Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud eller kulled?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loj

Aktiv medlem
Jag skall skaffa mig ett bättre stativ än det jag har. Det blir troligen ett Benbo - eller ev. ett Manfrotto.

I båda fallen lär jag behöva skaffa ett stativhuvud eller en kulled och behöver råd där. Vad är "bäst" - kulled eller huvud?

Vad skiljer dem åt - finns det saker som den ene kan, men inte den andre...?

Rekommendationer på bra kulleder? Bra stativhuvuden?

Tacksam för tips!

/Janne

Manfrottos 308RC kula är väl den som ger mycket för lite pengar, tror många använder den (inkl. mig själv). Liten nackdel med den är att den "glider" lite när man spänt den, alltså det är svårare vid fasta motiv att få den komposition i bilden som man önskar.

141RC Huvudet, som nog ett av de mest använda också. förmodligen för att det är billigt. Med detta ställer du de olika axlarna inviduellt och får därmed lättare att komponera bilden. Men nackdelen då mot en kula är ju att den är långsammare att ställa om vid snabba motiv, eller ja..det går väl knappast att hinna med överhuvudtaget.

Ska beställa ett huvud nu eftersom jag märkt att jag behöver ett sådant.

Definitivt kula om du inte har tung utrustning. Mycket snabbare och enklare att jobba med. Ett stativhuvud blir man vansinnig på efter ett tag. Tre rattar för att ändra vinkel...

De stativhuvud som jag använt glider de med så det är just ingen skillnad där tycker jag.

Om du redan har ett stativ så måste du ju ha någon form av huvud på den, så antingen är du nöjd och fortsätter att använda samma lösning eller också byter du huvud till nästa stativ. Jag gick från videohuvud som det också kallas till kula och har inte ångrat mig för en sekund.

Manfrottos huvud med snabbfäste har ett litet lås som förhindrar att kameran far i backen om huvudlåset skulle råka gå upp. Man kan tryggt bära stativet med kameran sittandes kvar på stativet.

Mvh
Maverick

Kulled!

Jag skulle välja kulled. Jag har själv 308RC och är mycket nöjd med denna, har inte märkt några glid-tendenser alls som föregående talare...

/Andreas

Nja jag skrev glider inom "" för att det mer hoppar till när man släpper. Jag håller i gluggen och komponerar bilden, varvid jag drar åt kulan, när jag sen släpper grejorna så tenderar bilden i sökaren att hoppa ur läge, varvid man får börja om från början. Men det kanske är jag som gör fel...

Hursomhelst, om det är landskapsbilder där du har gott om tid att komponera bilden så har jag hittat ett huvud som jag ska beställa. Det heter 329 och tillverkas av manfrotto. Kostar 795:- hos scandinavian och har libeller för justering av kameran i både sidled och höjdled samt vid panorering.

Prova Manfrotto 410. Ett huvud med 3 justeringar som är självlåsande, vid justering så stannar kameran i det läget som den justeras till, alla nackdelar borta alltså.
Ingen risk att kameran "faller" ned om man glömt låsa leden. Nackdelen är dock att det inte passa dom som vill flytta kameran snabbt.
Har använt ett i flera år och är det enda jag varit helt nöjd med.
/Hasse

Tack för snabba svar!

Maverick skrev:
Om du redan har ett stativ så måste du ju ha någon form av huvud på den, så antingen är du nöjd och fortsätter att använda samma

Jag har just nu Velbons minsta modell - allt i ett dvs huvud inbyggt. Funkar hyfsat, men är lite väl rangligt...

/Janne

Ja, velbons huvud motsvarar väl videohuvuden. Jag har också ett velbon men började tycka det var absurt att hänga kamerautrustning för 20000:- i ett stativ byggt i aluminium och huvud i plast.

Gå till fotobutiken och testa de olika alternativen.

Mvh
Maverick

Har ett manfrotto, med kulled. Jag gillar det, och man kan ställa om lätt :)

Enda nackdelen med manfrotto (det ända stativ jag haft) är att det blir sä j**la kallt... uhuuu, inte så kul en vinterdag :)

Men annars är jag nöjd, både med stativet och kulleden..

//Camilla

Jag kan bara rekommendera Manfrotto 055PROB som stativ och Manfrotto 468RC till kulled.. Bättre kombination kan du knappast hitta, ja det skulle väl vara Gitzo då.. Men det föreslagna paketet är otroligt bra och stabilt. Håller för en 300mm f/2.8..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar