Det finns absolut en hälsoeffekt av övervikt som är samhällsekonomiskt negativ. Inom medicin så räknar man med att övervikt som på BMI-skalan är över 30-31 nånstans, har direkta negativa följder på hälsan. Dels uppenbara saker som slitna knän, fotleder och höfter, vilket visar sig först vid 50-60års ålder. Tidigare om det är kraftig övervikt. Men dels tror man att det finns samband mellan övervikt och en del allergier, influenser. Eller mer kanske ett samband mellan övervikt och nedsatt imunförsvar. Det finns rapporter om folk som blivit av med olika former av allergier och att de rent allmänt är mindre sjuka i förskylningar och liknande.
Så avseende hälsoeffekterna håller jag delvis med Erick. Dock ska man veta att man talar inte om en 5-10kg övervikt utan snarare 20-30kg övervikt på en man för att en man ska komma upp så högt på BMI-skalan.
Om man sedan tittar på reklam och funderar kring varför mulliga modeller inte förekommer så ofta där så tror jag följande. Reklam ska skapa en längtan, ideal, eller något att eftersträva. Det är det som skapar köplusten, och köpimpulsen.
Väldigt få eftersträvar att vara mulliga, ingen jag känner iaf, utan de flesta vill vara normalviktiga. Alltså kommer inte en mullig modell att skapa denna köplust som annonsören är ute efter. Bilder på normalviktiga skulle däremot kunna skapa köplust hos de som är överviktiga eller mulliga. Dock kommer de inte att skapa köplust hos de som är normalviktiga eller underviktiga.
Underviktiga modeller skapar däremot köplust hos både normalvikta och mulliga och överviktiga. Därmed har man nått ut till störst målgrupp. Så det rent kriminella är igentligen inte att de använder underviktiga modeller utan att de har lyckats pränta i normalviktiga att undervikt är något att eftersträva.
När det gäller längden på modeller så har jag hört en förklaring på TV en gång. Det var nått med perspektivet och att man gjorde en tredimensionell värld platt(på bild) som gjorde att det blev bättre ju längre modellen var.
Mvh
Maverick
(Som når 30.7 på BMI)