformatskameror.Men jag tröskade genom äldre ex av FOTO( fr.o 94 och framåt)I en av dessa beskrevs en amerikansk byggsats på storformat,som i färdigt skick gav gott betyg.Det här med storformat är ju jättespännande, har nästan tänkt skaffa mej lektyr i ämnet...
 
Yrkesfotobutikerna i Stockholm har ofta ett gott utbud av begagnade storformatskameror. Objektiven är ofta relativt billiga eftersom de är så mekaniskt enkelt uppbyggda.

I Aktuell Fotografi 1989 eller 1990 skevs om en svensk som byggde sin egen storformatskamera. Där fanns också ritning. Dessutom fanns en helteckande beskrivnig över marknaden. De kamerorna borde gå att få tag på begagnade idag.
Det är bara att gå till biblioteket och läsa. :)
 
Lundellare

Hej
Kolla in min hemsida http://home.worldonline.se/~leo där har jag lite information om mitt bygge av en storformatare. Om det är någon som vill prova på att bygga en egen kamera så hjälper jag gärna till med en cd med ritningar och bilder hälsningar Leo
 
Re: Tack!

Skott skrev:
Hmmm... Kanske har du rätt. 18x24 verkar vara ett besvärligt format. När det gäller mindre storformatare (9x12). Har du något bra tips på begagnade kameror i en vettig prisklass?

/ Fredrik

Bara for det sa minns jag inte vad dom heter...

Valdigt enkelt ar en vanlig field kamera... dom har ofta samma punktioner som en "vanlig" storformatare...
Vet att dom jag anvander heter nagot pa tre bokstaver :)
Men grejjen ar att det ar ungefar samma sak med alla kameror... se bara till att balgen inte lacker ljus!
= att optiken ar mint!
 
Helena!

Skulle vara intressant att veta vad din kamera heter. Vad är förresten skillnaden på en fieldkamera och en "vanlig" storformatare? Skulle tro att det är en fieldkamera (och inte bänkkamera) jag är ute efter även om jag inte är helt säker på skillnaderna vad gäller funktioner. Har du någon aning om vad den kameran du använder kostar?

/ Fredrik
 
Skillnaden mellan en field-kamera eller klappkamera som den brukar kallas i Sverige och en "tradionell studiostorformatare" (sk optisk bänk) är att den förstnämda är en kompakt hopfällbar variant anpassad för utomhusfotografering och att den sistnämda är mer otymlig men med större förställningsmöjligheter. Studiokameran kan ha närmast obegränsade utdrag för macrofotografering och fullständig perspektivkontroll.
 
Tack för förklaringen. Nu vet jag säkert att det är en fältkamera som jag är intresserad av. Någon som känner till någon äldre fältkamera som är bra och som inte kostar alltför mycket?

/ Fredrik
 
Det beror ju väldigt mycket på vad "för mycket" är. Men det blir i vilket fall en viss investering så jag tycker du skall falka efter ett känt märke med service/tillbehör kvar. Linhof är ett sånt märke, Horseman ett annat. Hur är det? Sinar har väl inga klppkameror? Annars är det ett mycket bra märke också. Men du kan titta här. Är kassan begränsad så skall du nog titta efter begagnade grejor
Men man kan alltid kolla http://www.linhof.de/english/index.html och sucka litet. Fullt så stora suckar blir det väl inte här http://www.horsemanusa.com/ men det får väl gå ändå. Visst kan man komma billigare undan med de kinesiska kamerorna men de är nte heller gratis och tappar nog en del i andrahandsvärde eftersom kvaliten kan vara högst varierande och märkena är okända.
Go for it!
Us
 
Nu tjatar jag ännu mer om storformatskameror...

Såg på i auktionskatalogerna på LP FOTO (www.lpfoto.se) att det fanns en mängd storformatskameror vid varje auktionskatalog. Har skrivit av några av specifikationerna och undrar om någon vet om liknande kameror är ok att använda idag, finns det filmer o.s.v.?

Exempel 1:
Szabad (B-skick, 3500 kr): Stockholm, Sverige 1940/50-tal. Optisk bänkkamera 13x18 cm i brunlackerat trä och med svart bälg, med förlängningsskena, med Zeiss Jena Tessar 3,5/16,5 cm /.../(C-), Zeiss Jena Tessar 4,5/25 cm /.../(C, trasig/omgjord Compoundslutare, stötskadad filtergänga), Meyer Trioplan 4,5/21 cm /.../ (B, svart/nickel), Som Berthiot Flor 4,5/200 mm /.../(B) och 15 st original 13x18 cm dubbelkassetter (1724&19).

Exempel 2:
Lindhof Technika IV. Nr. 71704 (B, 9000 kr). Universalklappkamera 9x12 cm, krom med grå klädsel med inbyggd avstånds mätare /.../ med Carl Zeiss Planar 3,5/135 mm /.../ i Synchro-Compur 1-1/400 sek, /.../ 6 st originalfilter i karton, motljusskydd, Linhof universalsökare /.../ Linhof sportsökare, Linhof pistolgrepp, Polaroid bladfilmshållare 545 och 2 st Linhof dubbelkassetter.

/ Fredrik
 
Ingen som vet något om kamerorna? Särskilt den första är jag intresserad av!

/ Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.