Annons

Stor "kameratest" i Expressen

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
I dagen web-Expresen återfinns en test av "de fem bästa (DSLR)kamerorna just nu". Föga förvånande avviker resultatet rejält från vad som är "allmänt accep- terat" i fotovärlden, men när stolpskotten inte har annat att syssla med, så får de syssla med "knep-och-knåp" - med sedan tidigare känt resultat, och då blir det så här illa.

"Välj rätt kamera"

Det var väl en fullödig test som många säkert har i åtanke när det bär av till elektronikvaruhuset för kamerainköp.

Joooo, test och test. Men kan man lita på ett test där bilderna är tagna med extrem vidvinkel vilket gör att objektiven på kamerorna ser stora ut som hus. I ordlistan bredvid står att systemkamera är en kameran där slutartid och bländare kan ställas manuellt!

Å ena sidan är det kanske vad man kan förvänta sig av en sådan tidnings test.

Å andra sidan är det det testet de flesta svenskar läser...

/Jon

Nu hänger jag inte med riktigt! Vad är det som är tokigt med att det medföljande kit-objektivet till EOS400D inte är ngn höjdare samt att GX10 faktiskt är en mkt trevlig kamera? OK, jag kan hålla med om att den här typen av "tester" är ganska intetsägande men kom igen, hur många vettiga köpare använder expressens testsida som sin enda referens för köp av kamera?

Visst finns det mycket att skratta åt i detta "test" som påminner om ett skolarbete skrivet av en 10:åring, men tycker ändå de lyckas rätt bra i sammanfattningen av kamerorna.

Det finns väl idag helt enkelt för många tillverkare av systemkameror att alla ska få plats i alla topp 5 listor.

Instämmer - men skrivar man "de fem bästa" och bara orkar testa just fem - är inte alla hästar riktigt hemma, i alla fall enligt mitt sätt att se det.

De kan mycket väl ha testat fler kameror än 5, men kommit fram till att dessa är de 5 bästa för sina läsare.

Jag tror att vi kan vara ganska ense om att ingen utav de fem testade kamerorna kan anses vara den bästa digitala systemkameran just nu. Möjligtvis kanske expressens rubriksättare skulle ta ett litet snack med en fotograf i fikarummet. En bättre rubrik skulle då vara "det bästa köpet av digital systemkamera just nu" eller nått liknande.

En lite kul sak är om man bläddrar ner en bit på expressens sida så finns det en "topp 5 foto & video" med ett annorlunda innehåll.

Canons kitoptik var ju verkligen inget att ha. Förvrängning i vidvinkelläget!!! Herregud!!!
Men då var det värre med k10d:s optik. Förvrängning på ALLA brännvidder!!!

Jag tycker det är roligt att de gnäller på att "automatisk" (till skillnad från den manuella :)) bildstabilsering saknas på olympusen, jag ser ju direkt att det finns minst två kameror till i testet som saknar detta.

Och vilken pungspark på Canon, tror inte att "SoffConny" köper en 400D när det står "Dålig skärpa" inringat med röd penna.

Nä nu ska jag nog ta och köpa mig en Samsung, den vann ju.

"Däremot ingår ingen automatisk
bildstabilisator som ger skarpare
bilder när kameran rör sig mycket.
Trots allt detta är Olympus kamera
liten och lätt att bära med sig."

Jag gillar syftningsfelet här ovan! Eller är det verkligen så att en kamera med bildstabilisering blir mindre och lättare att bära med sig?

pallep skrev:
Jag tycker det är roligt att de gnäller på att "automatisk" (till skillnad från den manuella :)) bildstabilsering saknas på olympusen, jag ser ju direkt att det finns minst två kameror till i testet som saknar detta.

Och vilken pungspark på Canon, tror inte att "SoffConny" köper en 400D när det står "Dålig skärpa" inringat med röd penna.

Nä nu ska jag nog ta och köpa mig en Samsung, den vann ju.

Att köpa Samsung är nog inte helt fel, Kamera och Bild testade väl för inte så länge sen, bäst kamera under 10 eller var det 15 tusen kronor och kom fram till samma resultat.
Men lite konstigt att Pentax och Samsungs kitglugg får olika resultat när det enda som skiljer är en färgad ring.

Micke.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto