Annons

stor ljusfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

favvomannen

Aktiv medlem
denna goa 3punktspelysning. Hur är det tänkt man skall göra med rörliga motiv?

Fins det nån 3 punkts ljus rigg någon kan springa runt med och belysa skådepelare med? har köpt 3 st led paneler nämligen.

Stillastående personer är ju inga problem men hur får man detta ljus vid rörelser och sådant. vad är tanken?
 
Avståndet har betydelse

Om det finns någon rigg eller liknande som kan följa med vet jag inte.

I brist på rigg kan du alltid luta dig mot det faktum att om avståndet mellan motiv och ljuskälla är långt kan motivet röra sig, om än begränsat, i det område där ljuset är mer eller mindre konstant.

Men om du flyttar ljuskällorna längre från motivet kommer ljuset att bli hårdare, dvs det blir skarpare kontraster mellan ljusa och mörka partier. För att få ett mjukare ljus fastän ljuskällan är långt bort behöver du större och starkare ljuskällor.
 
jo jag antog att stora bigbautta ljuskällor var svaret till min fråga.

Men är man budget och använder sig av led så finns det väl ingen annan möjlighet än att avnända nån egenkonstruerad rig och förmodligen 2 personer för ljussättning då :/
 
Om en person är ute och går på natten skulle det se rätt onaturligt tror jag om ljuset var konstant och alltför perfekt. Planera istället "stationer" där du riggar en vacker eller intressant ljussituation som personerna passerar. Några ögonblick med snyggt ljus kompenserar för att ljuset kan vara dåligt på transportsträckan emellan. Använd snygga neonskyltar i bakgrunden, gatlyktor, broar, bilars strålkastare och skyltfönster mm. Allt som ger vacker bokeh.

Eller filma där du har massa ljus på natten gratis, tex stormarknaders parkeringar, hamnar, på eller intill vägar, idrottsplatser/fotbollsplaner där ljuset spiller över till platser intill. Då har du en eller två av tre därifrån och sedan en reflexskärm för att lätta upp. Använd dina paneler nära och låt dem röra sig med kameran.

I en musikvideo hade vi ett 220v lysrörsarmatur 2x36W, 120 cm långa, som drevs med cigarettändaruttaget i en bil genom en konverterare. Kameran och kameraman i bakluckan och en person som bar på lysröret brevid bilen. Sedan filmades personen gåendes genom stadens gator från den långsamt rullande bilen. Liknande saker går att göra med dollys, batterier, elverk.

Tag lite inspiration från filmen Nocturne av Vincent Laforet. (Allt ljus var befintligt).
 
Tänkte mer hur man belyser utan big bautaljus under en väldigt mulen och eventuell regnig höstdag/eftermiddag?

Är nån bär bar led-ljus rigg det optimala där då? (om man inte har big-bauta ljus) samt att det är molnigt så man inte kan använda reflektioner?
 
Tänkte mer hur man belyser utan big bautaljus under en väldigt mulen och eventuell regnig höstdag/eftermiddag?

Är nån bär bar led-ljus rigg det optimala där då? (om man inte har big-bauta ljus) samt att det är molnigt så man inte kan använda reflektioner?

Om det var det du undrade kanske du skulle nämnt det i frågan? :)

Men för att svara på din fråga: Om objektet rör sig behöver ljuset göra det med. Så det är det optimala skulle jag säga. En reflexskärm kan du använda i alla fall, men då är det dina led-ljus man reflekterar. Om en reflexskärm gör det finare så ha en sådan, om det inte tillför något (mulet), så kan du skippa den.

Mina funderingar i övrigt (du vet säkert allt detta redan:)
Filmar du på en mulen och regnig höstdag så vill du förmodligen att det skall se ut att vara en mulen och regning höstdag, inte som en solig höstdag? Det är rätt olika problem, att få det att se vackert ut som det är, mulet/regnigt, eller få det att se ut som något annat än vad det är, solig dag. Hur "stort" det är är också något som inte står med i din fråga, vill du belysa en person, ett hus, en gata, en skog eller en sandstrand? Hur mycket av bakgrunden är viktig i så fall? Vilket avstånd är kameran från personen? mm.

I generella termer: Vad DSLR-kameror med filmfunktion har inneburit för filmare är bland annat den högre ljuskänsligheten där de tidigare verktyget, videokameror, ofta varit rätt dåliga på det. Alltså bör det inte vara ett större problem att ha befintligt ljus + lite mera ljus så blir det vackert. Bauta-lamporna som fraktas med långtradare skall inte behövas. Om man just inte vill få en mulen hösteftermiddag att se ut som en solig höstmorgon, då behöver du dem.

En annan faktor är vilket skärpedjup du vill ha. Vill du ha stort skärpedjup, en person står framför en byggnad som är 20 meter bort och du vill att byggnaden och personen skall vara skarpa samtidigt, då måste du blända ner och ha en bländare på 8, 16 eller därikring. Om det är en mulen höstdag så kan du då kompensera med att peta upp ISO-talet till 1600. Och en lång slutartid, 1/50. Trots det kan det bli mörkt. Det är då du behöver mycket mycket ljus för att belysa den scenen.

Men det finns ett annat sätt att ta samma klipp som inte kräver massa ljus. Om du har kort skärpedjup istället, så betyder det att du bländar upp och kör med kanske 2.8, 3.5, 4 och om du då fokuserar först på personen och sedan flyttar kameran till huset och fokuserar om så behöver du inte lika mycket ljus och det blir rätt. Man har även den fördelen att man styr åskådarens öga och de tittar på vad man vill de skall se, det som är skarpt. Eller så väntar man på rätt väder att ta den scenen när det finns mera ljus.

Mer ljus innebär mera skärpedjup (och lägre ISO-tal med mindre brus vilket inte är fullt så viktigt) och kortare slutartider. Det senare är bra om du vill att ditt objekt som rör sig skall vara skarpt i varje bildruta.

Vad jag menar är att det finns flera sätt att åstadkomma en scen, att belysa massor är en metod av flera. Vad du vill visa påverkar vilket ljus som behövs och vilka prioriteringar du gör gällande de tre faktorerna, skärpedjup, ISO-tal och slutartider, påverkar ljuset som behövs.

Lättast och billigast är ju att vänta på en bra tid på dagen och tom rätt väder och det är det vanligaste att man gör som budgetfilmare.
 
tack. väl sagda ord. massa matnyttiga tipps för mig och andra som läser tråden! . skall ta åt mig allt ovan förutom att ändra slutartiden då denna helst skall ligga kring 1/50 . (om man vill replikera filmkameror) :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar