Annons

Stativhjälp, tack

Produkter
(logga in för att koppla)

Illerfantasten

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt stativ, men vet inte vad jag skall välja/gå på så jag hoppas på hjälp här.

Jag är ute efter ett stativ som är relativt lätt så jag inte lämnar det hemma pga vikten, flexibelt (vill komma nära marken), men även stabilt (för de gånger man vill plumsa i bäcken eller annat.

Sedan får det ju inte heller vara alltför dyrt, men det blir en senare fråga.

Har ni tips på något som kan tänkas passa in?

Skall jag välja ett till macro-fotografering och ett annat till landskap eller går det att kombinera detta i ett och samma stativ?

Det stativ jag har funderingar på är; Manfrotto 190XB.

Mvh Ulrika

Det går att kombinera. Men, om dina krav skulle kunna uppfyllas av ett stativ så skulle alla andra tillverkare tvingas slå igen!. Det du vill ha finns helt enkelt inte.

Stabilare = tyngre
Lättare men stabilt = dyrare

Så, vad är dyrt /för dyrt( för dig?

Jsg hade nyss ungefär samma krav och fick kompromissa till ett Manfrotto 055 XPROB med ett Manfrotto kulhuvud 488 RC2. Det känns bra även om de finns både bättre/stabilare och lättare (kolfiber) men då är de genast ett pra tusen dyrare.

Hej!

Jag är på jakt efter ett nytt stativ, men vet inte vad jag skall välja/gå på så jag hoppas på hjälp här. 190-serien är ytterligare något billigare och lite sämre vad jag kunnat läsa mig till.
Du måste bestämma dig för vad du kan avstå ifrån:

pengar
vikt
stabilitet

mvh/Sven

Jag är ute efter ett stativ som är relativt lätt så jag inte lämnar det hemma pga vikten, flexibelt (vill komma nära marken), men även stabilt (för de gånger man vill plumsa i bäcken eller annat.

Sedan får det ju inte heller vara alltför dyrt, men det blir en senare fråga.

Har ni tips på något som kan tänkas passa in?

Skall jag välja ett till macro-fotografering och ett annat till landskap eller går det att kombinera detta i ett och samma stativ?

Det stativ jag har funderingar på är; Manfrotto 190XB.

Mvh Ulrika

Saken är den att jag egentligen inte tycker om att jobba med stativ utan vill vara så "fri" som möjligt för att vara så flexibel som möjligt. Jag tycker att stativ begränsar mig. Det är antaglingen därför jag inte riktigt kan motivera mig tillräckligt för det heller, och har svårt att se att jag "måste" lägga pengarna på ett. Å andra sidan, om jag nu hittar ett stativ som är lättjobbat och som jag kan bli vän med, kanske jag blir helt frälst :)

Jag kollade upp stativet du nämnde och det ligger på ett Ok pris. Jag har redan en kulled till mitt enben som är Manfrotto (kommer inte på namnet nu) så jag avvaktar med en sådan dock.

Vad jag inte är så förtjust i gällande denna variant, är mittpelaren som läggs helt horisontell, men det kanske är en vanesak. Det känns bara som om den riskerar att vara ivägen endel.

Tack för svaret :)

Mitt pelaren KAN läggas hosisontellt, men kan ockå tas ur och sättas i Upp o ner. du kan också lägga stativet i spagat till 10-15 cm ungefär (har inte exakt koll). Det är mao mycket flexibelt och rimligt dyrt. vill du lätta på vikten finns motsvarande i kolfiber för ett par tusen extra.
Jag har bar hunnit testa mitt stativ lite grann men det motsvarar mina förväntningar på en bra kompromiss.
Jag har ett rikigt lätt (1,54 kg inkl kula) men det är inte särskilt stabilt. Det är dock bättre än det tyngre och stabilare som lämnas hemma....

Saken är den att jag egentligen inte tycker om att jobba med stativ utan vill vara så "fri" som möjligt för att vara så flexibel som möjligt. Jag tycker att stativ begränsar mig. Det är antaglingen därför jag inte riktigt kan motivera mig tillräckligt för det heller, och har svårt att se att jag "måste" lägga pengarna på ett. Å andra sidan, om jag nu hittar ett stativ som är lättjobbat och som jag kan bli vän med, kanske jag blir helt frälst :)

Jag kollade upp stativet du nämnde och det ligger på ett Ok pris. Jag har redan en kulled till mitt enben som är Manfrotto (kommer inte på namnet nu) så jag avvaktar med en sådan dock.

Vad jag inte är så förtjust i gällande denna variant, är mittpelaren som läggs helt horisontell, men det kanske är en vanesak. Det känns bara som om den riskerar att vara ivägen endel.

Tack för svaret :)

Det låter ju onekligen som ett stativ som jag kan tänka mig.

Skall besöka scandinavianphoto och titta på det lite närmare.

Tack för tipset :)

Nu har jag en lite mer bestämd tanke på vad jag söker :)

kolla velbon 600R ett jävligt bra och prisvärt stativ, det kostar ca 1200 och då är det ett huvud med som fungerar bra. det är mycket stbilt och robust. enda nackdelen är vikten men allt annat som är bra väger upp. det kan jämföras med stativ som kostar mer än dubbla.

jag använder det mest som macro och det är smidigt för det kan gå i spagat och stå upp och ner

Kolla in Induro Carbonflex 8X(bomstativ) finns på http://pdf.yfo.se/Induro.pdf
Stativet har en konstruktion som liknar Gitzo´s Explorer serie som ger bra flexibilitet om man vill ha möjlighetn att komma ner med kameran i knepiga vinklar. Jag använder själv Gitzo Exploerer och forograferar mycket makro och har svårt att tänka mig att använda vanliga stativ typ Manfrotto 190, 055 eller Velbon 600/800.

Kanske kostar en slant extra men har låg vikt och bra stabilitet (kolfiber) och ett stativ som du kan leva resten av ditt liv med så det är en långsiktig investering.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto