Annons

Stor/liten blänadre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingemansson

Aktiv medlem
Vad är vad?

1.4 = kallas för liten bländare (stor ljusöppning)

22 = kallas för stor bländare

Är detta riktigt uttryckt?

Jag har inga problem att förstå bländare, skärpedjup, tid osv. , men hur bländartalet benämns känns lite luddigt...

//Andreas

Kanske blir enklare om du vet vad talet grundas på:

brännvidd/bländare=diameter på bländaröppningen

En 50/1.4 har alltså 36 mm bländaröppning.

Vid f/22 har den 2,27 mm öppning.

Hade objektivet varit på 200 mm hade siffrorna varit 142 mm respektive 9 mm.

jimh skrev:
Kanske blir enklare om du vet vad talet grundas på:

brännvidd/bländare=diameter på bländaröppningen

En 50/1.4 har alltså 36 mm bländaröppning.

Vid f/22 har den 2,27 mm öppning.

Hade objektivet varit på 200 mm hade siffrorna varit 142 mm respektive 9 mm.

200/1,4 det vill jag ha men inte släpa runt på det
Det borde väga 8-10kg om jag inte tänker fel. :D
Pris: tja 200 lakarn kanske

Ett 400/1.2 har jag;-)! Närå.. Men det måste ju finnas en gräns på hur stor bländare man kan ha med tanke på brännvidden!?

Ja det gör det ju då följdaktligen med ekvationen brännvidd/bländare. Ett 400/1.0 skulle ha haft en största öppning på 400 mm.....40cm...:D

Men 1.0 är största bländarvärde även om jag bara sett 1.2. Det är nog mera en fråga om vikt storlek och stålar. Samtidigt är det väl en fråga om användbarhet.

Ett 400mm/1.0 skulle på 10m ge ett skärpedjup från 9.98 till 10.01
Så det är nog mest en fråga om användbarhet.

1.0 är inte största bländare, det finns ingen fast gräns för det. Leitz har väl gjort nån 0.7 och är det inte Canon som har en 0.9. Kan ha blandat ihop fabrikaten, men 1.0 är ingen gräns.

Jag har för mig att optik för kretstillverkning kan ligga på typ 0.5. Såna som man snickrar ihop CCD-erna i de kära digitalkamerorna med.

Ok hursomhelst så är det bara att kolla in skärpedjupet för att inse det löjliga att ha jättestora bländare på långa gluggar...Tycker 2.8 är alldeles lagom..

Begränsningen för största bländaren är som Jim skriver inte fast, utan beror på linsens konstruktion och material.

För varje material finns det en minsta möjliga brännvidd som är möjlig att uppnå (pga brytningsindex), och när f/ blir tillräckligt litet (dvs tillräckligt stor bländaröppning), kommer brännvidden teoretiskt sätt att bli mindre än linsens tjocklek (dvs filmplanet hamnar inuti linsen), alternativt "skuggas" av linsen pga dess konstruktion.

Fast jag skulle tro att man långt innan dess fått en massa andra problem med färgavvikelser, dålig skärpa och annat skojj. :)

/Fredrik

Tack!

Ok!

Nu har jag det slutligen helt klart för mig.

Min tanke var att det jag kallar "stor bländare" (ex. 22, liten öppning) hänger ihop med hur mycket bländaren hindrar ljuset, stor skymmande yta, stor bländare.

Men det är alltså ljusöppningen som gäller, mycket ljus = stor bländare...

Tack för alla svar!
Andreas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar