Annons

Stor färgskillnad/blekhet på laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Ellioth

Medlem
Jag har ett problem..
Köpte nyligen en ny laptop, en Sony Vaio VGN-NR21S.
I stort är jag väldigt nöjd med den, förutom en sak, att mina foton inte alls ser bra ut på skärmen. På andra skärmar och även i kamerans LCD ser färgerna bättre ut och även kontrasterna är bättre.

På laptopskärmen är bilderna blekare och kallare, de får en blåare nyans, och kontrasterna känns inte så kraftiga som de faktiskt är.

Är det någon som vet om det här går att ändra eller kalibrera på något vis?


Som det är nu så känns det helt meningslöst att sitta och jobba med bilderna på datorn, då det jag ser inte stämmer med verkligheten. Väldigt tråkigt med tanke på att det är en helt nyinköpt dator.

(Operativsystemet jag använder är Vista, kameran är en Canon EOS 400D)
 
Visst går det att kalibrera och det finns massor skrivet om det här på FS. Sök på skärmkalibrering eller något.
 
Att bilden blir blåare är oftast en tendens LCD:er har att bli med tiden, man måste kalibrera dom regelbundet. Köp en Spyder 3 eller dylikt och kalibrera den, det kommer se bättre ut men en laptop skärm är fortfarande begränsad då den är baserad på Twisted Nematic teknik (de billigaste TN panelerna dessutom) vilket medför nackdelar såklart. Men jag har själv kalibrerat min laptop display med Spyder 3 Pro och det gjorde ändå en del skillnad, definitivt värt det. Dock är det nog inte värt att endast köpa Spydern för laptopens display, men planerar du att även använda den på din stationära datorskärm så är det inget snack om saken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.