Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
stora lågupplösta bilder
- Trådstartare lacrits68
- Start datum
p72
Aktiv medlem
Jag vet inte vad som menas med stora lågupplösta bilder. Men du kan nog utgå från att tidningar vill ha bilderna i 300 dpi i den storlek de ska tryckas. Ska de trycka en bild 10x15 så ska bilden i den storlekn vara 300 dpi. Dagspress trycker i lägre dpi jag tror att det är 170.
Pontus
Pontus
lacrits68
Aktiv medlem
p72 skrev:
Jag vet inte vad som menas med stora lågupplösta bilder. Men du kan nog utgå från att tidningar vill ha bilderna i 300 dpi i den storlek de ska tryckas. Ska de trycka en bild 10x15 så ska bilden i den storlekn vara 300 dpi. Dagspress trycker i lägre dpi jag tror att det är 170.
Pontus
Hej!
Det var precis som jag inte heller förståt.
därför stälde jag frågan! =))
Hur många dpi har en 2000*3000 bild som tagist med 5mpixel i JPEG FINE format?
försöker bilda mig en upfattning om saker och ting....!
--J--
maxzomborszki
Aktiv medlem
Den har inga dpi alls. Dpi står för "dots per inch" och om du inte har angivit ett längdmått kan du inte ange dpi för en bild. I ditt exempel ovan har du ju bara angivit "2000*3000" vilket är "dots". Om du samtidigt anger längdmåttet (dvs "inch"-delen av dpi) som "10x15 cm" kan man räkna ut dpi för just den förstoringsgraden, i detta fall 508.lacrits68 skrev:
Hur många dpi har en 2000*3000 bild som tagist med 5mpixel i JPEG FINE format?
lottawe
Aktiv medlem
Det är nog 170ppi (och inte dpi) du syftar på när det gäller dagspress?p72 skrev:
....så ska bilden i den storlekn vara 300 dpi. Dagspress trycker i lägre dpi jag tror att det är 170.
Pontus
Miperts artikel är bra och väldigt förklarande: http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=1827