Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativtips/Framkallning.

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Jag känner att jag kommer behöva ett stativ förr eller senare.

Några tips om vad man bör tänka på när man letar stativ?

Och vad är ett humant pris för ett bra stativ?



2. Brukar man kunna få sina bilder på cd-rom när man framkallar i butik? Eller gäller detta enbart för digitalkamera-användare?
 
Stativet bör vara så tungt och stabilt som möjligt, inom den rimlighetsgräns som sätts av om det är småbild, mellanformat eller storformat du skall använda det till.

Det bör vara så högt att du tycker det är bekvämt att använda utan att behöva hissa mittpelaren (alltför mycket i alla fall) eftersom det gör hela arrangemanget mindre stabilt. Det är också viktigt att höjden är tillräcklig för att ge ett trovärdig persepektiv. Vi vill ju inte ha motiven som grodor skulle sett dem.

Samtidigt är det meningslöst att ha ett stativ som är så stort att man väljer att låta det ligga hemma förståss.

Många labb levererar idag CD även från analoga labbjobb.
 
Håkan har nämnt det viktigaste. Det allra viktigaste är förstås att det är tillräckligt stabilt. Det bör inte vara för tungt för dig att bära, och inte heller så lätt att det bli ostadigt. Det bör kunna fällas upp så att du kan arbeta i "lagom" nivå. Fotograferar du macro så är det bra om stativets ben går att fälla ut så pass mycket att du kommer ned till nästan marknivå.

Du bör kunna hitta någorlunda bra stativ i prisskiktet 1000-2000:-. Titta gärna på märket "Manfrotto". De gör prisvärda och bra stativ.

En kulled bör man också skaffa. Och då gärna i kombination med en sk snabbfästesplatta. Plattan gör att du slipper skruva av/på din kamera på stativet varje gång.
 
vad rekomenderar ni för stativ till mig då? det tyngsta jag kan ladda på stativet är en EOS5 med VG och ett 100-300usm, vikten på stativet spelar ingen roll överhuvuvdtaget så länge det är under 10kg.
 
Har samma hus som dig och ungefär samma funderingar som du och efter lite klämmande i en lokal butik har jag insett att det är MANFROTTO 055 som gäller, dock finns den ju som sagt i en hel den varianter. 055AB verkar vara billigast, dock saknar den förmågan att gå ner helt i spagat. Vill man ha den funktionen får man titta på 055CLB som dock är lite dyrare.

Surfat runt lite och det billigaste stället jag hittils hittat är www.hegethorns.se där bla AB eller NAT2 modellen finns i trevlig pris tillsammans med ett 128RC huvud.
 
Tänkte bara tala om att jag är ägare till ett manfrotto 055AB som fungerar väldigt bra. Statigt, lätt och snabbt att fälla upp. Visst väger det en del men... fördelarna är flera och det är inte så tungt att jag drar mig för att ta med det.
Har en kulled till mitt som heter 168. Fungerar väldigt bra för mig men jag vet inte hur mkt ditt hus väger... min kamera är ju väldigt lätt..=)

//Malin
 
Jag köpte själv ett 055prob och en 486rc2. Tycker det funkar fint med ett 70-200/2.8, och en eos33a.
Ganska billig pening igentligen, under 2000 iaf.

Finns också lite större kulleder, 488rcX (X= 1, 2, 3, 4 - olika typer av platta)

Kulleden(486rc2) är specad till 6kg, man vill gärna ha lite i överkant till vad man har på den. Det går också att tynga lite extra genom att hänga på en väska, men om man faktiskt ska gå långa sträckor så gör varje kilo sin beskärda del. Därav valet att alla kanske inte gillar att kånka runt på lantmätarstativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.