Annons

Sthlm Model Search, vilka är det?

Produkter
(logga in för att koppla)
En jättebra idé !!

Smart tänkt Catarina. När jag klippte in artikeln här på forumet tänkte jag inte direkt på de yngre som målgrupp, men när du sa att du visat dem för din dotter är det ju så uppenbart. Alla dessa sidor, snuttis m fl borde lägga länkar till dessa artiklar på 1:a sidan. När jag för ca 4 år sedan tittade på lunarstorm (en kompis till mig var med på programmeringen av sajten och ville att jag skulle utvärdera), låg där bara några torra varningstexter. Numera har de utvecklat sin säkerhetspolicy på ett bra sätt och vad jag förstår arbetar de mycket bra tillsammans med myndigheter. Tyvärr tycks varningstext och tips om hur man ska förhålla sig på sajten fortfarande inte rikta sig direkt till målgruppen, de yngre. Jag ska maila dessa sajter och höra hur de förhåller sig till förslaget att lägga upp länkar till artiklar av detta slaget på förstasidan. Återkommer om/när jag har fått svar.
Bästa hälsningar, Niclas Vestman
 
Hej Catarina,

Ser att det löste sig! Jag har jobbat en del med agenturer stora och små kända och okända.

Min dotter var i övrigt verksam en tid.

Följde tråden och inläggen och kan bara hålla med vad det gäller att dra öronen åt sig.

Tyckte mig läsa att de skulle betala 8000 kr?

Hur som helst så har jag aldrig stött på någon seriös agentur som skulle betala för att göra provbilder? Tvärtom brukar de flesta få stå för det själva och det brukar kosta runt 2000 kr för modellen.

Vad jag menar är att om de lockar med pengar bör man verkligen kolla upp allt. Såvida det inte är direkt kopplat till ett jobb men det är ju något helt annat.

Mvh Marcus

bild på Veronica när hon var 15 år
 

Bilagor

  • veronica-007-ny-40k.jpg
    veronica-007-ny-40k.jpg
    38.4 KB · Visningar: 713
Nja, löste sig vet jag inte om det gjorde, men vi har i alla fall blivit väldigt uppmärksamma, både min dotter och jag.

Jag skall ta kontakt med lärarna på högstadiet här i kommunen och be att dom tar upp den här problematiken så snart som möjligt.

Polisen verkar inte kunna göra något om inget brott är begånget - det låter ganska klent tycker jag - vi kan ju inte vänta tills han gör någon ung tjej något???

Jag har tänkt att maila Snuttis igen, och bifoga informationen jag har fått sedan senast. Dom spärrar ytterligare en medlem, men det gör ju inte någon nytta, när han genast kan registrera sig igen fast under nytt namn...

/Catarina
 
Tror iofs att de få agentuerer som skulle få upp ögonen för en ung tjej(oavsett ålder) redan har bilder på nämnda flicka, annars hade de såklart inte fått upp ögonen för henne, men låt oss säga att de inte har det. Vore det då så himla konstigt att man önskar fotografier på henne, även om webcam är det sista man skulle välja, både ansikts och helbild, om det nu är bikini/baddräktsbilder som är tanken.

Nu tror jag det är väldigt få agentuerer som själv söker efter barn/ungdomsmodeller, delvis då allmänheten kan tycka det är suspekt, och dessutom tror jag de blir överösta av bilder dagligen från föräldrar som vill att deras barn ska bli modeller, så behovet att själv söka upp är VÄLDIGT liten.....

// Anders
 
Så, nu har jag mailat snuttis, lunarstorm och snyggast med förslag om att länka tidigare postad artikel från deras förstasidor för att nå ut till de unga tjejerna. Ska bli spännande om det blir svar eller rent av resultat :) Återkommer om det dyker upp nåt nytt. MVH, NV
 
aceeo skrev:
Nu tror jag det är väldigt få agentuerer som själv söker efter barn/ungdomsmodeller, delvis då allmänheten kan tycka det är suspekt, och dessutom tror jag de blir överösta av bilder dagligen från föräldrar som vill att deras barn ska bli modeller, så behovet att själv söka upp är VÄLDIGT liten.....

// Anders

Behovet är ganska stort från modellagenturerna att själva leta upp modeller. En av Sveriges största agenturer går varje år igenom skolfotokatalogerna. Har själv fotat en modell som blev upptäckt på detta sätt.

Problemet när föräldrar själva skickar in bilder på sina ungar är att man får ett felaktigt urval. Oftast letar man inte efter som "klassiska" skönheterna utan mer efter ansikten som "står ut" från massan och är kommersiellt gångbara.
 
Jag skrev ett mail till "snuttis.se" för att meddela att skumma typer raggar småtjejer på deras sida.

Jag frågade även om dom skulle kunna ha information om dom här händelserna, plus kanske länkar till artiklar i tidningen på sin förstasida.

Jag bad dom spärra den senaste personen som försökt få min dotter att visa sig i webcam.

*Svaret jag fick:*

Angående informationen om just detta så är det svårt att komma åt alla artiklar.

Dels för att det var vi på Snuttis som kontaktade Rädda Barnen om detta och sedermera polisen flera månader sedan om denna "Alexandra".

Vi varnar alla ungdomar vid registrering om detta också.

Sedan att medlemmarna inte läser informationen vi publicerar på framsidan kan vi inte göra något åt.

Men jag skall framföra önskemålen till högre ort.

Användaren Zolex är spärrad.

*Slut citat*

Det borde väl inte vara så svårt för dom att länka till artiklar?

Ja, det var min andra medlem som jag fick spärrad på snuttis.se det börjar bli en otrevlig upprepning det här.

/Catarina
 
Mail till snyggast.se, lunarstorm, snuttis.

Bäste sajtadministratör

Mitt namn är Niclas Vestman. Jag har under de senaste dagarna varit involverad i en disskussion på fotosidan.se där de involverade är bekymrade för främst två saker. Det första och viktigaste är att minderåriga tjejer blir lurade av förslagna personer med löfte om modelljobb. Någon tar kontakt via populära sidor som "Snyggast", "Snuttis" "Lunarstorm" m fl och utger sig för att vara någon trevlig ofta yngre kille. Tjejerna blir sedan erbjudna modelljobb och blir ombedda att komma på audition. Tyvärr händer inte sällan att Tjejerna då blir pressade att göra saker som de inte hade tänkt sig, t ex utvik. Med tanke på hur sårbara dessa unga tjejer är.

Det andra som är tråkigt att fotografer i allmänhet och speciellt hobbyfotografer riskerar hemskt dåligt rykte eftersom de förslagna typerna inte sällan utgersig för att vara just fotografter eller för den delen, talangjägare eller argenturägare. En tråkig bieffekt även om det inte är den allvarligaste delen.

Hur som helst har jag ett förslag på hur man kan informera och skapa bättre medvetande för riskerna och råd om hur man undviker risker, riktade just till den utsatta gruppen. Detta görs på ett mycket enkelt sätt.

En liten lista (kanske 3 st) med länkar läggs på förstasidan på "A-läge", under en rubrik som fångar uppmärksamhet, t ex "VARNING !" länkarna går till artiklar på dagspressens hemsidor. Länknamnet till en artikel skulle kunna vara "30åring gripen, utnyttjade flickor efter kontakt på chatsajt". Denna länklista behöver inte ta alls mycket plats, bara den ligger på "A-läge" .Artikel bifogas sist i mailet.

Denna form av information har ett nyhetsvärde och är presenterad på ett nyhetsformat som lockar till läsande, precis på samma sätt som kvällspressen gör för att locka till läsande. Information i detta format och innehåll ger en bra beskrivning av hur flickor har blivit lurade genom att en händelse som verkligen har inträffat beskrivs i artikeln. Det blir lättare att förstå för målgruppen (unga flickor) med ett konkret exempel.

Information i stil med: Exempeltext -"du bör vara försiktik med vilka uppgifter du lämnar ut och vem du bestämmer träff med på stan efter att ha chattat på "chatsidan.xxx" "......sådan information blir aningen tråkig i sitt format och ligger ofta under en separat länk på sidan på "B-läget" där sannolikheten att någon verkligen ska ta till sig informationen är liten. Även om informationen tvingas upp för läsning under registreringsprocessen för en ny användare blir intrycket förmodligen kortlivat och inte särskilt infromativt. Däremot är det förståss viktigt att även sådan informations finns på sidan.

Det vore förstås trevligt om ni ville kommentera mitt förslag varför jag gärna skulle se ett svar. Hoppas förstås att ni kanske nappar på förslaget. Jag tror det går att undvika mycket lidande med smart information som målgruppen läser för att de lockats att läsa av engen fri vilja istället för någon torr varningstext som de "tvingats att läsa", speciellt om varningen ges i form av ett eller några konkreta exempel. Som de största och bästa chatsidor för yngre målgrupper har ni ju en fantastisk möjlighet att nå ut till rätt målgrupp. Tack för att ni tog er tid att läsa.

Bästa hälsningar, Niclas Vestman

Utdrag ur www.expressen.se 24/4-05 (ursäkta om jag bryter mot copyright men tycker allmänintresset överväger):

Citat -"Sexutnyttjade över hundra flickor
MALMÖ. En 29-åring i Malmö är häktad för att ha utnyttjat flera unga flickor. Mannen har 15 000 bilder och 150 filmer i sin dator.
Det är en stor utredning, säger åklagare Ulrika Rogland.

En 30-årig man i Malmö sitter sedan förra månaden häktad för att ha utnyttjat ett stort antal flickor i hela landet sexuellt....+ "resten av artikeln som återgivits tidigare i tråden"....
 
Suveränt Niklas,
det där tycker jag var bra skrivet!

Hoppas att dom tar det till sig!
Hoppas dessutom att du får svar!

/hälsningar Catarina
 
Svar från snyggast.se mindre än 24 timmar senare.

I korthet: Snyggast.se har på prov nappat på förslaget och lagt upp länkar på förstasidan till liknande artiklar från dagspress.
-----

Wow kan jag bara säga!! Jag är då imponerad av den ärliga vilja att verkligen göra sitt bästa för att skydda ungdomarna. Starkt jobbat på Snyggast.se. En stor eloge.

Har någon här en bra länk till liknande artikel som den i www.expressen de 24/4-2005 så skriv gärna ett meddelande till mig här på fotosidan så vidarebefordrar jag dessa till de chatsidor som är intresserade.

MVH, Niclas Vestman :)
 
Dessa citat får mig att, ja jag vet inte, sucka, skaka på huvudet, bli trött?..

...Med webcam ser man ju också den man pratar med. Då ser man ju om det är en porrmänniska eller inte, säger Jenifer...


”...så händer det ju ändå grejer. Man vill inte träffa någon gammal äcklig gubbe, säger Jenifer...”
 
Ang, Chrisotters inlägg.... Jag ska inte ta åt mig någon ära, men det är ju ändå trevligt att få höra snälla omdömen. Tack! Det är dock Catarina som avslöjade bluffen och kom på den fina idén att visa tidningsartikeln för sin dotter. Och även att starta denna diskussionen. Hoppas att det finns många föräldrar där ute som agerar lika bra som Catarina.

Jag har svarat webmastern på snyggast.se och bifogat de länkar som ni har lagt upp samt bifogat några egna. Hoppas bara att detta blir ett permanent inslag på sidan och att fler följer efter.

Har inte något svar från de andra sidorna ännu men jag har en känsla av att så småningom kommer även dessa sajter inse att det ligger i samtligas intresse med bra info till ungdomarna. Sajterna kan ju annars riskera dålig publicitet (vilka flera av dem redan fått) och i längden tappa annonsintäkter.

Tills vidare är jag dock bara väldigt väldigt glad för den fina respons vi har fått från snyggast.se. MVH, NV
 
Hej Catarina!

Gott att se att du fick igång snacket runt denna bluff/problem som finns på nätet.
Det har funnits ganska lång tid men som alltid tar det tid innan media/allmänheten "upptäcker" vad som verkligen händer på nätet.

Hade själv en vän som blev tillfrågad att vara "modell" av en person på lunar, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=29187
det var ca 6 månader sen.

Hon blev precis som din dotter väldigt glad över möjligheten att få vara "modell". Men efter jag förklarat vad det troligen handlade om så sa hon nej till det "modelljobbet".

Vad hade du tänkt/tyckt om din dotter varit 18 år och fått samma mail som hon fick nu?

Kollade in på snyggast tidigare ikväll och såg länkarna dom hade lagt in, bra att dom gör ett försök. Den sidan har ju varit i "blåsväder" tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.