Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min dotter

känner sig såklart både stolt och smickrad över uppmärksamheten.

Jag tror att hon själv förstod att det var något mysko, eftersom hon kom och hämtade mig när hon fått meddelandet.

Men trots det, så tror jag att hon lockas av erbjudandet och pengarna. Hon tyckte nog att jag reagerade lite väl starkt.

Hon vill att vi skall ge dom en chans att visa vilka dom är och att dom är seriösa.

Jag bara forsade fram och gjorde polisanmälan innan dom hann visa hur ärliga och seriösa dom egentligen var... hehe.

Dottern har aldrig förut tänkt tanken att hon kanske kunde bli en fotomodell - men efter det här blir det nog annorlunda.

/Catarina
 
Catarina Magnusson (camag) skrev:
Hej Maria!
Polisanmälan är gjord och jag är inte ett dugg ledsen för att min dotter aldrig kommer att bli en känd fotomodell.

/Catarina [/B]


Låter vettigt, skulle hon fortfarande ha modelldrömmar, finns alltid www.modellbilder.se, dock kräver de att modellerna är minst 16, vill dock påpeka att den sidan inte på något vis är fri från snuskgubbar, men om man väljer fotograf med omsorg minskar ju risken.

Om du får kontakt igen via MSN, fråga bara efter telefon, då du vill tala med vederbörande angående betalning för resor, försök såklart få förskottsbetalt för både dig och din dotter.

Det värsta i detta fallet är tyvärr inte att 99 av 100 struntar i eller ifrågasätter "erbjudandet" utan den stackars tjej som faktiskt åker dit och blir utnyttjad, det är denna sortens idioter som får alla seriösa modellfotografer att få dåligt rykte

// Anders
 
En pedofil har kontaktat din dotter. Det har berättats mycket om dessa metoder i tidningar och tv de senaste åren. En polisanmälan är i det här fallet tyvärr 100% värdelös. Det finns ingenting polisen kan göra i efterhand, eller knappt på plats heller förutom under bar gärning eller med bevis på tidigare brott.

Men nu har väl personen gått under jorden dessvärre.
 
skelett skrev:
En pedofil har kontaktat din dotter. Det har berättats mycket om dessa metoder i tidningar och tv de senaste åren. En polisanmälan är i det här fallet tyvärr 100% värdelös. Det finns ingenting polisen kan göra i efterhand, eller knappt på plats heller förutom under bar gärning eller med bevis på tidigare brott.

Men nu har väl personen gått under jorden dessvärre.

...du kan väl ändå inte mena att Carina och hennes dotter ska agera polis och lockbete! Tycker det var helt rätt att polisanmäla.
 
till Ilan Rosén:

Jag tycker att jag har agerat så kraftfullt jag kan. I och med att jag skickade all skriftlig konversation, skärmdumpar och personens mailadress till polisen.

Vad mer kan jag som en vanlig mamma göra?

Jag tycker att det är polisens sak att utreda detta. Jag som privatperson kan ju inget göra för att sätta dit en pedofil.

Dessutom finns det inget, någonstans, som säger att detta _är_ en pedofil. Jag har skrivit att det verkar både skumt och oseriöst av dom att kontakta en fjortonåring på det här sättet.

Men ingen av oss vet med säkerhet att det är en pedofil vi har haft att göra med.

Jag tycker att vi väntar med att skrika pedofil-ordet innan vi vet vad det är för en figur.

Jag lovar att ta kontakt med polisen igen om jag inget hört i eftermiddag!

/Catarina
 
Vill bara inflika...

...att eftersom personen varit registrerad på www.snuttis.com så har man om man vill gå till botten med det sannolikt alla spår man behöver där, då de som driver www.snuttis.com, om dom är seriösa.(Vilket jag tror, känner till namnet iaf) så har dom mannens IP adress, och då är det en smal sak att spåra vem det är, men tyvärr förutsätter det väl att ett brott begåtts, något jag inte är säker på att man kan säga här.(Annars lämnar nog varken snuttis.com eller internetleverentörer ut något)
Nästa gång någon behöver ta reda på IP nummer så kan man ju lägga ut ett lockbete iform av en påstådd bild på en hemsida där man registerar vederbörandes IP nummer. Man kan tom lägga det lösenordskyddat så vet man att man får rätt kille/tjej när dom loggar in. Skulle någon behöva hjälp med det så är det bara att höra av sig. Men observera att jag INTE förespråkar medborgargarden, men man kan ju försöka få reda på så mycket som möjligt att ta till polisen. Frågan är förresten om tex en organisation som EPCAT skulle ha nytta av detta?
/Håkan
 
Senast ändrad:
Personen behöver absolut inte vara en pedofil, det handlar förmodligen om koppleriverksamhet där en förmedlare säljer möten med en "villig" tjej till flera män. Dessa kan vara pedofiler, men det är irrelevant eftersom skadan sker ändå.

Det börjar med ett möte med "vanlig modellposering", sen mer och mer naket och tjejjen accepterar det eftersom hon får pengar. Tjejjen håller tyst och accepterar till slut att vistas i ett rum med tio nakna män som gör saker med henne. Sånt här sker dagligen, kopplaren tar mer än hälften och har kontaktnätet med pedofiler och pervon som betalar ett par tusen för att få vara med på sexträffar. Vanligt är också att pengar utlovas i efterhand men inte betalas ut. Kopplaren lovar att betala om tjejjen kommer på nästa sexträff... och nästa... makt.

Tjejjen blir förstörd för resten av livet och en jävel med rutten moral får en massa pengar som pumpas in i ännu mer brottslighet.
 
Ilan Rosén,

Jag förstår inte riktigt vad det är du tycker att Catarina skulle gjort istället?
 
Rädd...

Jag är rädd att jag förstår vad Ilan vill, det framgick ganska tydligt tidigare i tråden, han vill locka fram vederbörande och ta lagen i egna händer.
 
Håkan Wänlund,

Om snuttis.com är seriösa så vill de ju inte ha några fulingar på sin sida så jag tror att de skulle vara mkt intresserade utav att få veta om fulingar rör sig på deras web. Se bara på Lunarstorm, de har gått ut med varningar osv och vill verkligen inte ha fulingar där.

Men sen är även jag osäker på om de skulle lämna ut någons IP-nummer till någon av "oss", men däremot så tror jag att de hade vidtagit åtgärder själva.
 
Ilan,
Och vad menar du att Catarina med dotter skulle göra om de stämmer träff med personen i fråga, och det visar sig vara en pedofil, hallick eller annan typ av "ful gubbe"?

Polisen fyller ju ingen funktion enligt dig, skulle hon ta med sig medel så hon kan "hantera" personen själv?

Och vem avgör om det är en suspekt person eller ej?

Jag tycker du är ute och cyklar, vi har polisen som skall hantera brott och upprätthålla en god rättsäkerhet. Vi måste lita på deras arbete, är vi inte nöjda får vi använde de demokratiska möjligheter vi har att påverka, och inte ta lagen i egna händer.
 
Det är möjligt att dom...

....kan varna och stänga av vederbörande för det, det är tom sannolikt, men jag tror inte dom lämnar ut några uppgifter i övrigt om inte polisen begär det.
(Och till viss del stödjer jag det eftersom intregritet är viktigt, dom kan ju aldrig veta vem som hittar på vad)
*som du precis sa* :)
 
Re: Rädd...

casting skrev:
Jag är rädd att jag förstår vad Ilan vill, det framgick ganska tydligt tidigare i tråden, han vill locka fram vederbörande och ta lagen i egna händer.

Jo det förstod jag också, men hur sjutton skulle det gå till och varför? Tycker att Ilan har en hel del att förklara.

EDIT: alltså varför skulle Catarina och hennes dotter göra det och inte polisen eller media.
 
Jag jobbar (som grafiker) på en stor dagstidning här i Göteborg.
När jag har fått lite mer kött på benen, det vill säga mer information från tjejen som tog kontakt med min dotter och kanske även från polisen -
då kan det mycket väl hända att jag pratar med någon på redaktionen om det här.

/Catarina
 
skelett skrev:
Duh nej. Det finns många eldsjälar som gärna är på plats istället.

Jag vill inte starta ett flamewar, men alltså hur hade du tänkt dej att detta kulle gå till?

Ett gäng av fotosidans mer storväxta grabbar möter upp med XX och Som Mipert skämtade(tror jag) slänger in XX i en skåpbil och börjar med att tvinga fram ett erkännande (vi vet ju inte 100% vad detta handlar om)

Om XX erkänner sina planer, vad händer då? ska man ta lagen i egna händer och slå skiten ur personen?

Vad händer därefter, kommer han XX sluta vara pedofil? (kom ihåg ingen vet att så är fallet) kommer XX skrämmas att inte försöka liknande saker? det tror inte jag iaf, man kan inte skrämma bort en sexuell läggning.

Och eftersom att det inte finns några bevis för att XX tänkte göra något olagligt så skulle han kunna gå till polisen och anmäla "medborgargardet".

VAd har då detta resulterat i? XX fick sig några blåmärken, men hans sjukdom finns kvar, ett gäng killar som ville gör det rätta har åkt på en anmälan, och sen är allt som vanligt igen.

Jag hatar att det finns sånt här lika mkt som någon annan, men att ta lagen i egna händer funkar aldrig där man ska leka utredare, domare och bödel själv.

Visst polisen klarar kanske inte alltid att göra något, men en anmälan är ändå alltid bättre i sådana här lägen, sen kan man ju också informera media, det kan resultera i utmärkta program som Insider där man får upp ögonen på allmänheten.

Och jag tycker det är dåligt stil att lägga en skuld på Catarinna "snyggt jobbat o låta en pedofil gå" skärpning, Catarinna har gjort allt hon kan, mkt mer än vad dom flesta skulle göra.


OCH en viktig sak, jag måste berömma Catarinna som lärt sin dotter att prata med sin mamma när hon ser något skumt på nätet, detta tror jag är mkt mkt mkt viktigt.

Mvh/Tim
 
Kan ju också vara någon hormonstinn fjortiskille som söker kontakt på ett bedrägligt sätt. Stavningen, kommentarerna om att jobba för mamma och gratisdomänen tyder väl på det.
 
Senast ändrad:
Catarina, jag tycker att du ska skicka allt som du har skickat till polisen till snuttis.se: [email protected]

Kanske tycker dom att det är så suspekt så dom stänger av användaren
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.