Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora RAWfiler - Canon R5

Produkter
(logga in för att koppla)

jezzica sunmo

Ny medlem
Bra med stora filer i RAW men ibland behöver inte jobbfiler vara så stora utan hälften vore nog. Dvs också mer tidseffektivt vid behandling samt nersparande när det är en större mängd bilder.. Går det att ställa in mindre storlek i kameran? Kan inte hitta när jag söker.
 
cRAW är komprimering med förlust. Det märks sällan men när det märks sker det i skuggorna. Här ett bildexempel. Två första cRAW. Sista vanlig råfil.
 

Bilagor

  • Skärmbild från 2023-10-10 16-30-21.png
    Skärmbild från 2023-10-10 16-30-21.png
    2 MB · Visningar: 113
  • Skärmbild från 2023-10-10 16-31-45.png
    Skärmbild från 2023-10-10 16-31-45.png
    720 KB · Visningar: 116
  • Skärmbild från 2023-10-10 16-32-25.png
    Skärmbild från 2023-10-10 16-32-25.png
    740.4 KB · Visningar: 111
Instämmer med alla ovan. Om jag jämför med Peter Wems bilder av R6 blir R5 lite mera tydligt färgbrus fast tapper inte fullt så mycket i detaljåtergivningen. Jag använder cRAW mycket och det är verkligen svårt att se skillnad förutom i skuggorna när man exponerar efter högdagrarna och lättar upp skuggorna mycket.
 
Råfilerna inkluderade så man själv kan testa. Kör man darktable kan man ladda in inställningarna också.

Jag testade att köra PureRAW med CRAW, men det blev mest en massa smet.
 
Kanske off topic och kanske jag som är teknikamatör, men så fort jag går in i denna tråd får jag upp en varning om kameratrollet.se:
"Vi har på ett säkert sätt avbrutit anslutning till kameratrollet.se eftersom den var infekterad med URL:blacklist."
Är detta något att bry sig om eller är det en ofarlig varning?
 
Kanske off topic och kanske jag som är teknikamatör, men så fort jag går in i denna tråd får jag upp en varning om kameratrollet.se:
"Vi har på ett säkert sätt avbrutit anslutning till kameratrollet.se eftersom den var infekterad med URL:blacklist."
Är detta något att bry sig om eller är det en ofarlig varning?
Vad är det som visar det? Inget som är flaggat hos Google, se https://transparencyreport.google.com/safe-browsing/search?url=kameratrollet.se
 
Och om jag stänger ner programmet och öppnar bara kameratrollet.se igen i en annan browserflik får jag varningen att sidan är infekterad med HTML:script-inf [Susp]. Men jag ska inte lusa ner tråden med mer OT nu. Skicka mig ett meddelande om du vill felsöka via mitt överkänsliga virusprogram :)
Rapporterat false positive till Avast. Alla andra ser nöjda ut. Tack för infon.
 

Bilagor

  • Screenshot_2023-11-15-19-45-24-56_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
    Screenshot_2023-11-15-19-45-24-56_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
    520.3 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
Kan man inte ställa in förlustfri komprimering på RAW-filerna på en Canon?
Canons råfiler är komprimerade förlustfritt. Åtminstone sedan Canon gick över till sina egna format och inte Kodaks under 90-talet.

CRAW är dock förstörande.

Edit: Jag ser vad du menar nu i min text. Åtgärdar det under kvällen.
 
Nu ska det fungera med Avast/AVG:

Hello,

Thank you for reporting this false positive.

We have now cleared its reputation in our database based on the findings and removed the detection. This change may take up to 24 hours to take full effect. Please accept our apology for the inconvenience caused.

If the detection persists after 24 hours, update the virus database in Avast anti-virus and reply to this email with the attached files:
1.Take a screenshot of the Avast detection dialog (Threat Secured pop-up with See details - displayed at the bottom).
2.Take a screenshot of the Avast virus database (open Avast antivirus and go to Menu > About).
We hope you have a nice day and stay safe online.

Pavel
Avast Malware Analysis Team
Enterprise Office Center, Pikrtova 1737/1a, 140 00, Prague 4, Czech Republic


Utöver det har jag laddat upp två bildutsnitt 300% för att visa hur det skiljer sig beroende på färginterpoleringsmetod.

VNG4 överst och LMMSE underst.
 

Bilagor

  • VNG4_300_20230929_R6_4735.jpg
    VNG4_300_20230929_R6_4735.jpg
    221.7 KB · Visningar: 19
  • LMMSE_300_20230929_R6_4735.jpg
    LMMSE_300_20230929_R6_4735.jpg
    222.1 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Förmodligen har dagens sensorer med upplösningar på 45+ MP landat där många faktiskt skulle vilja ha binning (flera pixlar slås ihop för att höja pixelkvaliteten och sänka upplösningen) och på så sätt kunna välja en lägre upplösning och sänka filstorleken. Många gånger vet man redan innan man trycker av att en lägre upplösning skulle räcka gott.

När ISOt går över vissa värden hade man t.ex. automatiskt (givetvis med på/av inställning) kunnat sänka upplösning och bit-djup för att minska filstorleken. Men det verkar krävas ytterligare utveckling av processorerna i kamerorna för att klara sådant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.