Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

stora lågupplösta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

lacrits68

Aktiv medlem
hej!

Vad menas med stora lågupplösta bilder?

Varför vill vissa bildbyroer ha "megapixel bilder"

Har inte riktig får "grepp" hur tidningar osv vill ha sina bilder levererad!

kan någon hjälppa och förklara?

--J--

PS:ursäkta det HEMSKA Svenska jag skriver....

Jag vet inte vad som menas med stora lågupplösta bilder. Men du kan nog utgå från att tidningar vill ha bilderna i 300 dpi i den storlek de ska tryckas. Ska de trycka en bild 10x15 så ska bilden i den storlekn vara 300 dpi. Dagspress trycker i lägre dpi jag tror att det är 170.

Pontus

p72 skrev:
Jag vet inte vad som menas med stora lågupplösta bilder. Men du kan nog utgå från att tidningar vill ha bilderna i 300 dpi i den storlek de ska tryckas. Ska de trycka en bild 10x15 så ska bilden i den storlekn vara 300 dpi. Dagspress trycker i lägre dpi jag tror att det är 170.

Pontus

Hej!

Det var precis som jag inte heller förståt.
därför stälde jag frågan! =))

Hur många dpi har en 2000*3000 bild som tagist med 5mpixel i JPEG FINE format?

försöker bilda mig en upfattning om saker och ting....!

--J--

lacrits68 skrev:
Hur många dpi har en 2000*3000 bild som tagist med 5mpixel i JPEG FINE format?
Den har inga dpi alls. Dpi står för "dots per inch" och om du inte har angivit ett längdmått kan du inte ange dpi för en bild. I ditt exempel ovan har du ju bara angivit "2000*3000" vilket är "dots". Om du samtidigt anger längdmåttet (dvs "inch"-delen av dpi) som "10x15 cm" kan man räkna ut dpi för just den förstoringsgraden, i detta fall 508.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar