Mail till snyggast.se, lunarstorm, snuttis.
Bäste sajtadministratör
Mitt namn är Niclas Vestman. Jag har under de senaste dagarna varit involverad i en disskussion på fotosidan.se där de involverade är bekymrade för främst två saker. Det första och viktigaste är att minderåriga tjejer blir lurade av förslagna personer med löfte om modelljobb. Någon tar kontakt via populära sidor som "Snyggast", "Snuttis" "Lunarstorm" m fl och utger sig för att vara någon trevlig ofta yngre kille. Tjejerna blir sedan erbjudna modelljobb och blir ombedda att komma på audition. Tyvärr händer inte sällan att Tjejerna då blir pressade att göra saker som de inte hade tänkt sig, t ex utvik. Med tanke på hur sårbara dessa unga tjejer är.
Det andra som är tråkigt att fotografer i allmänhet och speciellt hobbyfotografer riskerar hemskt dåligt rykte eftersom de förslagna typerna inte sällan utgersig för att vara just fotografter eller för den delen, talangjägare eller argenturägare. En tråkig bieffekt även om det inte är den allvarligaste delen.
Hur som helst har jag ett förslag på hur man kan informera och skapa bättre medvetande för riskerna och råd om hur man undviker risker, riktade just till den utsatta gruppen. Detta görs på ett mycket enkelt sätt.
En liten lista (kanske 3 st) med länkar läggs på förstasidan på "A-läge", under en rubrik som fångar uppmärksamhet, t ex "VARNING !" länkarna går till artiklar på dagspressens hemsidor. Länknamnet till en artikel skulle kunna vara "30åring gripen, utnyttjade flickor efter kontakt på chatsajt". Denna länklista behöver inte ta alls mycket plats, bara den ligger på "A-läge" .Artikel bifogas sist i mailet.
Denna form av information har ett nyhetsvärde och är presenterad på ett nyhetsformat som lockar till läsande, precis på samma sätt som kvällspressen gör för att locka till läsande. Information i detta format och innehåll ger en bra beskrivning av hur flickor har blivit lurade genom att en händelse som verkligen har inträffat beskrivs i artikeln. Det blir lättare att förstå för målgruppen (unga flickor) med ett konkret exempel.
Information i stil med: Exempeltext -"du bör vara försiktik med vilka uppgifter du lämnar ut och vem du bestämmer träff med på stan efter att ha chattat på "chatsidan.xxx" "......sådan information blir aningen tråkig i sitt format och ligger ofta under en separat länk på sidan på "B-läget" där sannolikheten att någon verkligen ska ta till sig informationen är liten. Även om informationen tvingas upp för läsning under registreringsprocessen för en ny användare blir intrycket förmodligen kortlivat och inte särskilt infromativt. Däremot är det förståss viktigt att även sådan informations finns på sidan.
Det vore förstås trevligt om ni ville kommentera mitt förslag varför jag gärna skulle se ett svar. Hoppas förstås att ni kanske nappar på förslaget. Jag tror det går att undvika mycket lidande med smart information som målgruppen läser för att de lockats att läsa av engen fri vilja istället för någon torr varningstext som de "tvingats att läsa", speciellt om varningen ges i form av ett eller några konkreta exempel. Som de största och bästa chatsidor för yngre målgrupper har ni ju en fantastisk möjlighet att nå ut till rätt målgrupp. Tack för att ni tog er tid att läsa.
Bästa hälsningar, Niclas Vestman
Utdrag ur
www.expressen.se 24/4-05 (ursäkta om jag bryter mot copyright men tycker allmänintresset överväger):
Citat -"Sexutnyttjade över hundra flickor
MALMÖ. En 29-åring i Malmö är häktad för att ha utnyttjat flera unga flickor. Mannen har 15 000 bilder och 150 filmer i sin dator.
Det är en stor utredning, säger åklagare Ulrika Rogland.
En 30-årig man i Malmö sitter sedan förra månaden häktad för att ha utnyttjat ett stort antal flickor i hela landet sexuellt....+ "resten av artikeln som återgivits tidigare i tråden"....