Tänkte mer hur man belyser utan big bautaljus under en väldigt mulen och eventuell regnig höstdag/eftermiddag?
Är nån bär bar led-ljus rigg det optimala där då? (om man inte har big-bauta ljus) samt att det är molnigt så man inte kan använda reflektioner?
Om det var det du undrade kanske du skulle nämnt det i frågan?
Men för att svara på din fråga: Om objektet rör sig behöver ljuset göra det med. Så det är det optimala skulle jag säga. En reflexskärm kan du använda i alla fall, men då är det dina led-ljus man reflekterar. Om en reflexskärm gör det finare så ha en sådan, om det inte tillför något (mulet), så kan du skippa den.
Mina funderingar i övrigt (du vet säkert allt detta redan
Filmar du på en mulen och regnig höstdag så vill du förmodligen att det skall se ut att vara en mulen och regning höstdag, inte som en solig höstdag? Det är rätt olika problem, att få det att se vackert ut som det är, mulet/regnigt, eller få det att se ut som något annat än vad det är, solig dag. Hur "stort" det är är också något som inte står med i din fråga, vill du belysa en person, ett hus, en gata, en skog eller en sandstrand? Hur mycket av bakgrunden är viktig i så fall? Vilket avstånd är kameran från personen? mm.
I generella termer: Vad DSLR-kameror med filmfunktion har inneburit för filmare är bland annat den högre ljuskänsligheten där de tidigare verktyget, videokameror, ofta varit rätt dåliga på det. Alltså bör det inte vara ett större problem att ha befintligt ljus + lite mera ljus så blir det vackert. Bauta-lamporna som fraktas med långtradare skall inte behövas. Om man just inte vill få en mulen hösteftermiddag att se ut som en solig höstmorgon, då behöver du dem.
En annan faktor är vilket skärpedjup du vill ha. Vill du ha stort skärpedjup, en person står framför en byggnad som är 20 meter bort och du vill att byggnaden och personen skall vara skarpa samtidigt, då måste du blända ner och ha en bländare på 8, 16 eller därikring. Om det är en mulen höstdag så kan du då kompensera med att peta upp ISO-talet till 1600. Och en lång slutartid, 1/50. Trots det kan det bli mörkt. Det är då du behöver mycket mycket ljus för att belysa den scenen.
Men det finns ett annat sätt att ta samma klipp som inte kräver massa ljus. Om du har kort skärpedjup istället, så betyder det att du bländar upp och kör med kanske 2.8, 3.5, 4 och om du då fokuserar först på personen och sedan flyttar kameran till huset och fokuserar om så behöver du inte lika mycket ljus och det blir rätt. Man har även den fördelen att man styr åskådarens öga och de tittar på vad man vill de skall se, det som är skarpt. Eller så väntar man på rätt väder att ta den scenen när det finns mera ljus.
Mer ljus innebär mera skärpedjup (och lägre ISO-tal med mindre brus vilket inte är fullt så viktigt) och kortare slutartider. Det senare är bra om du vill att ditt objekt som rör sig skall vara skarpt i varje bildruta.
Vad jag menar är att det finns flera sätt att åstadkomma en scen, att belysa massor är en metod av flera. Vad du vill visa påverkar vilket ljus som behövs och vilka prioriteringar du gör gällande de tre faktorerna, skärpedjup, ISO-tal och slutartider, påverkar ljuset som behövs.
Lättast och billigast är ju att vänta på en bra tid på dagen och tom rätt väder och det är det vanligaste att man gör som budgetfilmare.