Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stora modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vännen

Aktiv medlem
Jag har kollat genom många av fotosidans bilder nu och något slog mig alldelens nyligt.

Varför är alla modeller som porträtteras här smala eller "normal"viktiga?

Om jag saknar en sak är det bilder på stora kvinnor och män...

Jag vet att det är på modet att var smal idagens samhälle, men hör det inte till konst att göra något nytt eller något som inte gjorts på länge?

Jag önskar innerligt att jag varit född under den epok då stora kvinnor ansågs vackra istället för bengetter.

Visst är det trist att det är så som du skriver. Jag har sökt kraftigare/mer eller mindre överviktiga modeller rätt länge nu, men det är svårt att hitta. Ofta är det ju så att de med mer vikt mindre gärna visar upp sig och det kan ju iaf vara en liten bidragande orsak till att bilder på dem är få.. Sen finns ju säkert andra orsaker till att det är så. Ideal och sånt som byggts upp av samhället. Synd.

Vännen skrev:
Jag önskar innerligt att jag varit född under den epok då stora kvinnor ansågs vackra istället för bengetter.
Nja det var ju också fler anledningar att idealet var som det var.
1 fet = mat = gott ställt.
2 fet = man klarar av ett dåligt år bättre än en smal.
3 fet = pga de reserver kroppen har så har ett barn större chans att överleva.

Ett annat ideal var vackra späda händer eftersom det var tecken på att man inte behövde arbeta.

Idag har vi inga problem med att få tag på maten, snarare är det tvärtom.

Jag håller med dig i din andemening men vill nog inte vrida min klocka tillbaka utan mer in i framtiden i så fall.

Problemet är att det finns säkert mulliga eller stora tjejer/kvinnor som vill vara modeller men som inte passar på ett eller annat sätt.

Hade jag bott i närheten av dig hade du fått fota mig, men nu bor jag i umeå och är bara en "vanlig" människa... :)

De flesta av oss är bara en "vanlig" människa.

Ibland ser man ju ett och annat skelett i modebilder och det tycker faktiskt inte jag är speciellt snyggt. Får man sedan se en del i verkliga livet så blir man ju skrämd.

Sofia. Får jag vägarna till Umeå så fotograferar jag dig mer än gärna:). Annars finns jag i Stockholm rätt ofta också..

Måtten som krävs för av många modellagenturer är ju inte de vanligaste som majoriteten av människor har, men så finns ju reklammodeller också där för de med andra länger mått. För "vanligt" folk alltså.. Hur många tjejer är ens över 173cm?
/Lotta (170cm och ganska lång?)

Erik Schalin skrev:
Får man sedan se en del i verkliga livet så blir man ju skrämd.

Det var ett citat som verkligen beskriver samhälleti dag, man ser det man vill, man vill inte se feta idag, det är en sjukdom i människors ögon som kanske smittar. Som mullig sårar det djup att folk tittar på en som sjuk istället för bara "större". Det finns dock de som är feta och sjuka det ena kan vara anledningen till det andra eller tvärt om. Men många tänker inte på det faktummet omvänt när de tittar på fotografier eller reklamer med modeller av dagens storlek.

Lotta.
Och om modellen ifråga som... Carolas bilder för MQ(tror jag det var) Där de använt diverse fototekniker för att få henne att se både längre och smalare ut hjälper inte till ett öppnare samhälle i frågan.

Vännen skrev:
Lotta.
Och om modellen ifråga som... Carolas bilder för MQ(tror jag det var) Där de använt diverse fototekniker för att få henne att se både längre och smalare ut hjälper inte till ett öppnare samhälle i frågan.
Nä, det där är ju så himla löjligt. Jag fattar inte varför denna hysterin om att förändra folk i reklamen finns. Att förlänga, dra in midjor, förstora bröst e t c får ingen sympati från mig. Det värsta är ju att just dessa bilder skapar idealen också. Bojkotta MQ vetja. och alla andra företag som uppenbarligen "ställer" till idealen med underliga manipulationer.

Elisabeth Arden har en fruktansvärt överdrivet NI-behandlad bild i sin reklam. Det resulterade faktiskt på riktigt till att jag bytte märke på en produkt jag brukat använda..

EDIT: eller jag fattar egentligen, men tycker iaf att det är sjukt och förba***t fel.

min sida modellbilder.se hade för ett tag sedan ett projekt som vi kallade "Stora Kalendern"

Det va med modeller, stora modeller :)

Det blev otroligt roligt, och poppis..
En av fotograferna tryckte upp kalender.. blev lika poppis det :)

Så, modellerna finns.. Överallt...

/Adam

Om man ska boykotta hittar man snart inget att handla eftersom det är väldigt få företag som publiserar oretucherade eller för'ndrade bilder innom reklam och marknasföringen av produkter ( där människor medverkar i bilderna)

Håller med om det som sagts tidigare i diskussionen, tänkte ändå vända lite på argumenten.

Det finns ju en hälsoeffekt med fetma också, rent samhällsekonomiskt är det förödande att fler och fler blir feta. Att vara fet MÅSTE ses som en sjukdom, människor mår inte bra av det och att då beteckna det som något annat vore att bagatelisera problematiken.
Jag förespråkar absolut inte idealet, att vara en riktig benget är inte heller speciellt hälsosamt, någonstans i mitten är bäst.

Tänkte bara lägga in de här iom att d kändes som att diskussionen var helt okritisk mot hälsoeffekterna av fetma.

Vad gäller att väldigt få stora människor fotograferas tycker jag är synd, precis som tidigare talare, av anledningen att de också tillhör vårt samhälle och är en skildring av vår tid.

En större mix tack! =)

Vännen skrev:
Lotta.
Oretuscherade bilder förekommer inte i reklam idag. Den som tror ngt annat är fel ute.

Att vara överviktig är ABSOLUT INTE alltid en sjukdom fetma däremot är en sjukdom.

Man kan som jag, som prommenerar 1-2 timmar varje dag tränar på gym och cyklar vart jag än ska (innom rimliga avstånd) äter nyttigt och tar hand om mig själv vara överviktig, ha både mage och lår, daller här och där och dra en strl 46-48 utan att vara sjuk.

Vi bygger upp en "idealbild" på hur man SKALL se ut. Där ingår tyvärr inte "mulliga, överviktiga" människor, vilket i sin tur är tragiskt.

Vi glömmer ofta att överviktiga människor, ur ett hälsoperspektiv faktiskt kan må exakt lika bra som spinkiga Vera. Men våran något skeva syn på mulliga personer, säger nått annat. Därför att vi har lärt oss att, är man tjock och mullig så måste detta vara synonymt med fet mat eller sjukdom. Vilket är fullständigt helt felaktigt.

Minst lika stor roll spelar våra arvsamlag, gener och levnadsätt in.

Att generalisera in tjocka, mulliga personer i ett "fack" för att man måste lida av nånting, tyder på att en del av er i tråden, måste börja ändra er människosyn.

Jag skulle själv vilja se mer mulliga modeller på på våra reklampelare, tidnigar, eller i TV-reklamen.

Peter.H skrev:
Att generalisera in tjocka, mulliga personer i ett "fack" för att man måste lida av nånting, tyder på att en del av er i tråden, måste börja ändra er människosyn.

Där är du helt fel ute, även om en fet person idag mår bra både psykiskt och fysiskt så är det ett faktum att risken för hjärt/kärlsjukdomar, diabetes, slitskador på knän och liknande ökar just på grund av att man är fet. Det handlar inte om att man ska ändra någon människosyn (säger detta för att jag tar åt mig av ditt inlägg), det är ett faktiskt problem att människor blir fetare och fetare och framförallt är det de med låg inkomst och låg utbildning som blir allt fetare. Detta MÅSTE ses som ett samhällsproblem och ska inte negligeras av sådana som du som inte ser längre än näsan räcker.

Däremot som Sofia säger att människor kan vara lite småmulliga är inte det jag är ute efter. Jag bryr mig inte speciellt mycket om hur folk ser ut, det viktiga är att de inte skadar sig själva. En person som står med en kniv mot halsen uppmärksammar vi och försöker göra något åt, att vara för fet är precis samma sak fast med ett lite längre händelseförlopp, bör vi inte även där försöka göra något åt det?!

Raderade en rätt arg hetsig kommentar och nöjer mig med att instämma med Sofia och Peter istället.

Kan väl säga som så att jag inte är direkt enig med tongångarna i vad Eric skrev.

* Tar och tittar på nån bild istället. *

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar