Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En sak som förbryllar

Produkter
(logga in för att koppla)
En anledning till att kitoptiken säljs är väl också att folk i gemen inte har en susning om vad det är som gör en bra bild? Kolla bara på hur vanligt det är med kamera i mobilen. Ohhhh, 5 megapixlar! Den måste vara bra... Normala (ursäkt till alla andra normala här:) köpare bryr sig antagligen inte om mer än att det blir en bild som i huvudsak avbildar motivet. Perspektivförskjutning vid olika brännvidder är helt ointressant. Herregud, kolla in vanliga "semesterbilder"... Inte är de några högt stående konstverk, men de betyder allt för fotografen och familjen.

Sen kan man ta sig till nästa nivå och faktiskt bli intresserad av vad som gör en bra bild osv. Och ett enkelt sätt att leka med bilder är exvis ljusstarka objektiv med kort fokusplan, vidvinkelobjektiv osv. Det är rätt kul och ger en extra krydda åt bilden även om det fortfarade är "semesterbilder".

Jag kan jämföra med elbas. Min första var en billig, begnagad Cort, har jag för mig. Den dög att traggla sig igenom en grundbok i fingersättning med osv men det blev en helt annan klang och inte minst intresse när jag skaffade mig en Ibanez efter något år. Jag hade inte fattat vilken stor skillnad det kunde vara. Mycket roligare.

Samma med kamera tycker jag. Det blev mycket roligare med en digitalkamera än min gamla EOS100. Jag leker mer. Det är roligare med mina EF-S 10-22, EF 28-105/4L och EF 200/2.8L än med kitobjektivet, men jag är inte säker på att bilderna går till historien för det. En del bilder blir riktigt hyggliga men strängt taget kanske jag skulle göra eftervärlden en tjänst om jag gick tillbaka till film:)

Senast ändrad:
Inte 50-100/2 men väl ett 35-100/2 finns från Olympus för 4/3-systemet, ävenså en normalzoom 14-35/2. Det är dock gedigna klumpar på 1,650 respektive 0,915 kg.

Men det luriga är att objektiven trots sitt bländarvärde har mindre bländaröppning än motsvarande 70-200/2.8 zoom, beroende på skillnaden i bildformatets storlek motsvarar de närmast objektiv med f/4.

Lurigt njaa...Oly - APS-C - "Full"-format är ju olika system, som har sina egna egenskaper (fördelar/nackdelar) som utgör skillnaderna mellan systemen...

Om man ser F-värdet främst som en bländare som kan ge en viss (tillräckligt kort?) slutartid i ett givet ljus så man kan klara sej på frihand (som jag ofta, men inte alltid, har som viktigaste kravet) blir ju F:2 på en Oly lika trevlig som på en annan kamera...MEN inte om man vill uppnå likadant (lika kort eller långt) skärpedjup OCH lika brusnivå, DÅ börjar systemen skilja sej lite mer.

Men visst är tex "F:2" i sej självt inte värdet på mängden insläppt ljus, det är ju bara ett "diameter vs brännvidds-förhållande" som avses.

Ju mer man är i behov av och önskar vissa exakta egenskaper avseende skärpedjup/brus/användbar tid mm blir man benägen/nödd att bry sej och gå på djupet avseende egenskaperna systemen emellan...ju mindre just dessa parametrar läggs vikt på ju mer kan andra saker avgöra vad man väljer, som pris/vikt/storlek/annat.

Det kanske är "lurigt" ändå...... ;-)

Inte 50-100/2 men väl ett 35-100/2 finns från Olympus för 4/3-systemet, ävenså en normalzoom 14-35/2. Det är dock gedigna klumpar på 1,650 respektive 0,915 kg.

Men det luriga är att objektiven trots sitt bländarvärde har mindre bländaröppning än motsvarande 70-200/2.8 zoom, beroende på skillnaden i bildformatets storlek motsvarar de närmast objektiv med f/4.

För cropsenorerna är ljusinsläppet ännu viktigare eftersom det är svårare att dra upp ISOt på dom. Till 4/3 finns normal med f0.9 också.
Hade varit intressant att veta hur mycket tyngre större dessa objektiv hade blivit för en fullsensor.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar