Annons

STORA BERÖM-TRÅDEN! :-)

Produkter
(logga in för att koppla)
Sorry, då läste jag slarvigt :)

När jag köpte en begagnad kamera t ex.

Jag ringde på en beggad IDX för några år sedan och ville ställa lite frågor och beställa den. Tyvärr hade den blivit såld precis.

CF: - Men jag har precis fått in en annan jättefin med färre exponeringar vi inte hunnit lägga ut än, du kan få den för samma pris!
Jag: Jättegärna!
CF: Ska jag skicka den mot postförskott till xxx-gatan?
Jag: Nej, jag har nyligen flyttat, jag måste ha missat att ändra hos Skatteverket
CF: Ajdå, vi kan bara skicka på postförskott till folkbokföringsadressen. Men om du förskottsbetalar till oss så hinner jag få iväg den idag.

Dagen efter låg den på Posten, komplett med en chokladkaka i kartongen. Och fungerade klockrent hela tiden jag hade den och även med nya ägaren.
 
Jobbar själv på kundservice med orderhantering osv på en liten e-handel och suckar ofta när kunder valt fel fraktalternativ (ja, varje order hanteras 100% manuellt hos oss efter de trillat in i systemet, annars hade varannan order blivit en retur /problemorder/ missnöjd kund då de allra flesta människor inte kan varken sitt mobilnummer, epostadress, vet var de bor, sitt namn och verkar förutsätta att webb-butiken på nåt sätt kan läsa deras tankar när de handlar 😂)

Självklart och pinsamt nog gjorde jag samma misstag som så många andra som handlar på nätet den senaste gången jag handlade hos Cyberphoto. Valde på nåt sätt felaktigt "Hämta på lager" som fraktalternativ på min order när jag klickat runt. Hade ingen direkt lust att ta bilen från Borås till Umeå för att hämta min beställning 😂

Ringde direkt, ärendet blev så snabbt hanterat att jag knappt hann blinka och dessutom bjöd de på fraktkostnaden! Visst, jag hade ju handlat för nästan 5000kr, men i fotosammanhang och med marginalerna på elektronik får jag nog gissa att de knappt gick med vinst på min order iomed att den dessutom tog upp värdefull tid på kundtjänst.. Får bara hoppas att mina tidigare typ 10-15 beställningar kan adderas ihop till lite vinst för dem 😁

Imponerade att kundservice på ett ganska stort företag kan ha sådan makt.
Det krävs ändå en hel del ingående kunskap i många aspekter av företaget för att snabbt kunna ta såna ekonomiska beslut tänker jag? Det är uppenbart att personalen på kundservice har god överblick/kunskap i verksamheten och kan MYCKET mer än att bara svara trevligt i telefonen - vilket är så kundservice alltid borde fungera. Inga jävla call-centers!

Leveransen tog som vanligt en dag för lång tid att nå fram iomed avståndet och att ordern skickades på en torsdag vilket var mitt eget fel.
Chokladbiten åkte som vanligt direkt i soporna då jag är pre-diabetes och inte äter socker/ processade kolhydrater till vardags utan endast vid 2-3 festliga tillfällen om året.
Grejen är att Cyberphoto inte behöver skicka med en chokladbit/present för att få mig att återkomma som kund.

Tack till Cyberphoto för utomordentlig och proffsig service i alla år!
👍
 
Senast ändrad:
MrKarisma
Går du in via Prisjakt så slipper du frakten om du väljer standardfrakt, givet att du handlar för mer än 1000 kr. Förr var det en kampanjkod för detta (som stod på Prisjakt, tror det var FF09 e dyl), men vid något tillfälle ändrades detta.
 
MrKarisma
Går du in via Prisjakt så slipper du frakten om du väljer standardfrakt, givet att du handlar för mer än 1000 kr. Förr var det en kampanjkod för detta (som stod på Prisjakt, tror det var FF09 e dyl), men vid något tillfälle ändrades detta.
Tack, då vet jag hur jag inte ska göra, de där 99kr i frakt ska Cyberphoto alltid få av mig i fortsättningen då jag gärna betalar lite extra till ett företag som man kan lita på i alla väder 👍 Så att de kan fortsätta ge mig bra service även i framtiden.
 
Senast ändrad:
Bäst någonsin var Lasses Kameraservice i Nacka på sin tid. Jag saknar dem mycket och har många exempel på när de var fantastiska.

Första gången hade jag letat upp adressen på Eniro eller motsvarande. Firman var registrerad hemma hos Lasse och Ulla, så det var adressen jag fick tag på och åkte till. Jag ringde och frågade var de var och hur jag tar mig dit med buss. Ulla svarade att det är lite knepigt att förklara, och ”äsch, det är lika bra att Lasse kommer och hämtar dig”, och det gjorde han.

En annan gång strejkade mätmetodväljaren på min F100. Fick kostnadsförslag på 750 kronor, vilket jag godkände. När jag hämtade ut den hade priset sjunkit till 375, för ”det gick på en halvtimme”.

En tredje gång kom jag in med mitt 20 mm som plötsligt var väldigt oskarpt. ”Oj oj” sa Lasse ”vi har fullt upp efter semestern, det kommer nog ta fyra veckor….eller förresten vänta här”. Så försvann han in i verkstaden och kom tillbaka efter en stund. ”Så, det var en lins som hamnat snett.” Jag fick en faktura på 160 kronor.
 
Jag köpte ett begagnat Sigma 150-500 på Tradera för sju år sen. Det har fungerat bra till min Nikon D5200. Tidigare i år köpte jag en begagnad Nikon D610. Men då visade det sig att autofokus inte fungerade med det objektivet på D610. Efter lite dryftande i en tråd här på Fotosidan tog jag kontakt med generalagenten Sigma Imaging Nordic i Stockholm, som hjälpte mig att få kontakt med Tura Scandinavia i Kungsbacka, dit jag kunde skicka objektivet. Utan kostnad så uppgraderade Tura firmware i mitt gamla objektiv och skickade tillbaka det till mig. Sen har det fungerat prima. Så tack till Sigma Imaging Nordic som bekostade denna uppgradering utan att jag hade en tillstymmelse till garanti, och tack till Tura Scandinavia för ypperlig snabb service.
 
del 1 ....

Skulle jag köpa begagnad fotoutrustning? På internet? Av en privatperson?
Nej. Det går inte.
Jag är både hjärnskadad och gammalmodig.

Under en övergångsperiod uppfattades jag som lite lustig.
Jag frågade på banken om de hade pengar.
Jag frågade i affärer om man kunde betala med pengar.
Då log de.
Nu svarar de ofta "nej", med en besvärad suck.
Det där är inte lustigt längre, det är vi överens om.

Jag kan inte betala via internet.
Jag vill ha ett skriver kvitto.
Och jag vill kolla det jag köper, innan jag betalar, om det inte är från ett känt och välrenommerat företag.
Att köpa begagnat på internet från en privatperson är alltså inget för mig.
Om jag mot förmodan skulle klara krånglet, är risken stor att jag får betala överpris för en bit tegelsten.

Men, så dök det där objektivet upp.
Sigma 180 mm, makro.
Jag som mest fotar makro. Så långa makrobrännvidder tillverkas väl knappt längre.
A-mount. Perfekt till min A99-2.
2.500 :- ..........
Jag kunde inte sluta tänka på det.

Säljaren bodde i Småland.
Men.
Det här var en väldigt speciell säljsajt. "Kompisaktig".
Jag kunde läsa sådant som säljaren skrivit. Han verkade seriös. t.o.m. schysst.
Jag beslutade mig för att kontakta honom.

Säljaren hade en dotter i Göteborg, och skulle dit om några veckor.
Objektivtest, skrivet kvitto och kontantbetalning. Inga problem.
Köpet genomfördes som planerat. Det var riktigt trevligt.

Jag är mycket förtjust i det här objektivet.
Om jag får säga det själv, så tar jag nu bättre makrobilder än någonsin tidigare.

Det blev verkligen bra för alla.
Säljaren fick sålt objektivet, tryggt och till begärt pris.
Jag fick ett väldigt speciellt objektiv, och det på ett sätt som var helt enligt mina önskemål.
Och. Bra för objektivet också. Det kom till användning, och fick mycket uppskattning och kärlek.

fortsättning följer ......
 
del 2 ......

A-mount är väl som jag. En äldre typ som börjar bli förbi.
Jag har redan köpt en e-mount-kamera.
Inte för att jag är modern, utan för att kunna använda mina gamla Canon FD-objektiv digitalt.

Sony har kommit med ett modernt makro-objektiv. Det har fått bra kritik.
Förr eller senare skulle jag nog köpa ett sådant.
Efter de positiva erfarenheterna med Sigmaköpet, höll jag ögonen öppna på den där speciella säljsajten på internet.
Jag väntade tills det dök upp en säljare från Göteborgstrakten.

Det köpet gick lika tryggt, bra och smidigt som det förra.
Vi träffades på min favoritrestaurant, och jag bjöd på middag.
Några dagar senare åkte vi på fotoutflykt till Särö Västerskogs naturreservat. Efter det bjöd säljaren på middag på sin favoritrestaurant.
Hade inte coronan kommit emellan, hade det säkert blivit fler fotoutflykter och möten.
Genom att jag använde den här säljsajten sparade jag flera tusenlappar, samtidigt som jag fick mycket annat.

STORT BERÖM till FotoSidans sälj/köp-forum, Michael J., Per K., och alla andra schyssta personer som är aktiva där.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar