Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
stativfäste går trögt sigma 50-500
- Trådstartare gorans
- Start datum
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Det ska finnas en märkning "remove" ungefär där man vrider ringen 120 grader åt vänster. Då kan man lossa fästet bakåt.
Gör rent ytorna och smörj med torrsmörjning typ teflon eller silikon.
Lycka till med ditt fina objektiv.
Gör rent ytorna och smörj med torrsmörjning typ teflon eller silikon.
Lycka till med ditt fina objektiv.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Om removemarkeringen är borta så testa med att vrida fästet tills det går att föra ut bakåt.
Removemarkeringen ska sitta på undersidan av objektivet, inte fullt ett halvvarv uppifrån.
Du ska definitivt inte bruka våld på själva låsskruven eller försöka ta bort den.
Removemarkeringen ska sitta på undersidan av objektivet, inte fullt ett halvvarv uppifrån.
Du ska definitivt inte bruka våld på själva låsskruven eller försöka ta bort den.
Senast ändrad:
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Om det inte finns några spår så är det väl låsskruven som gäller.
Har skruven någon täckbricka som går att pilla bort? Den kanske döljer något intressant i så fall.
Har skruven någon täckbricka som går att pilla bort? Den kanske döljer något intressant i så fall.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Återstår alltså att spraya in t.ex silikonspray under ringen så att det smörjer upp plasten eller gummit.
Annars då. Funkar gluggen och levererar skarpa bilder?
Annars då. Funkar gluggen och levererar skarpa bilder?
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Allt är relativt. För att vara ett 500mm tele så är objektivet inte tungt och klumpigt.
Jag har alltid med mig ett enbensstativ eller trebensstativ tillsammans med objektivet.
Se till att lösa problemet med det kärvande fästet, det är ganska viktigt för att du ska bli bekväm med objektivet.
"Bigma med enben":
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/767025.htm?set=lp
Jag har alltid med mig ett enbensstativ eller trebensstativ tillsammans med objektivet.
Se till att lösa problemet med det kärvande fästet, det är ganska viktigt för att du ska bli bekväm med objektivet.
"Bigma med enben":
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/767025.htm?set=lp