Annons

stor skillnad mellan 1,8/1,4-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt svar, njaa. Såg att det gälde canon. Skillnaden i ljusstyrkan är ju uppenbar, ett halvt steg. Istället för 1/30 kan du köra på 1/45. Båda objektiven är mycket skarpa även om inget av dem är perfekt skarpt på full öppning. Byggmässigt är väl ingen av dem perfekt även om 1,4 är bättre och har en typ av billigare USM-motor. Båda är små och lätta. Jag är dock nöjd över mitt 1,4. En kompis som köpte mitt åt mig i USA och samtidigt köpte ett 1,8 till sig själv, sa att hon ångrade sig när hon höll båda objektiven i sin hand.
 
Jag har haft ett 1,8 (som gick i två bitar) och har numera ett 1,4. Skillnaden ligger mest i priset och i fysisk kvalitet. Optiskt och ljusmässigt kan det kvitta lika. 1,8 ger klart mer för pengarna, även om det är lite skört.

Jag undrar om det är så stor skillnad på dom fasta 50 mm objektiven med bländare 1,4 och 1,8?
 
Hoppsan! Gick efter förra kommentaren att det gällde Canon men såg sedan att du kör Pentax!! Skillnaden i ljusstyrka är ett halvt steg och knppast avgörande i särskilt många situationer. Om det finns andra skillnader på pentaxobjektiven vet jag inte.

Jag har haft ett 1,8 (som gick i två bitar) och har numera ett 1,4. Skillnaden ligger mest i priset och i fysisk kvalitet. Optiskt och ljusmässigt kan det kvitta lika. 1,8 ger klart mer för pengarna, även om det är lite skört.
 
Sigmas DG 50/1.4 ska tydligen vara grymt. Passar FF också till skillnad mot deras 30/1.4. Se tex dpreview.
 
Här är en jämförelse mellan Canon 50mm 1.2, 1.4 & 1.8. Ganska tydligt visas skillnaden i bokeh mellan dem:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-50mm-f-1.8-II-Lens-Review.aspx

1.8 stökig bokeh, 1.235:-
1.4 något bättre, 3.998:-
1.2 mycket fin bokeh, 17.755:-

(Dagspriser tagna från www.cyberphoto.se )

Jag har tidigare jämfört Canon 50/1.8 II med den betydligt dyrare normalzoomen Canon 17-55/2.8 IS USM här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1357534&highlight=canon#post1357534

Sammanfattningsvis duger Canon 50/1.8 gott till mina behov. Plåtar man ofta med fast 50mm så kan såklart den bättre byggkvalitén, tystare motorn och något finare bokeh vara värt de extra slantarna.
 
Är det? 1,4 och 2 är båda hela steg och det halva steget där imellan brukar väl vara 1,8?
1,4
1,6
1,8
2,0
2,2
2,5

osv. ser det ut när jag reglerar bländaren på min 1,4-glugg. Och ett "steg" är tre "snäpp", så det blir mycket riktigt 2/3 "steg" på exponeringsmätaren. Hur det ligger till med 1,2:an vet jag inte, om de klämt in ett 1,3-läge där emellan kanske? :)
 
Är det? 1,4 och 2 är båda hela steg och det halva steget där imellan brukar väl vara 1,8?


Skall man vara petnoga är det

(log(1.8/1.4)^2)/log2 = 0.725140.. stegs skillnad.

Dvs, skillnaden är inte oväsentlig. Däremot är det inte säkert att objektiven ligger på exakt 1.4 eller exakt 1.8 varför skillnaden i praktiken kan vara mindre. Har man båda objektiven kan man ju kontrollera det mha kamerans ljusmätning.
 
1,4
1,6
1,8
2,0
2,2
2,5

osv. ser det ut när jag reglerar bländaren på min 1,4-glugg. Och ett "steg" är tre "snäpp", så det blir mycket riktigt 2/3 "steg" på exponeringsmätaren. Hur det ligger till med 1,2:an vet jag inte, om de klämt in ett 1,3-läge där emellan kanske? :)

Jo, så är det men om man har en kamera som bara har ett steg mellan de hela stegen så får man också 1,8 inte eee 1,7 som borde vara mitt imellan,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.